در بخش قبل به روش تمیر کردن بدنه‌ی لپ‌تاپ و کیبورد و تاچ‌پد آن پرداختیم. در این بخش به روش صحیح و اصولی پاک کردن نمایشگر و تمیز کردن پورت‌های اطراف لپ‌تاپ و همین‌طور تمیز کردن فضای داخلی اشاره می‌کنیم. با ما باشید.

روش صحیح تمیز کردن پورت‌های USB و شارژ و ... لپ‌تاپ

پورت‌های باز لپ‌تاپ محلی برای جمع شدن گردوغبار هستند. بنابراین ابتدا با دمنده خاک را پراکنده کنید.بهتر است جهت باد را طوری تنظیم کنید که کیبورد بار دیگر خاک نگیرد.

اکنون زمان استفاده از تکه‌های کوچک پنبه است. با قطعات پنبه داخل پورت‌ها را با آرامی تمیز کنید. مراقب باشید که پنبه به پین‌های ظریف USB و VGA و ... گیر نکند و آنها را کج نکند. برای پاکسازی بهتر می‌توانید پنبه را با اندکی الکل یا تینر مرطوب کنید تا چربی و مواد چسبنده را کاملاً جذب کند.

در صورت نیاز می‌توانید از ظرف حاوی هوای فشرده استفاده کنید تا گردوغبار باقی‌مانده برطرف شود.

چگونه نمایشگر لپ‌تاپ را تمیز کنیم؟

فشار بیش از حد موجب پیدایش پیکسل‌های سوخته می‌شود! برای جلوگیری از لرزش لپ‌تاپ و فشار پیش‌بینی‌نشده بهتر است سطحی صاف پیدا کنید و نمایشگر را روی آن قرار دهید به طوری که کیبورد عمود بر سطح قرار گیرد. اکنون با فشار ملایم انگشتان دست می‌توانید نمایشگر را تمیز کنید.

اولین قدم استفاده از پارچه‌ی میکروفیبری است که کیبورد را با آن گردگیری کردید. همان پارچه را به آرامی روی صفحه و به خصوص چهار حاشیه‌ی آن بکشید به طوری که گردوغبار در شکاف چهار حاشیه‌ی نمایشگر نفوذ نکند. برای پاک کردن گوشه‌ها و حاشیه‌ها می‌بایست پارچه را تا بزنید و از لبه‌ی تیز و البته تمیز آن کمک بگیرید و هر از گاهی خط تا را عوض کنید تا کثیف نباشد.

قدم بعدی استفاده از پنبه برای پاک کردن گوشه‌ها و همین‌طور حاشیه‌هاست.

پس از گردگیری یک پارچه‌ی مایکروفایبر تمیز را با اسپری کردن آب مربوط کنید و روی نمایشگر بچرخانید. برای حاشیه‌ها هم مثل قبل پارچه را تا بزنید و در گوشه‌ها نیز می‌توان از پنبه‌ی اندکی مرطوب استفاده کرد.

اگر نمایشگر بسیار کثیف شده و مواد چسبناک روی آن است، مقدار مساوی از آب و الکل ایزوپروپیل را مخلوط کنید تا LCD آسیب نبیند و آن را در بطری اسپری بریزید و روی پارچه‌ی میکروفیبر و پنبه اسپری کنید و مراحل پاکسازی را طی کنید.

پاک کردن فن و قطعات داخلی

در مورد روش حل مشکل لپ‌تاپی که پردازنده و گرافیک آن داغ می‌کند مطالب مفیدی تهیه کردیم:

اگر لپ‌تاپ شما مثل مک‌بوک‌های اپل به سادگی باز نمی‌شود و به هیچ قطعه‌ای دسترسی ندارید، می‌توانید هوای فشرده یا باد را از ونت‌های خروجی هوا به داخل هدایت کنید تا گردوغبار از منافذ ورود هوا به بیرون هدایت شود. بد نیست عکس این کار یعنی وزش باد از منافذ زیر بدنه را نیز انجام دهید.

بیشتر بخوانید: