سرویس دانش و فناوری

مایکروسافت: آیپد پرو نمونه‌ی بارز کپی‌کاری اپل از محصولات ماست، یادداشت و بحثی کوتاه

مثال اپل و مایکروسافت از نگاه برخی علاقه‌مندان به دنیای تکنولوژی شبیه مرغ و تخم‌مرغ است. برخی معتقد هستند که ابتدا محصولات اپل وجود داشته و سپس سرفیس‌های مایکروسافت شکل گرفته و برخی به ویژگی‌های آیپد پرو اشاره می‌کنند و معتقد هستند که اپل است که از سرفیس‌های مایکروسافت الگوبرداری کرده و تبلت‌هایی برای امور آفیس طراحی کرده‌ است.

انعطاف‌پذیری یک وسیله‌ی ترکیبی: هم تبلت و هم لپ‌تاپ

مایکروسافت در سال‌های اخیر ایده‌ی محصولات ترکیبی را به شکل‌های مختلف در سخت‌افزار و نرم‌افزار پیش برده است. از لپ‌تاپ‌های یوگای لنوو گرفته تا اولترابوک‌هایی با نمایشگر چرخان حول محور عمودی و انواع دیگری که کیبوردشان جدا می‌شود، همگی برگرفته از یک شروع آرام هستند اما ویندوز اکنون پلتفرمی مناسب برای دستاپ و تبلت است و با ویژگی انعطاف‌پذیری قدرت‌نمایی می‌کند. در حقیقت این وسایل به کمک قابلیت‌های نرم‌افزاری ویندوز یعنی تبدیل ویندوز ۸ و ۱۰ از حالت دستاپی به تبلتی و در نتیجه وجود حالتی بهینه برای کاربرد لمسی به تبلت تبدیل می‌شوند. بدون این ویژگی مفید ویندوز، تبدیل اولترابوک به کامپیوتری تخت به اسم تبلت بی‌معنی است.

مایکروسافت تبلت‌های سرفیس را با کیبورد جداشدنی و سخت‌افزاری در حد اولترابوک‌ها طراحی کرده تا قدرت پردازشی لازم جهت امور ساده را داشته باشند. از طرفی لپ‌تاپ سرفیس بوک است که با کیبورد جداشدنی روانه‌ی بازار می‌شود. هر دو محصول سخت‌افزاری قوی‌تر از تبلت‌های امروزی دارند.

و اما اپل: اپل هیچ نوع محصولی ترکیبی در کارنامه‌اش ندارد! اپل اکوسیستم متحدی از وسایل هوشمند شامل آیفون و آیپد و مک‌بوک‌ها و آی‌مک‌ها و اخیراً اپل واچ طراحی کرده که هر یک کاربردی خاص دارد و به عبارت دیگر هزینه‌ی بیشتری متوجه مشتری است و نمی‌توان با خرید یک محصول، چند کار مختلف را به شکل بهینه انجام داد. تبلت‌های اپل اپ‌های بسیار متنوع iOS و همین‌طور سیستم عامل iOS 11 که قابلیت‌های چندپنجره‌ای بهتری دارد را به عنوان پشتوانه‌ی نرم‌افزاری یدک می‌کشند ولیکن مایکروسافت این مسیر را چند سال زودتر آغاز کرده و اکنون اپلیکیشن‌های جالبی با کاربری دستاپی و تبلتی مشترک دارد که نمونه‌ی بارز آن مجموعه‌ی آفیس است. حتی سرویس‌های ابری هم موردتوجه مایکروسافت بوده و با One Drive به مقابله با گوگل و اپل پرداخته است.

آیا اپل از خط مشی سرفیس‌ها تقلید کرده است؟ آینده از آن کیست؟

این نگرش که می‌توان یک ابزار به جای دو ابزار خرید و با خود حمل کرد، تدریجاً حاکمیت پیدا می‌کند و به نظر می‌رسد که اپل با معرفی تبلتی که می‌تواند کارکرد لپ‌تاپی داشته باشد، از این استراتژی مایکروسافت کپی‌برداری کرده است.

اپل نسبت به بیانات Ryan Gavin، مدیر بخش سرفیس مایکروسافت که مدعی شده «آیپد پرو نمونه‌ی بارز کپی‌کاری اپل از مایکروسافت است» هیچ اظهار نظری نکرده است اما به نظر می‌رسد که ردموندی‌ها بیراه نمی‌گویند. حتی مدیر معروف اپل، استیو جابز نیز معتقد بود که: «نقاشان خوب سرقت می‌کنند»! و این یعنی اپل هم می‌تواند از سبک مایکروسافت تقلید کند و موفق باشد.

در حقیقت اپل در تبلیغات خود بیش از این که به انعطاف‌پذیری آیپد پروها اشاره کند، مقوله‌ی قدرت پردازشی بالا را مورد توجه قرار داده است و به نوعی می‌خواهد محصولات خود را بهتر از سرفیس‌ها جلوه دهد ولیکن آیپد پرو سیستم عامل iOS دارد و نه مک‌او‌اس که برای امور آفیس و ... طراحی شده است. تاکنون وضعیت فروش آیپد پروها بهتر از سرفیس‌ها بوده و به نظر می‌رسد که مایکروسافت در بخش بازاریابی با مشکل روبروست و نمی‌تواند به راحتی اپل خوش‌سابقه را کنار بزند.

به نظر شما آیا آیپد پرو محصول برتر است که با الگوبرداری از سرفیس شکل گرفته یا در آینده سرفیس توجه اذهان عمومی را جلب کرده و بهترین گونه‌ی ترکیبی‌ها خواهد بود؟

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید