یک قابلیت مهم در تنظیمات صدای ویندوز ۱۰ وجود دارد: Spatial Sound یا صدای فضایی که در حقیقت نوعی صدای سه‌بعدی مجازی است. این ویژگی در Windows 10 Creators Update که نسخه‌ی ویژه‌ی توسعه‌دهندگان ویندوز ۱۰ است و پس از مدتی آزمایش به شکل نسخه‌ی عمومی منتشر می‌شود موجود است. با فعال کردن Spatial Sound به نظر می‌رسد که صدا محیطی (یا سوراند) است و ما را احاطه کرده، حال ‌‌آنکه ممکن است ایرفونی کوچک و معمولی در گوش ما باشد و چیزی به نام صدای محیطی وجود خارجی نداشته باشد.

در حالت کلی برای تجربه کردن صدای محیطی یا سه‌بعدی می‌بایست سه مولفه را در نظر گرفت:

  • صدا به صورت سه‌بعدی و فضایی ضبط شده یا ساخته شده باشد.
  • دوم اینکه اسپیکر یا هدفون تنظیمات مربوط به صدای محیطی را داشته باشد.
  • سوم پشتیبانی نرم‌افزاری برای پخش کردن صحیح صدای محیطی است.

نسخه‌ی کریتور آپدیت ویندوز ۱۰ پشتیبانی نرم‌افزاری لازم را دارد. در ادامه به چگونگی فعال کردن این ویژگی می‌پردازیم، چیزی که به زودی در نسخه‌های نهایی ویندوز نیز اضافه می‌شود.

تنظیمات صدا در ویندوز ۱۰

برای دسترسی به تنظیمات صدا می‌توانید از کنترل پنل استفاده کنید اما مسیر ساده‌تر راست کلیک کردن روی آیکون بلندگو در تری (Tray) ویندوز است، همان بخشی که ساعت و تاریخ در آن نمایش داده می‌شود. از منوی راست کلیک گزینه‌ی Playback devices را انتخاب نمایید.

 دایلاگ باکس تنظیمات صدا باز شده و تب Playback که مربوط به پخش صداست فعال می‌شود. در این تب نام هدفون‌ها و اسپیکرها ذکر شده است. اسپیکر مورداستفاده یا هدفون مطلوب خود را انتخاب کرده و روی دکمه‌ی Properties کلیک نمایید، البته می‌توانید روی ابزار موردنظر دبل کلیک کنید.

فعال کردن Spatial Sound ویندوز ۱۰ برای هدفون یا اسپیکر

در ویندوز ۱۰ زمانی که تنظیمات اسپیکر یا هدفون نمایان می‌شود، یک تب جدید که در حقیقت تب پنجم یا ششم (بسته به مورد) است هم وجود دارد. در این تب یک منوی کرکره‌ای و یک چک‌باکس موجود است. از منوی کرکره‌ای نوع صدای فضایی یا Spatial sound format را انتخاب کنید. سه گزینه موجود است: None و Windows Sonic for headphones و Dolby Atmos for Headphone. حالت اول بدون صدای محیطی است و دو حالت بعدی را در ادامه توضیح می‌دهیم.

 Spatial Sound For Headphones در ویندوز ۱۰ 

این گزینه صدای محیطی را شبیه‌سازی می‌کند و از نظر سازگاری با تمام هدفون‌های معمولی هماهنگ است. تفاوتی که در صدا ایجاد می‌شود و به اصطلاح میزان محیطی یا سه‌بعدی شدن آن معمولی است.

Spatial Sound For Home Theater در ویندوز ۱۰ چیست؟

تکنولوژی صوتی Dolby Atmos به مراتب پیشرفته‌تر و باکیفیت‌تر از روش‌های قبلی ایجاد صدای سه‌بعدی است. دالبی اتموس حداکثر ۱۲۸ شیء را به عنوان منابع ضبط و پخش صدا تعریف می‌کند و مثل سیستم‌های ۵.۱ یا ۷.۱ کاناله‌ی امروزی نیست بلکه بسیار غنی‌تر است.

قبل از فعال کردن این نوع صدای سه‌بعدی توجه کنید که برای سینمای خانگی و اسپیکرهای پیشرفته مناسب است. پس از انتخاب این حالت، Windows Store اجرا می‌شود و می‌بایست اپلیکیشن رایگان Dolby Access را نصب کنید. پس از نصب، اپ دالبی اتموس اجرا می‌شود. در این اپ به زودی امکان فعال کردن دالبی اتموس در هدفون‌ها نیز فراهم می‌شود اما فعلاً به سینمای خانگی محدود هستیم.

 سینمای خانگی شما می‌بایست از تکنولوژی دالبی پشتیبانی کند و معمولاً لوگوی دالبی روی این نوع اسپیکرها حک می‌شود. البته ممکن است در جای نامشخصی مثل زیر یا پشت اسپیکر این لوگو را مشاهده کنید.

اکنون می‌توانید تلویزیون خود را از طریق کابل HDMI که هم صدا و هم ویدیو را منتقل می‌کند به کامپیوتر ویندوزی خود متصل کنید و در پنجره‌ی تنظیمات صدا، گزینه‌ی Dolby Atmos for headphones را انتخاب کنید. تنظیمات توسط اپ Dolby Access انجام می‌شود.

منتظر بروزرسانی اپ دالبی اکسز و فراهم شدن صدای محیطی دالبی اتموس در هدفون‌ها باشید و البته بروز کردن یا نصب نسخه‌های پایدار و عمومی ویندوز ۱۰ در ماه‌های آتی را فراموش نکنید.