در بخش‌های قبلی به موضوعاتی که موجب داغی لپ‌تاپ و قطعات حساس آن می‌شود پرداختیم و روش‌های تمیزکاری و حل مشکل داغی را بررسی کردیم. در بخش آخر به نرم‌افزارهایی اشاره می‌کنیم که در بررسی دمای کاری پردازنده و گرافیک و ... مفید واقع می‌شوند.

معرفی نرم‌افزارهایی برای بررسی دمای قطعات لپ‌تاپ

حتی اگر به وضعیت دمای کاری کامپیوتر خود مشکوک نیستید هم بهتر است هر از گاهی نرم‌افزارهای مانیتورینگ دما را اجرا کنید و نگاهی به دمای کاری قطعات بیاندازید. نه تنها دمای کاری بلکه میزان استفاده از پردازنده‌ی سیستم که در تسک منیجر ویندوز نشان داده می‌شود و نیازی به نرم‌افزار اضافی ندارد هم ضروری به نظر می‌رسد چرا که ممکن است سیستم شما آلوده به یک ویروس عجیب شده باشد و یا یکی از نرم‌افزارهای موجود به دلایل مختلف باگ داشته باشد و مرتباً‌ از پردازنده‌ی سیستم به شدت کار بکشد!

می‌توانید برخی اپلیکیشن‌های مشکوک را از اجرا شدن در استارت‌آپ ویندوز محروم کنید تا سیستم سریع‌تر بوت شده و پردازنده نیز کارکرد معمولی خود را داشته باشد.

نرم‌افزار مفید Process Explorer فایل‌هایی که هر پردازش خاص باز کرده و همین‌طور میزان استفاده از CPU‌ در گذر زمان را مانیتور می‌کند.

نرم‌افزار CCleaner هم یکی از نرم‌افزارهای رایگان و مفید برای پاکسازی داده‌های اضافی و حل مشکلات رجیستری ویندوز است.

در این نرم‌افزار بخشی برای بررسی نرم‌افزارهایی که با شروع ویندوز اجرا می‌شوند در نظر گرفته شده و به راحتی می‌توان نرم‌افزارهای اضافی را از استارت‌آپ حذف کرد.

و اما موضوع اصلی: بررسی دما. نرم‌افزاری Speccy یکی از نرم‌افزارهای ساده برای بررسی مشخصات و دمای کاری قطعات است که طراحی ساده و مرتبی دارد و به راحتی می‌توان قطعه‌ی موردنظر را در لیست پیدا کرد. دمای پردازنده در نمای کلی قطعات روبروی مدل آن ذکر می‌شود.

نرم‌افزار سبک دیگر که به صورت پرتابل نیز موجود است، HWiNFO است که اطلاعات کامل سنسورها و میزان استفاده از پردازنده و کارت گرافیک و حتی رم کارت گرافیک و موتور مالتی‌مدیا (پخش ویدیو) را نمایش می‌دهد.

برای بررسی اطلاعات حسگرها کافی است پس از اجرا تیک Sensors-only را اضافه کنید و روی دکمه‌ی Run کلیک نمایید.

اگر از کاربران لینوکس هستید نرم‌افزار Crunchbang یا ArchBang مفید واقع می‌شود.