یکی از نرم‌افزارهای قدرتمند در زمینه‌ی فشرده‌سازی فایل و فولدر، 7-zip است. نرم‌افزار 7-zip می‌تواند فایل‌ها یا پوشه‌ها را به یک آرشیو چند تکه تقسیم کند. قابلیت ایجاد فایل اجرایی یا در حقیقت آرشیو SFX که بدون نیاز به نصب کردن سون-زیپ قابلیت بازگشایی دارد هم در نرم‌افزار 7-zip پیش‌بینی شده است. بنابراین ابزاری همه‌کاره است. سون-زیپ نسبت به WinRAR که نرم‌افزار نام‌آشناتری است از نظر پشتیبانی از فرمت‌های مختلف و همین‌طور سرعت و مقدار فشرده‌سازی نیز برتری دارد. بنابراین به جای نصب کردن وین‌رر این نرم‌افزار را توصیه می‌کنیم.

اما چطور از سون-زیپ برای چندتکه کردن فایل‌های بزرگ و سپس رایت کردن روی سی‌دی یا ارسال از طریق ایمیل و ... استفاده کنیم؟

فشرده کردن و چندتکه کردن فایل‌ها به کمک 7zip

پس از نصب کردن این نرم‌افزار رایگان و یا اجرا کردن نسخه‌ی پرتابل آن، روی دکمه‌ی Add کلیک کنید. روش ساده‌تر استفاده از منوی راست کلیک روی پوشه‌ها و فایل‌هاست. مثل تصویر زیر:

اگر مقصودتان ایجاد فایل اجرایی برای بازگشایی خودکار است، تیک گزینه‌ی Create SFX archive را اضافه کنید. ظرفیت هر یک از قطعه‌ها را از منوی کرکره‌ای Split to Volums در پایین صفحه انتخاب کنید:

اگر سایز دیگری مدنظر است می‌توانید آن را بر حسب مگابایت (حرف M پس از عدد) وارد کنید. در نهایت به مسیر ذخیره شدن فایل‌ها که در بالای صفحه موجود است، توجه کنید و در صورت نیاز آن را تغییر دهید و سپس روی دکمه‌ی OK کلیک کنید.

توجه کنید که با نرم‌افزار WinRAR هم می‌توان فایل‌ها را به صورت قطعات کوچک درآورد و در کامپیوتر مقصد به هم چسباند. در مورد وین‌رر هم منوی کرکره‌ای Split to Volumes, size برای این مهم کاربرد دارد و WinRAR هم گزینه‌ای برای ایجاد فایل exe در اختیار کاربر قرار می‌دهد: