چگونه می‌توان بایوس مادربورد و یا بایوس لپ‌تاپ را بروز کرد؟ آیا بروزرسانی BIOS کلید حل مشکلات عجیب سیستم و امری ضروری است؟ در ۷۲۴ ترفند امروز مراحل بررسی نسخه‌ی بایوس و جست‌وجوی نسخه‌های جدید و همین‌طور روش بروزرسانی بایوس سیستم را بررسی می‌کنیم. با ما باشید.

بروزرسانی بایوس مادربورد معمولاً به ندرت ضروری می‌شود و سازندگان نیز بروزرسانی‌های کم‌تعدادی منتشر می‌کنند. در واقع بروزرسانی BIOS تنها در مواقع خاص و برای حل مشکلات عجیب صورت می‌گیرد و در حالت معمول نیازی به بروزرسانی وجود ندارد، هر چند برخی ویژگی‌ها و قابلیت‌ها تنها پس از بروزرسانی بایوس فعال می‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود که در صورت مشاهده مشکلات عجیب و پس از تحقیق و بررسی بیشتر، بروزرسانی بایوس را به عنوان راه‌ حل انتخاب کنید.

می‌توان نسخه‌ی بایوس و تاریخ انتشار آن را از طریق محیط DOS در ویندوز بروز کرد! در ادامه می‌بایست به وب‌سایت رسمی سازنده مراجعه کرد و ابزار فلش کردن بایوس و نسخه‌های جدید بایوس و همین‌طور روش بروزرسانی بایوس را پیدا کرد.

چگونه نسخه‌ی بایوس سیستم را پیدا کنیم؟

در ویندوز ۱۰ و همین‌طور نسخه‌های قبلی با یک دستور ساده می‌توان نسخه‌ی بایوس را مشاهده کرد. کلید ترکیبی Windows+R را فشار دهید و در دایلاگ باکس باز شده دستور زیر را وارد کرده و سپس کلید اینتر را فشار دهید:

msinfo32

 پنجره‌ی System Information یا اطلاعات سیستمی ویندوز نمایان می‌شود. در سمت راست اسکرول کنید و عبارت BIOS Version/Date را پیدا کنید. روبروی این عبارت ورژن بایوس سیستم شما و همین‌طور تاریخ انتشار آن ذکر می‌شود.

روش بررسی موجود بودن بروزرسانی جدید برای بایوس مادربورد

بهترین روش بررسی بروزرسانی‌های بایوس این است که به وب‌سایت سازنده‌ی مادربورد مراجعه کنید و پس از پیدا کردن مدل دقیق مادربورد یا لپ‌تاپ خود، به بخش دانلود یا پشتیبانی‌های نرم‌افزاری رجوع کنید و به دنبال BIOS جست‌وجو کنید.

جست‌وجو کردن مستقیم به کمک گوگل و پرسش در فروم‌ها نیز روش مناسبی است. معمولاً در وب‌سایت سازنده مسیری روشن و مشخص برای بررسی بروزرسانی‌های بایوس وجود ندارد و باید با حوصله همه‌ چیز را بررسی کرد.

پس از یافتن بروزرسانی موردنظر خود، آن را دانلود نمایید.

روش بروزرسانی بایوس مادربورد و لپ‌تاپ

در بسته‌ی بروزرسانی معمولاً دستورالعمل بروزرسانی بایوس نیز موجود است. ممکن است سازنده‌ی مادربورد یا لپ‌تاپ نرم‌افزار خاصی برای Flash کردن و بروز کردن بایوس در نظر گرفته باشد و فایل خام دانلود شده به کمک نرم‌افزار مربوطه به حافظه‌ی خاص بایوس منتقل شود.

برخی سازندگان از روش کپی کردن فایل بایوس روی حافظه‌های USB با فرمت FAT32 و سپس اتصال آن به پورت USB خاص و دنبال کردن مراحل در منوی بایوس برای بروزرسانی، استفاده می‌کنند. روشی ساده که شاید در نگاه اول پیچیده و عجیب به نظر برسد.

توجه کنید که در طول بروزرسانی می‌بایست باتری لپ‌تاپ شارژ شده و متصل باشد. متصل بودن کامپیوتر و آداپتور لپ‌تاپ به منبع الکتریسیته‌ی قابل‌اعتماد نیز ضروری است چرا که اگر برق حین بروزرسانی بایوس قطع شود، در اغلب موارد مادربورد یا لپ‌تاپ آسیب نرم‌افزاری می‌بیند.