بنیاد موزیلا سال پیش مرورگری به اسم Firefox Focus را برای سیستم عامل iOS منتشر کرد: مرورگری ساده و سریع که در اختیار کاربران آیفون و آیپد قرار گرفت؛ و حالا این مرورگر جالب برای اندروید هم منتشر شده است که در ادامه با آن آشنا می‌شویم.

قبل از هر چیز توجه کنید که مرورگر Firefox Focus را می‌توان از گوگل پلی دانلود کرد. بد نیست مدتی کوتاه با آن کار کنید!

مرورگر موزیلا فایرفاکس فوکس (یا همان فوکوس) مرورگری ساده و سبک است که برای وسایل همراه طراحی شده است. معمولاً مرورگرهای امروزی حالت وب‌گردی شخصی و امنی به اسم Private (شخصی) یا Incognito (ناشناس) دارند اما مرورگر Firefox Focus در حالت پیش‌فرض این‌گونه است. تاریخچه‌ی وب‌گردی و کوکی‌ها با تپ کردن روی دکمه‌ی سطل زباله پاک می‌شود و در حقیقت هیچ اثری و ردپایی از وب‌سایت‌ها و صفحات باز شده باقی نمی‌ماند.

مرورگر فایرفاکس فوکوس چیزی به نام Tab هم ندارد! از قابلیت‌های جالب آن بلوکه کردن تبلیغات و جلوگیری از رهگیری کاربر است. البته در صورت نیاز می‌توان رهگیری کاربر را فعال کرد تا شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های تحلیل بازدیدکننده مثل گوگل بتوانند کاربر را رهگیری کنند. در فایرفاکس فوکوس حتی می‌توان فونت‌هایی که در وب‌سایت‌ها بارگذاری می‌شود را هم غیرفعال کرد.

Firefix Focus در iOS می‌توانست نقش مسدودکننده‌ی تبلیغات را برای مرورگر Safari اپل بازی کند اما در اندروید فاقد چنین ویژگی مفیدی است. تعداد تبلیغات و کدهای رهگیری صفحات وب نمایش داده می‌شود و دکمه‌ای برای غیرفعال کردن مسدودکننده‌ی رهگیری کاربر در منوی تنظیمات پیش‌بینی شده است. زمانی که فایرفاکس فوکوس اجرا شده باشد و به پس‌زمینه منتقل شده باشد، نوتیفیکیشنی نمایش داده می‌شود که با تپ کردن روی آن، مرورگر به صورت کامل بسته می‌شود و هیچ اثری از وب‌سایت‌ها و صفحات باقی نمی‌ماند.

مرورگر Firefox Focus قابلیت‌های مفید زیادی ندارد اما مرورگری ساده و امن و سبک است و به خصوص برای وب‌گردی شخصی و جلوگیری از نمایش تبلیغات مزاحم عالی است.

به ویدیوی معرفی این مرورگر توجه فرمایید: