انتخاب کارت گرافیک برای سیستمی که قرار است رندرهای سنگین بگیرد، کار دشواری است چرا که باید به نرم‌افزار مورداستفاده و بهینه بودن معماری کارت گرافیک برای نرم‌افزار و حتی پلاگین‌های خاصی مثل V-Ray توجه کرد. اما سوال:  Quadro P5000 انویدیا بهتر است یا Vega Frontier Edition ای‌ام‌دی؟

برای رندرینگ حرفه‌ای و سریع معمولی به جای کارت گرافیک‌های مخصوص بازی از کارت گرافیک‌های Quadro انویدیا و یا FirePro ای‌ام‌دی استفاده می‌شود. کارت گرافیکی که اخیراً به عنوان سریع‌ترین غول گرافیکی ای‌ام‌دی معرفی شده، محصولی است که هم برای گیمرها و هم برای مهندسین و طراحان جالب است چرا که در هر دو عرصه عالی است.

انویدیا در حال حاضر دو کارت گرافیک قدرتمند Quadro P6000 و P5000 را در لیست خود دارد که قیمتشان مثل Vega Frontier Edition فقط ۱۰۰۰ دلار نیست بلکه به ترتیب حدود ۵۰۰۰ و ۲۰۰۰ دلار است! اما آیا این محصولات دو و پنج برابر بهتر از Vega Frontier Edition ای‌ام‌دی هستند؟

سراغ بنچ‌مارک SPEC که در حقیقت عملکرد کارت گرافیک در مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای مهندسی را محک می‌زند می‌رویم. سیستم بنچ‌مارک از پردازنده‌ی Core i7-4790K قدرت می‌گیرد که پردازنده‌ی خوبی است و امکان نمایش قدرت کامل کارت گرافیک را فراهم می‌کند:

کوآدرو P6000 اختلاف قابل‌توجهی ندارد که شاید گاهی به ۵۰ درصد می‌رسد و مقایسه‌ی اصلی بین P5000 و کارت گرافیک جدید AMD است. اختلاف به این صورت است:

 

صرف‌نظر از بهینه‌سازی‌های نرم‌افزار و سازگاری خوب با برخی نرم‌افزارها، به نظر می‌رسد که کارت گرافیک حرفه‌ای انویدیا از نظر عملکرد نسبت به قیمت قابل‌قیاس با Radeon Vega Frontier Edition نیست. بروزرسانی درایور کارت گرافیک هم ممکن است در آینده وضعیت را بیشتر به نفع کارت گرافیک قدرتمند ای‌ام‌دی کند.

اما در بازی‌ها وضعیت چگونه است؟ تنها نتایج واقعی به بنچ‌مارک FireMark مربوط می‌شود که نشان می‌دهد کارت گرافیک جدید ای‌ام‌دی در بازی‌ها شبیه به GTX 1080 عمل می‌کند! کارت گرافیکی که فقط ۴۵۰ الی ۵۰۰ دلار قیمت دارد.

جمع‌بندی: برای سیستم رندرینگ Quadro انویدیا بخریم یا Radeon Vega Frontier Edition؟

پاسخ روشن است. عملکرد کارت گرافیک جدید ای‌ام‌دی در نرم‌افزارهای مهندسی و احتمالاً پلاگین‌های نورپردازی طبیعی و رندرینگ واقعی شبیه به Quadro P5000 انویدیاست. بنابراین انتخاب بهتری است چرا که قیمت آن نزدیک به نصف است.

اما برای بازی‌ها و سیستم گیم بهتر است به خرید GTX 1070 انویدیا یا RX 580 ای‌ام‌دی که محصولات قدرتمند و خوش‌قیمتی هستند فکر کنید. این کارت گرافیک‌ها رم کمتری دارند و برای رندرینگ تخصصی طراحی نشده‌اند اما با قدرت پردازشی بالا در این عرصه هم عملکرد قابل‌قبولی دارند.