موس و کیبورد USB یا وسایل USB کار نمی‌کنند؟ ارور USB device not recognized نمایان می‌شود و به دنبال حل مشکل و راه حل‌های مختلف هستید؟ در این مطلب می‌خواهیم به روش‌های حل مشکلات وسایل USB بپردازیم. با ما باشید.

سیستم عامل ویندوز به گونه‌ای طراحی شده که از انواع وسایل جانبی پشتیبانی کند و رابط سخت‌افزاری مهمی به اسم USB (باس سریال یونیورسال) در این زمینه بسیار مفید بوده است. هارد اکسترنال، فلش‌درایوهای USB، حافظه‌های SSD اکسترنال، کارت‌خوان‌ها، دسته‌های بازی، موس و کیبورد، وبکم، میکروفون و هدست، کارت صدای اکسترنال و ... همگی از طریق USB‌ به یک کامپیوتر ویندوزی متصل می‌شوند. اگر درایور یا به عبارت دیگر نرم‌افزار راه‌انداز این وسایل نصب شده باشد که البته همگی نیازی به نصب درایور خاص ندارند، معمولاً همه چیز درست کار می‌کند اما گاهی با نواقص و ارورها مواجه می‌شویم و می‌بایست مشکل را حل کرد. مهم‌ترین پیام خطایی که معمولاً نمایان می‌شود، USB device not recognized است. پیامی با علامت هشدار زردرنگ که خاطرات تلخی از آن داریم.

اما چطور ارور USB device not recognized را برطرف کنیم و مشکل چیست؟

علل متنوعی وجود دارد و متأسفانه ویندوز در راهنمایی کردن برای حل مشکل چندان دقیق نیست! بنابراین برخی مشکلات که اغلب پیش می‌آید و منجر به کارکرد ناقص وسایل جانبی می‌شود را مرور می‌کنیم.

نصب و آپدیت کردن درایور وسایل جانبی USB

از زمانی که ویندوز ویستا را معرفی شده از نظر پشتیبانی از وسایل جانبی، پیشرفت بزرگی در نسخه‌های جدید ویندوز اتفاق افتاده است. در حقیقت مایکروسافت هزاران درایور و فایل کوچک را برای شناسایی وسایل جانبی به ویندوز اضافه کرده و می‌کند. بنابراین بسیاری از وسایل جانبی بدون نیاز به درایور شناسایی شده و به درستی کار می‌کنند. اما آیا همیشه همین‌طور است؟

قطعاً درایور تمام وسایل جانبی ر ویندوز مایکروسافت موجود نیست و می‌بایست از CD یا DVD که همراه محصولات ارایه شده برای نصب درایور استفاده کرد. می‌توان درایور برخی قطعات کامپیوتر و وسایل جانبی را از وب‌سایت سازنده دانلود و نصب کرد.

درایورها معمولاً مثل نرم‌افزارهای دیگر نصب می‌شوند اما گاهی درایور به صورت یک فایل زیپ ارایه می‌شود که خود شامل چندین فایل است و هیچ یک قابلیت نصب ندارند. در این موارد می‌بایست از روشی دیگر که در ادامه توضیح می‌دهیم درایور را نصب کنید.

نصب خودکار درایور از طریق ویندوز و اشتباهات آن

یکی از علل کارکرد ناقص یا عدم کارکرد وسایل USB این است که درایور اشتباه روی ویندوز نصب شده است. ممکن است کاربر درایور اشتباه را دانلود کرده باشد و ممکن است از ابزار نصب خودکار درایور ویندوز که از طریق Device Manager و مسیرهای دیگر در دسترس است برای دانلود و نصب درایور استفاده کرده باشد. متأسفانه ویندوز گاهی در تشخیص درایور صحیح اشتباه می‌کند.

مشکل دیگر این است که گاهی سخت‌افزار آن قدر بروز شده که درایور قدیمی پاسخ‌گو نیست و می‌بایست آن را بروز کرد.

چگونه از نصب خودکار درایور در ویندوز استفاده کنیم؟

در هر دو حالت اشاره‌شده می‌بایست درایورهای بروز و گاهی درایورهای بدون مشکل قدیمی‌تر را دانلود و نصب کنید تا مشکل برطرف شود. به این منظور Device Manager را در کنترل پنل یا با راست کلیک روی استارت منو (در ویندوز ۸ به بعد) اجرا کنید. 

سراغ قطعاتی که با علامت هشدار متمایز شده‌اند بروید. اگر وسیله‌ی جانبی مشخصی مثل کیبورد دارید، روی Keyboards کلیک کنید و کیبوردهای متصل شده را بررسی کنید. وبکم‌ها نیز در بخش Imaging Devices قرار می‌گیرند و به طور کلی هر وسیله در گروه مشخصی قرار دارد. ممکن است ابزار USB در بخش عمومی‌تری به اسم Universal Serial Bus controllers قرار گرفته باشد. روی ابزاری ناشناخته راست کلیک کنید و گزینه‌ی Update Driver‌ را انتخاب نمایید.

 گزینه‌ی اول در دایلاگ‌باکس نمایان شده، دانلود و نصب خودکار درایور است و گزینه‌ی دوم حالت دستی است. گزینه‌ی دوم را برای نصب دستی انتخاب کنید.

نصب دستی درایور وسایل USB و قطعات سخت‌افزار به صورت دستی

در تصویر قبل گزینه‌ی دوم برای نصب دستی درایور کاربرد دارد. قبل از ادامه‌ی فرآیند نصب توجه کنید که برخی سازندگان، درایور را به صورت یک فایل زیپ برای دانلود قرار می‌دهند و گاهی روی CD درایور، فایل‌هایی به جز فایل‌های اجرایی (با پسوند exe) موجود است. در این صورت تعجب نکنید! ابتدا فایل زیپ را اکسترکت کنید و مسیر پوشه‌ی مربوطه را به خاطر بسپارید. و ادامه‌ی فرآیند نصب:

پنجره‌ای برای انتخاب فولدری که درایور در آن قرار گرفته نمایان می‌شود. می‌توانید تیک Include subfolders‌ را اضافه کنید تا فولدرهای داخل یک فولدر اصلی نیز بررسی شوند. مسیری که درایور در آن قرار گرفته را انتخاب کنید و روی دکمه‌ی Next کلیک کنید.

 در صفحه‌ی بعدی اگر خوش‌شانس باشید درایو و فایل‌های آن شناسایی شده و در محل نصب ویندوز کپی می‌شود اما گاهی این اتفاق نمی‌افتد و می‌بایست مراحل بیشتری را طی کرد. در پنجره‌ی بعدی تیک چک‌باکس Show compatible hardware را بردارید تا لیست کامل درایورهای موجود در ویندوز نمایان شود. روی نام سازنده کلیک کرده و سپس از سمت چپ به دنبال نام محصول باشید.

با کلیک روی دکمه‌ی Next یکی از درایورهای موجود در ویندوز، نصب می‌شود و ممکن است وسایل جانبی یا قطعات سخت‌افزار به درستی کار کند. توجه کنید که گاهی ری‌استارت کردن پس از نصب ضروری است.

در بخش بعدی این مطلب به چند علت دیگری که موجب کارکرد ناقص یا کار نکردن وسایل USB می‌شود می‌پردازیم: «حل مشکل USB device not recognized: خرابی پورت USB و سیم رابط و وسایل جانبی».