در بخش قبل به بررسی سیستم خنک‌کاری که متشکل از لوله‌های حرارتی و هیت‌سینک روی پردازنده و پردازنده‌ی گرافیکی و همین‌طور منافذ ورود هوا و فن و ونت خروجی هوای داغ است پرداختیم و با روش تمیزکاری و روان کردن فن لپ‌تاپ آشنا شدیم. در این بخش به قطعات دیگر مثل باتری و رم اشاره می‌کنیم.

پاکسازی هارددرایو و رم‌های لپ‌تاپ برای جلوگیری از خرابی

پس از پاکسازی مسیرهای ورود و خروج هوا و روان‌کاری فن‌های سیستم خنک‌کاری لپ‌تاپ، باز هم برخی قطعات ممکن است داغ‌تر از حد معمول و طبیعی کار کنند. به عنوان مثال یک درایو هارددیسک خاک‌گرفته ممکن است بیش از حد داغ شود و اطلاعات آن از بین برود و خراب شود.

معمولاً برای سادگی ارتقای رم و هارددیسک، روی این قطعات درب جداگانه‌ای وجود دارد که با باز کردن یک یا چند پیچ به راحتی باز می‌شود و می‌توان به این قطعات دسترسی پیدا کرد.

بنابراین جدا کردن رم‌ها با آزادسازی اتصال فنری دو طرفشان و آزادسازی هارد با باز کردن پیچ‌ها و حرکت کشویی ساده است.

دقت کنید که برای جا زدن رم می‌بایست آنها را به صورت مورب در اسلات SO-DIMM فرو کرد و سپس رم‌ها را افقی کرد تا اتصال فنری رم را در زاویه‌ی صفر درجه نگه دارد.

یادتان باشد که درب این بخش‌ها هم گردوغبار به خود گرفته است و باید تمیز شود.

لپ‌تاپ داغ می‌کند؟ باتری قدیمی آن را بررسی کنید

باتری‌ها انواع زیادی دارند و تحقیقات علمی فراوانی برای ساخت باتری‌های بهتر در جریان است. باتری‌هایی که سریع شارژ می‌شوند، باتری‌هایی که عمر مفید طولانی‌تری دارند و روش‌های بهبود ایمنی باتری‌ها از موضوعات مهم و اساسی است. اما در حال حاضر که اغلب از باتری‌های لیتیوم-یونی استفاده می‌شود چه باید کرد تا عمر مفید باتری و مقوله‌ی داغ کردن لپ‌تاپ کمتر اتفاق بیافتد؟

اغلب افراد زمانی که در منزل و محل کار هستند لپ‌تاپ را مستقیماً به برق متصل می‌کنند و در این شرایط باتری استفاده نمی‌شود. به عبارت دیگر مدار شارژ باتری پس از شارژ شدن تا ۹۵ یا ۱۰۰ درصد، آن را از مدار خارج می‌کند و عملاً باتری به قطعه‌ای اضافه تبدیل می‌شود. باقی ماندن باتری در بدنه به این معنی است که باتری در محلی گرم و داغ نگه‌داری می‌شود و این چیزی است که عمر مفید آن را کاهش می‌دهد.

بنابراین توصیه می‌شود که اگر لپ‌تاپ به منبع الکتریسته متصل است و نیازی به باتری نیست، آن را جدا کنید.

موضوع دیگر این است که باتری فرسوده ظرفیت مفیدی در حد باتری نو ندارد و بازدهی شارژ آن نیز پایین‌تر است. بنابراین بیشتر گرما تولید می‌کند و حتی باتری بسیار استفاده شده ممکن است حین شارژ بسیار داغ شود. لذا بهتر است باتری کارکرده را از لپ‌تاپ خارج کنید و باتری نو برای آن تهیه کنید و اگر باتری نو یافت نمی‌شود و یا قیمت آن بالاست، لپ‌تاپ را به شکل یک کامپیوتر رومیزی استفاده کنید نه ابزاری قابل‌حمل.

در بخش بعد به معرفی روش‌های بررسی دمای کاری قطعات می‌پردازیم.