درحالیکه فرستادن یک پیام در تلفن همراه می‌تواند سریع و آسان باشد، داشتن یک مکالمه طولانی با استفاده از صفحه کلید کوچک این دستگاه می‌تواند سبب خستگی شود؛ خوشبختانه اکثر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان محبوب، نسخه‌های دسکتاپی نیز ارائه می‌دهند و بدین ترتیب می‌توانید از تلفن همراه به کامپیوتر یا لپ‌تاپ سوییچ کنید و با صفحه کلید آنها مکالمه را ادامه دهید. البته یک راه دیگر که در اکثر این اپلیکیشن‌ها موجود است استفاده از پیام صوتی و فرستادن صوت (Voice) برای طرف مقابل است. در ادامه به معرفی محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان که دارای دو نسخه تلفن همراه و دسکتاپ هستند خواهیم پرداخت.

WhatsApp

براس استفاده از واتس‌اپ در کامپیتور شما باید از قبل یک اکانت در تلفن همراه خود داشته باشید. در کامپیوتر به سایت web.whatsapp.com بروید و اپلیکیشن WhatsApp تلفن همراه خود را باز کنید؛ برای ورود به حساب کاربری واتس‌اپ باید بارکد موجود در مرورگر خود را با اپلیکشن تلفن همراه اسکن کنید.

Setting > WhtasApp Web/Desktop > Scan QR Code

بعد از این کار مشاهده خواهید کرد که تمامی پیام‌ها و مخاطبین اخیر در کامپیوترتان ظاهر می‌شود. از این نسخه می‌توانید برای ارسال فایل به تلفن همراهتان نیز استفاده کنید.

تمام رایانه‌هایی که با آنها به واتس‌اپ وارده شده‌اید در این اپلیکیشن قابل مشاهده هستند؛ می‌توانید ببینید آخرین بازدید شما از کدام دستگاه بوده است و از تمام سیستم‌ها در یک زمان خارج شوید؛ اما نمی‌توانید انتخاب کنید از کدام دستگاه بصورت خاص خارج شوید.

Telegram

همچون واتس‌اپ می‌توانید تلگرام را نیز از طریق سایت مربوطه روی سیستم رایانه خود داشته باشید؛‌ البته وارد کردن شماره تلفن ضروری است. در مورد تلگرام می‌توانید نسخه دسکتاپ این اپلیکیشن را دانلود کرده و روی رایانه خود نصب کنید. لازم به ذکر است باید قبل از آن نسخه تلفن همراه را داشته باشید تا کد نصب برای شما در بخش پیام‌ها فرستاده شود.

هنگامی که کد را در نسخه دسکتاپ وارد کردید، مشاهده خواهید کرد که تمامی مکالمات شما در این نسخه ظاهر می‌شود و می‌توانید برای مکالمات بیشتر از طریق رایانه اقدام کنید.

iMessage

اگر یکی از کاربران مک‌بوک یا آیفون‌های اپل هستید، مطمئناً از پیام‌رسان این محصولات با نام iMessage استفاده کرده‌اید؛‌ نکته مثبت درمورد نسخه دسکتاپ این اپلیکیشن این است که نه تنها می‌توانید با کاربران آيفون ارتباط برقرار کنید، بلکه می‌توانید برای کاربران دیگر سیستم‌عامل‌های تلفن همراه نیز پیام ارسال کنید. برای انجام این کار به تنظیمات پیام در آیفون بروید و مطمئن شوید سرویس پیام متنی برای رایانه شما فعال است.

می‌توانید به آخرین متنی که نوشته بودید برگردید، مکالمات جدیدی با مخاطبان و گروه‌های مختلف انجام دهید، پیام‌ها را پاک کنید، در بین پیام‌ها جستجو کنید و عکس و فایل‌های مختلف ارسال کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از Siri پیام صوتی نیز ارسال کنید.

Viber

برخلاف واتس‌اپ و تلگرام، وایبر شما را مجبور به دانلود سرویس دسکتاپ می‌کند؛ اما این بدین منظور است که ویژگی‌های بیشتری را در اختیار شما قرار دهد. کلاینت دسکتاپ برای ویندوز XP و بالاتر و MacOS 10.7 و بالاتر در نظر گرفته شده است.

قابل توجه است که هیچ نیازی به نصب وایبر در تلفن همراه قبل از نصب نسخه دسکتاپ ندارید. از نسخه دسکتاپ برای ارسال پیام متنی و فایل‌ها، تماس ویدیویی و ارسال تصاویر استفاده می‌شود؛ ضمن اینکه امکان ارسال عکس و فایل از تلفن همراه به رایانه و بالعکس نیز فراهم است.

Line

یکی دیگر از سرویس‌های پیام‌رسان و تماس در دسترس همگان اپلیکیشن لاین است؛ از این اپلیکیشن می‌توانید برای ارسال پیام در iOS، اندروید و ویندوزفون استفاده کنید؛ ضمن اینکه می‌توانید نسخه دسکتاپ ویندوز و مک آن را دانلود کنید. علاوه براین کاربران کروم نیز می‌توانند این اپلیکیشن را برای این سیستم‌عامل دانلود کنند.

کاربران لاین از طریق نسخه دسکتاپ می‌توانند پیام بفرستند، گروه بسازند و فایل‌های تا ۱ گیگابایت را ارسال کنند. یکی دیگر از مزیت‌های نسخه دسکتاپ لاین، امکان برقرای تماس صوتی و تصویری است.

WeChat

با این اپلیکیشن که در سیستم‌عامل‌های آي‌او‌اس و اندروید موجود است، می‌توانید تماس صوتی و تصویری برقرار کنید و پیام بفرستید؛ برای استفاده از گزینه‌های موجود در نسخه دسکتاپ ابتدا باید وارد حساب کاربری خود در اپلیکیشن تلفن همراه شوید. همچنین باید حساب کاربری تلفن همراه شما بوسیله اسکن بارکد به حساب کاربری دسکتاپ وصل شود.

All-in-One Messenger

شاید در ظاهر گزینه‌های کمتری برای خدمات پیام‌رسانی در این سیستم‌ها وجود داشته باشد؛ اما پیام‌رسان All-in-One شامل لیستی از اپلیکیشن‌های واتس‌اپ، تلگرام، Hipchat و WeChat می‌شود. همچنین دیگر سیستم‌های پیام‌رسان مانند اسکایپ و پیام‌رسان فیس‌بوک را نیز پشتیبانی می‌کند.