ارسال فایل‌های بزرگ از طریق ایمیل، آپلود کردنشان و به طور کلی جابجا کردن یک فایل حجیم همیشه با محدودیت‌ها و دردسرهایی همراه است. در ادامه به آموزش تکه‌تکه کردن یک فایل بزرگ به کمک نرم‌افزار سبک و رایگان GSplit می‌پردازیم.

قبلاً با نرم‌افزار HJ Split آشنا شدیم:

چگونه فایل بزرگ را ایمیل کنیم؟ آموزش تکه‌تکه کردن فایل‌های بزرگ

اکنون نوبت نرم‌افزاری به اسم GSplit است. با مراجعه به وب‌سایت رسمی این نرم‌افزار می‌توانید نسخه‌ی مخصوص ویندوز به صورت نصبی و یا به صورت پرتابل دانلود کنید. نرم‌افزار GSplit رایگان و بسیار کم‌حجم است.

پس از نصب و یا اجرای نسخه‌ی پرتابل، صفحه‌ی شروع نرم‌افزار نمایان می‌شود که شبیه HJ Split است:

قدم اول این است که روی دکمه‌ی Browse که زیر فیلد File to Split است، کلیک کنید و فایل حجیم خود را انتخاب نمایید. سپس از منوی General‌ (تنظیمات عمومی) در سمت چپ، مقصد یا Destination Folder را مشخص کنید.

اکنون روی Split File در سمت چپ کلیک کنید تا به مرحله‌ی آخر تنظیمات برسید. در این بخش می‌توانید اولویت پردازش مربوط به این نرم‌افزار را و نیز مقدار بافر را مشخص کنید. اولویت بالاتر و بافر بیشتر به این معنی است که سیستم شما بیشتر درگیر پردازش شده و استفاده از آن دشوارتر می‌شود چرا که پردازنده و رم مشغول امر تکه‌تکه کردن فایل حجیم هستند.

در نهایت روی دکمه‌ی Split کلیک کنید.

اگر می‌خواهید یک فایل اجرایی ایجاد کنید که با کلیک کردن روی آن و انتخاب مسیر، به هم چسباندن تکه‌های فایل آغاز شود، از تنظیماتی که در بخش Self-Uniting در سمت چپ قرار گرفته استفاده کنید و تعداد قطعات یا حجم تکه‌ها را انتخاب نمایید. با فایل اجرایی اگر در سیستم دیگری فایل‌ها کپی شود، بدون GSplit هم می‌توان فایل‌ها را به هم چسباند و به اصطلاح اکسترکت (Extract) کرد.