Adobe Reader معروف‌ترین نرم‌افزار برای مطالعه فایل‌های PDF است؛ اما جایگزین‌های آلترناتیو رایگان و خوبی برای این نرم‌افزار وجود دارد. دراین لیست سعی داریم تا بهترین‌های حال حاضر را به شما معرفی کنیم. درحالیکه برخی از این نرم‌افزارها ویژگی‌هایی دارند که شما آنها را حتی در Adobe Reader نیز پیدا نخواهید کرد.

مرورگرهای اینترنت ابزاری برای باز کردن PDF

زمانیکه از مرورگرهای کروم، موزیلا یا Micrpsoft Edge استفاده می‌کنید، خود مرورگر فایل پی‌دی‌اف را بوسیله ساختار داخلی خود برای شما باز می‌کند؛ شاید این ویژگی مرورگر همه آنچه شما نیاز دارید را تأمین نکند، اما مسلماً ساده‌ترین راه برای باز کردن و مطالعه فایل‌ها و کتاب‌هایی با فرمت PDF هستند. این خواندن درون مرورگر نمی‌تواند خیلی از فایل‌های پی‌دی‌اف را باز کند، همچنین توانایی حاشیه‌نویسی و ... را نیز در خود ندارد و می‌تواند گفت تنها یک Reader ساده است.

Microsoft Edge

مرورگر ویندوز ۱۰ تنها یک مرورگر اینترنتی نیست و می‌تواند بعنوان یک PDF Reader نیز مورد استفاده قرار بگیرد. فایل‌های پی‌دی‌اف در تب این مرورگر باز می‌شوند و تنها چیزی که آن را از یک مرورگر ساده جدا می‌کند نوار ابزار ساده فایل‌های پی‌دی‌اف است که چندین ویژگی مانند: زوم، پرینت و ذخیره فایل را در نوار بالایی واقع در بالای صفحه خود دارد.

همچنین شما می‌توانید فایل مظالعه شده خود را در لیست مطالب مورد علاقه خود قرار دهید. برای تغییر PDF Reader پیش‌فرض خود در ویندوز ۱۰، به استارت بروید و در آنجا Setting را انتخاب کنید؛ در بخش App، گزینه Default apps را انتخاب کنید و سپس روی Choose default apps by file type کلیک کنید. در اینجا شما می‌توانید مایکروسافت اِج را به لیست موجود برای مطالعه فایل‌های پی‌دی‌اف اضافه کنید.

Google Chrome

رابط کاربری کروم نیز مشابه Microsoft Edge است؛ می‌توانید سطح زوم را با استفاده از دکمه پایین سمت راست صفحه تغییر دهید.

Mozilla Firefox

فایرفاکس نسبت به دو مرورگر قبلی پکیج کامل‌تری را برای مطالعه فایل‌های PDF به شما ارائه می‌دهد. می‌توانید در عکس زیر ابزار این مرورگر را در هنگام مطالعه مشاهده کنید.

Sumatra PDF

بهترین جایگزین مرورگرها برای مطالعه نرم‌افزار Sumatra است؛ زیرا این نرم‌افزار بسیار سبک و ساده است درحالیکه کار اصلی یعنی مطالعه فایل‌های PDF را خیلی راحت انجام می‌دهد. سوماترا هیچ‌یک از ویژگی‌های پیشرفته را ندارد و توانایی ویرایش نیز در آن لحاظ نشده است و تنها یک پنجره برای مشاهده PDFها است.

البته از فرمت‌هایی که کتاب‌های الکترونیکی (eBook) دارند و همچنین فرمت‌های CBZ و CBR کتاب‌های کومیک نیز پشتیبانی می‌کند.

Nitro PDF Reader

رابط کاربری همانند مجموعه نرم‌افزای آفیس، شاید باعث شده تا نام nitro برای این نرم‌افزار انتخاب شود؛

این نرم‌افزار یکی از غنی‌ترین ابزار را برای مطالعه و ویرایش PDF ارائه می‌کند. می‌توانید متنی را به متن اصلی اضافه کنید و یا فایل را به یک فایل متنی تبدیل کنید.

Foxit Reader

اصلی‌ترین جایگزین Adobe reader، بدون شک این نرم‌افزار خواهد بود؛ با لیست قدرتمندی از ادوات و ویژگی‌های ویرایش و مطالعه.

زمانی که وارد نرم‌افزار می‌شوید متوجه تب‌های زیادی در نوار بالایی می‌شوید که هر کدام دارای ویژگی‌های متعددی برای ویرایش فایل PDF شما است.

STDU Viewer

این نرم‌افزار می‌تواند یک مجموعه سند از کتاب‌ها و دیگر فایل‌های خواندنی باشد؛ STDU Viewer از فایل‌های txt، Comic Book Archive، PDF، DjVu، EPub، اکثر فرمت‌های عکس و خیلی از فرمت‌های دیگر اسناد پشتیبانی می‌کند. در این نرم‌افزار شاید نتوان کارهای ویرایشی مانند foxit انجام داد، اما می‌توان خطوط مهم را هایلایت کرد تا در مواع نیاز دسترسی راحت‌تری داشته باشید.