ویندوز ۱۰ با بروزرسانی‌های اخیر مشکلاتی در بخش صدا به وجود آورده است و گاهی ممکن است صدا قطع شود و یا تیک بزند. ریشه‌ی مشکل تنظیمات کارت صدا است و می‌توان آن را به سادگی حل کرد. در ۷۲۴ ترفند امشب به روش حل مشکلات صدا پس از بروز شدن ویندوز ۱۰ می‌پردازیم. با ما باشید.

در بروزرسانی‌های اخیر، صدای فضایی یا سوراند سه‌بعدی به ویندوز ۱۰ اضافه شده است:

چگونه صدای فضایی یا Spatial Sound و Dolby Atmos را در ویندوز ۱۰ فعال کنیم؟

اما در کنار این ویژگی مثبت، مشکلاتی هم در بروزرسانی‌های اخیر ویندوز ۱۰ بروز کرده که نمونه‌ی آن اعوجاج صدا و توقف یا تیک زدن آن است. ممکن است این اشکال دائمی باشد و ممکن است هر از گاهی با آن مواجه شوید. معمولاً مشکل در مورد صدای تمام اپ‌های پخش صدا و ویدیو و حتی مرورگرها مطرح می‌شود و خبر خوش این است که برای حل کردن آن راهی ساده وجود دارد.

مشکلات پخش صدا در ویندوز ۱۰ با کارت صدای Realtek

احتمالاً مشکل صدا در بروزرسانی‌های جدید ویندوز ۱۰ به کارت صداهای کمپانی Realtek محدود می‌شود. برای حل مشکل در سینی ویندوز (بخش کنار ساعت و تاریخ) روی آیکان اسپیکر راست کلیک کنید و گزینه‌ی Playback devices‌ را انتخاب نمایید.

پخش‌کننده‌های صدا در تب فعال دایلاگ باکسی که نمایان شده، لیست می‌شود. ابزاری که اکنون به عنوان پیش‌فرض انتخاب شده و کنار آن تیک سبز خورده است را انتخاب کنید و روی آن دبل کلیک کنید. پنجره‌ی تنظیمات مربوط به این ابزار نمایش داده می‌شود.

 تب سوم که Advanced نام دارد را فعال کنید. در بخش Exclusive Mode تیک چک‌باکس Allow applications to take exclusive control of this device را حذف کنید و سپس روی دکمه‌ی OK کلیک کنید.

اگر وسایل دیگری نیز به عنوان پخش‌کننده یا در حقیقت کارت صدا در اختیار دارید و مشکلی در پخش صدا تجربه کرده‌اید، همین مراحل را در موردشان تکرار کنید.

حل مشکل تیک زدن صدا در کامپیوترهای Dell و برندهایی مثل HP

در کامپیوترهای آماده و لپ‌تاپ‌های Dell ممکن است علت قطعی و تیک زدن صدا چیز دیگری باشد و با طی کردن مراحلی که اشاره شد، مشکل حل نشود. علت تیک زدن صدا در این سیستم‌ها، یکی از ویژگی‌های مدیریت توان مصرفی است که به صورت پیش‌فرض فعال شده است. ممکن است در کامپیوترهای ساخت HP و سایر برندها هم برای کاهش مصرف برق، این ویژگی فعال شده باشد. بنابراین اگر راه حل قبلی پاسخ‌گو نبود، مراحل زیر را دنبال کنید.

به اپلیکیشنی که سازنده‌ی لپ‌تاپ یا کامپیوتر برای مدیریت صدا طراحی کرده رجوع کنید. در مورد کامپیوترهای Dell نرم‌افزار Dell Audio این کار را انجام می‌دهد. این نرم‌افزار در Control Panel‌ ویندوز و در بخش Hardware and sound نیز موجود است. به تب Advanced آن بروید و Power Management را غیرفعال کنید.

گزینه‌ای که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید برای کاهش توان مصرفی طراحی شده و هر از گاهی به بررسی فعال بودن صدا می‌پردازد و در صورت بی‌صدا بودن سیستم، کارت صدا را غیرفعال می‌کند. به همین علت است که هر از گاهی ممکن است صدای سیستم قطع شود و به اصطلاح تیک بزند.

در مورد سایر برندها نیز به کنترل پنل و سپس اپلیکیشن تنظیمات صدا مراجعه کنید و اگر گزینه‌ی مشابهی رویت کردید، آن را غیرفعال کنید.