اپل در مراسم امروز صبح خود با توسعه‌دهندگان که به WWDC معروف است، سیستم عامل بعدی مک‌های خود را معرفی کرد. macOS 10.13 High Sierra نسخه‌ی ۱۰.۱۳ مک‌او‌اس است که با تغییراتی چند به دنیای لپ‌تاپ‌ها و آی‌مک‌های اپل وارد می‌شود. مرورگر سافاری با سرعت بالاتر، سیستم فایل سریع و بهینه‌ی AFPS و پشتیبانی از واقعیت مجازی و متال ۲ از تغییرات اساسی جدید است.

در نسخه‌ی بعدی macOS چند تغییر مهم و اساسی در کنار بهینه‌سازی‌های عملکردی و امنیتی کوچک دیده می‌شود که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. نسخه‌ی بتا یا آزمایشی High Sierra در حال حاضر در اختیار توسعه‌دهندگان است و به زودی نسخه‌ی بتا برای عموم کاربران نیز منتشر می‌شود. زمان انتشار نسخه‌ی نهایی پاییز امسال است.

مرورگر Safari ویدیوها و تبلیغاتی که خودکار پلی می‌شوند را مسدود می‌کند

اپل هم مثل گوگل با تبلیغات عجیب اینترنتی مقابله می‌کند. اقدام جدید این است که سافاری ویدیوهای اتو-پلی که به صورت خودکار شروع به پلی شدن می‌کنند را مسدود می‌کند. این اقدام صرفاً ویدیوهای تبلیغاتی را هدف نمی‌گیرد بلکه فیس‌بوک هم از این ویژگی متضرر می‌شود. سافاری جدید به تبلیغات اجازه نمی‌دهد که کاربر را رهگیری کنند و از سلیقه‌ی وی آگاه شوند.

 در نسخه‌ی جدید macOS مرورگر سافاری سریع‌تر شده است و البته با توجه به اینکه بیشتر قابلیت‌های سافاری در مرورگرهای جانبی وجود ندارد، کاربران به مقوله‌ی مقایسه سرعت سافاری و کروم و ... نیازی ندارند.

پیشنهادات برای جست‌وجو در اپ Mail در macOS High Sierra

حین استفاده از سافاری و تایپ کردن آدرسی ناقص در نوار آدرس، مرورگر پیشنهاداتی به صورت پاپ‌آپ می‌دهد. این ویژگی مفید به اپلیکیشن Mail مک‌او‌اس بعدی نیز اضافه شده است تا پیدا کردن ایمیل‌ها سریع‌تر شود.

اپل در اپ ایمیل از حالت دو بخشی صفحه نیز پشتیبانی کرده است.

اپلیکیشن Photos سیستم عامل macOS High Sierra ویرایشگر بهتری برای تصاویر خواهد بود

اپلیکیشن Photos بیشترین تغییرات ظاهری را در میان اپ‌های macOS تجربه کرده است. در نسخه‌ی جدید یک سایدبار ثابت اضافه شده است. می‌توان تصاویر را به ترتیب ایمپورت‌های صورت گرفته مرور کرد. همگام‌سازی با دیگر وسایل ساده‌تر شده است و اگر دسته‌بندی را تغییر دهید، در دیگر ابزارهای اپلی هم دسته‌ها تغییر می‌کند.

و مهم‌ترین تغییر در بخش ویرایش تصویر است. می‌توانید منحنی رنگ‌ها را بدون خارج شدن از اپلیکیشن Photos تغییر دهید.

در صورت نیاز می‌توانید عکس‌ها را در نرم‌افزارهای جانبی مثل فتوشاپ باز کنید و خوشبختانه تغییراتی که می‌دهید سریعاً در اپ Photos دیده می‌شود. ایجاد آلبوم‌های عکس توسط دیگر اپ‌ها و نمایش خروجی کار در اپ فتوز نیز از ویژگی‌های جدید Photos است.

در macOS High Sierra سیستم فایل اپل یا AFS سیستم فایل پیش‌فرض است

اپل قبلاً از سیستم فایل جدید و توانمندی به اسم AFPS‌ در iOS استفاده کرده است. این سیستم فایل مزایایی مثل سرعت بیشتر و قابلیت‌های امنیتی پیشرفته دارد. در macOS High Sierra سیستم فایل پیش‌فرض وسایل ذخیره‌سازی، HFS سابق نیست بلکه AFPS است.

تاکنون استفاده از AFPS‌ برای فرمت کردن درایوها ممکن بوده و از این پس حالت پیش‌فرض AFPS است. AFPS برای حافظه‌های مدرن طراحی شده و بهینه‌تر از HFS قدیمی است. مشخص نشده که برای بهره‌مندی از قابلیت‌های AFPS می‌بایست تمام درایوها را فرمت کرد و سیستم عامل را از نو نصب کرد یا این کار به صورت پنهانی و در پس‌زمینه نیز قابل انجام است.

مک‌ها با macOS High Sierra از کارت گرافیک اکسترنال پشتیبانی می‌کنند!

مقوله‌ی کارت گرافیک اکسترنال چیزی است که ای‌ام‌دی به استانداردسازی آن پرداخته است و از مدت‌ها پیش ویندوز و لپ‌تاپ‌های خاص از این ویژگی پشتیبانی می‌کردند. اکنون اپل هم متوجه مزایای کارت گرافیک اکسترنال شده است. به خصوص که مک‌بوک‌های اپل معمولاً از نظر قدرت پردازشی بخش گرافیک وضعیت مطلوبی ندارند و گیمرها را راضی نمی‌کنند.

macOS High Sierra از طریق FireWire می‌تواند پذیرای کارت گرافیک‌های اکسترنال باشد. اپل حتی برای بررسی بیشتر کارت گرافیک RX 580‌ را به عنوان کیت ویژه‌ی توسعه‌دهندگان در نظر گرفته است.

در حال حاضر هدف تکنولوژی جدید مک‌او‌اس، گیمرها نیست بلکه توسعه‌دهندگان است. قرار است توسعه‌دهندگان برای استفاده‌ی بهینه از کارت گرافیک اکسترنال راه‌حل‌های خود را پیاده‌سازی کنند و بعد‌ها این ویژگی مفید در اختیار عموم کاربران قرار گیرد.

واسط برنامه‌نویسی Metal 2 عملکرد بازی‌ها و واسط گرافیکی دستاپ را بهینه می‌کند

اپل برای رقابت با دایرکت ایکس ۱۲ و وولکن راه حل خاص خود را دارد. واسط برنامه‌نویسی متال اپل برای این مهم طراحی شده است و به کمک آن سرعت اجرای بازی‌های iOS اندکی بهینه می‌شود.

اپل اکنون از نسخه‌ی دوم متال پرده برداشته است. در فریم‌ورک جدید بهینه‌سازی‌های بیشتری صورت گرفته که طبعاً موردتوجه توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد و اما خبر مهم این است که موتور گرافیکی مک‌او‌اس های سیرا مبتنی بر متال ۲ است و در نتیجه انیمیشن‌ها و جلوه‌های بصری روان‌تر و بهینه‌تر اجرا می‌شوند.

پشتیبانی از واقعیت مجازی در macOS High Sierra

واقعیت مجازی پدیده‌ی جدید و جذاب دنیای بازی‌ها در محصولات اپل بسیار کم‌رنگ بوده است. اپل در نسخه‌ی جدید مک‌او‌اس، واسط برنامه‌نویسی متال را برای واقعیت مجازی آماده کرده است. به علاوه بسته توسعه‌ی نرم‌افزاری SteamVR نیز به مک‌او‌اس اضافه شده است. بنابراین موتورهای گرافیکی Unity و Unreal Engine نیز با قابلیت‌های واقعیت مجازی جالبشان به مک می‌آیند. در نهایت اینکه Cut Pro X اپل از ویرایش ویدیوهای کروی‌شکل پشتیبانی می‌کند.

گیمرها در حال حاضر نمی‌توانند بازی‌های واقعیت مجازی را در سیستم عامل جدید اپل تجربه کنند و باید منتظر اقدام توسعه‌دهندگان باشند.