مسلماً هر فردی در کامپیوتر و لپ‌تاپ خود اطلاعاتی دارد که دوست ندارد هر کسی به‌راحتی به آنها دسترسی پیدا کند؛ اولین راه برای عدم ورود افراد به سیستم شما گذاشتن پسورد روی ویندوز است تا زمانیکه شما در کنار کامپیوتر خود حضور ندارید خیالتان از عدم ورود سایر به سیستمتان راحت باشد. اما گذاشتن پسورد روی سیستم کار سختی نیست و به راحتی می‌توان این کار را انجام داد؛ در این مقاله سعی داریم بهترین و مطمئن‌ترین راه‌ها را برای بردن سیستم به صفحه قفل به شما ارائه دهیم.

استفاده از کیلدهای میانبر

متداول‌ترین راه برای همه کاربران، استفاده از کلیدهای میانبر صفحه کلید است؛ کلیدهای ترکیبی Windows + L را فشار دهید تا فوراً کامپیوترتان قفل شود. مسلماً ترکیب این دو دکمه از ترکیب سه دکمه Ctrl + Alt + Delet سریع‌تر عمل می‌کند. این روش شما را به صفحه قفل می‌برد و باید برای ورود دوباره پسورد وارد کنید.

البته برای محافظت قطعی از سیستم خود نیاز به یک پسورد دارید؛ برای این کار مسیر زیر را دنبال کنید:

Setting > Accounts > Sign-in option

اگر تا بحال برای ویندوز خود پسورد انتخاب نکرده‌اید، اکنون می‌توانید این کار را انجام دهید.

تنطیم زمان Timeout کوتاه

استفاده از کلیدهای میانبر بدلیل عملکرد فوری گزینه ایده‌آلی بنظر می‌رسد؛ تنظیم timeout  ویندوز را بصورت اتوماتیک بعد از چند مدت عدم استفاده وارد صفحه قفل می‌کند. این گزینه نیز یک پشتیبان مناسب برای زمان‌هایی است که مجبور به ترک سیستم هستید و یادتان می‌رود از کلیدهای مینابر استفاده کنید.

برای تنظیم این گزینه در ویندوز ۱۰، وارد تنظیمات شوید و Screensaver را در نوار جستجو تایپ کنید. روی Change Screen saver کلیک کنید. در منوی ظاهر شده می‌توانید Wait را برای زمانیکه از سیستم استفاده نمی‌کنید تنظیم کنید. البته گفتنی است برای اینکه سیستم سریعاً وارد سفحه قفل شود باید گزینه None را در بخش انتخاب نوع screen saver انتخاب کنید.

کاربران ویندوز ۱۰ می‌توانند از قفل پویا، موجود در آن استفاده کنند

ویندوز 10 یک محصول دائماً در حال تحول است؛ بخصوص با آخرین به روز رسانی که برایش در نظر گرفته شد. یکی از این ویژگی‌های تازه افزوده شده به این نسخه، Dynamic Lock است که به شما اجازه می‌دهد تا کامپیوترتان را بطور خودکار قفل کنید. ابتدا باید یک تلفن همراه یا دستگاه دیگری که با کامپیوتر شما جفت شده است داشته باشید؛ سپس به تنظیمات رفته و در بخش حساب‌های کاربری، گزینه‌های ورود را بزنید. با ویژگی در نظر گرفته شده هرجا که اتصال بلوتوث دستگاه همرهتان از کامپیوتر بدلیل فاصله گرفتن قطع گردد کامپیوتر بصورت اتوماتیک قفل می‌شود.

البته باید همچنان استفاده از کلیدهای میانبر Window + L را مطمئن‌ترین راه برشمرد و این شاید در رتبه دوم قرار بگیرد.

استفاده از ابزار سوم شخص

در کنار تمامی روش‌های گفته شده که برای خود ویندوز در نظر گرفته شده‌اند، ابزار و اپلیکیشن‌هایی نیز وجود دارد که به شما برای این کار کمک کنند.

Bluelock

اگر همچنان از ویندوزهای ۷ یا ۸.۱ استفاده می‌کنید، می‌توانید بدون داشتن ویندوز ۱۰ و به کمک این اپلیکیشن حالت Dynamic Lock را در این نسخه‌ها داشته باشید. Bluelock یک ابزار ساده است که با کمک بلوتوث می‌تواند ویندوز را به صفحه قفل ببرد.

Predator

با یک ویژگی متفاوت میتوانید ویندوز را تنها با فلش USB قفل کنید. نرم‌افزاری بنام predator این کار با کاملاً رایگان برای شما انجام می‌دهد. کافیست یک USB Drive را بعنوان کلید قفل دستگاه خود انتخاب کنید، در اینصورت کامپیوتر دیگر بدون آن کار نمی‌کند. اگر نیاز به امنیت مطلق دارید این نرم‌افزار گزینه خیلی خوبی است؛ این نرم‌افزار توسط Task Manager قابل متوقف شدن نیست و زمانیکه کسی رمز را اشتباه وارد کند، predator آن را ثبت می‌کند. زمانی که از پای سیستم بلند می‌شوید کافیست فلش را بکشید تا به مطمئن‌ترین روش ممکن سیستمان قفل شود.

Lock My PC

اگر نمی‌خواهید از فلش برای قفل کردن سیستم خود استفاده کنید اما همچنان به فکر گزینه‌های دیگر هستید؛ Lock My PC یکی از بهترین گزینه‌ها است. این ابزار نیز رایگان است و به شما اجازه می‌دهد صحفه قفل پیش‌فرض (جایی که دیگر ادمین‌ها می‌توانند وارد شوند) را نیز با از کار افتادن ماوس و دیسک‌ها غیرفعال کنید.