سرویس دانش و فناوری

راهنمای خرید کارت گرافیک: بهترین کارت گرافیک‌ها با قیمت‌های مختلف کدامند؟ (خرداد ۹۶)

قبل از هر چیز توجه کنید که کارت گرافیک مجزا یا به صورت ساده همان کارت گرافیک و پردازنده‌ی گرافیکی قطعه‌ای جدا از پردازنده‌ی اصلی سیستم است. اینتل روی اکثر پردازنده‌های خود پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع قرار داده و ای‌ام‌دی در APUهای خود گرافیک مجتمع را اضافه کرده است. از این رو اگر کارت گرافیکی با قیمت کمتر از ۳۰۰ هزار تومان بخریم، عملاً هزینه‌ی اضافی کرده‌ایم مگر آنکه به حافظه‌ی بسیار زیاد کارت گرافیک برای اموری مثل رندرینگ نیازمند باشیم که در این صورت هم کارت گرافیک‌های ارزان مناسب نیستند. بنابراین توصیه می‌شود که اگر به کارت گرافیک نیاز ندارید، به گرافیک مجتمع روی پردازنده بسنده کنید.

اصول کلی انتخاب بهترین کارت گرافیک با بودجه‌های مختلف

قبل از هر چیز دقت کنید که پردازنده و پاور ساپلای و مادربورد و همین‌طور رم باید متناسب با کارت گرافیک باشد. طبعاً سیستمی با پردازنده‌ی سلرون در کنار کارت گرافیک GTX 1080 بی‌معنی است چرا که در اغلب موارد، سرعت اجرای بازی به علت ضعف در دیگر بخش‌های سیستم پایین خواهد بود.

۱- قدرت پردازشی خام و مقدار رم و پهنای باند حافظه‌ی کارت گرافیک را با توجه به نیازها تخمین بزنید

اولین قدم در انتخاب کارت گرافیک این است که تخمینی روشن از نیازها داشته باشیم و بدانیم قرار است چه بازی‌هایی را با چه تنظیمات گرافیکی و چه رزولوشنی و چه سرعتی اجرا کنیم. طبعاً برای سیستم رندرینگ کارت گرافیک‌های سری فایرپرو ای‌ام‌دی و کوآدروی انویدیا مناسب است و مسأله انتخاب کارت گرافیک پاسخ متفاوتی دارد.

  • با توجه به اینکه قدرت پردازنده‌ی گرافیکی پلی‌استیشن ۴ و ایکس باکس وان به ترتیب ۱.۸۴ و ۱.۲ ترافلاپس است (هر ترافلاپس برابر با ۱۰۰۰ گیگافلاپس)، اگر به گرافیکی در حد بازی‌های این کنسول‌ها نیاز داریم و مانیتور نیز فول اچ‌دی نیست، باید به خرید کارت گرافیکی با قدرت خام پردازشی در حد ۲ ترافلاپس بیاندیشیم. قدرت پردازشی خام مهم‌ترین ویژگی یک کارت گرافیک و همین‌طور انواع پردازنده است. با دو برابر شدن قدرت پردازشی معمولاً سرعت اجرا هم نزدیک دو برابر می‌شود.
  • مقدار رم لازم هم با توجه به رزولوشن و گرافیک بازی مشخص می‌شود. برای بازی‌های سنگین و روزولوشن فول اچ‌دی معمولاً ۴ گیگابایت رم و برای بازی‌های سنگین امروزی و رزولوشن 4K معمولاً ۸ و حتی ۱۲ گیگابایت رم نیاز است.
  • پهنای باند مستقل از مقدار رم است. برای بازی‌های گرافیکی و رزولوشن‌های بالا ممکن است رم زیادی نیاز داشته باشید اما پهنای باند حافظه به دلایل مختلف سرسام‌آور نباشد. معمولاً تعداد ROP یا خروجی‌های رندر هم در کنار پهنای باند حافظه مطرح می‌شود ولیکن در انتخاب کارت گرافیک برای اجرای بازی‌ها اهمیت کمتری دارد.

نکته‌ی مهم: توجه کنید که معماری کارت گرافیک‌های انویدیا سری ۹و همین‌طور سری ۱۰ مثل GTX 1050 و GTX 950 بهینه‌تر از نسل‌های پیشین است به طوری که با قدرت پردازشی یکسان، عملکرد متوسط در بازی‌های روز کمی بهتر است. بنابراین قدرت پردازشی کارت گرافیک‌های جدید انویدیا را  ۲۰ درصد بالاتر از آنچه سازنده اعلام کرده، فرض کنید. همین‌طور پردازنده‌های گرافیکی مجتمعی که اینتل روی پردازنده‌های سری ۶۰۰۰ و ۷۰۰۰ قرار داده به همین صورت است. در مورد محصولات ای‌ام‌دی تفاوت خاصی دیده نمی‌شود چرا که معماری کارت گرافیک‌های ای‌ام‌دی و آنچه در کنسول‌های بازی به کار رفته، یکسان است.

اثر رزولوشن اجرای بازی روی سرعت اجرا

با افزایش رزولوشن و به عنوان مثال تغییر از رزولوشن لپ‌تاپی ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل به فول اچ‌دی (۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل)، قدرت پردازشی موردنیاز بالاتر خواهد بود. مثلاً با دو برابر شدن تعداد پیکسل‌ها به قدرت پردازشی ۱.۵ برابر بیشتر نیاز داریم. اگر روزولوشن از فول اچ‌دی به 4K تغییر می‌کند، طول و عرض فریم ۲ برابر می‌شود و این یعنی ۴ برابر پیکسل بیشتر و در نتیجه کارت گرافیکی با قدرت ۲ تا ۲.۵ برابر نیاز است!

اثر تنظیمات گرافیکی بازی روی سرعت اجرا

برخی تنظیمات گرافیکی مثل آنتی-الیاسینگ و نورپردازی و همین‌طور رندرینگ مجزای شاخه و برگ گیاهان و پوشش گیاهی، سرعت اجرای بازی را بسیار پایین می‌آورد. آنتی-الیاسینگ شکستگی و حالت دندانه‌ای خطوط صاف را با استفاده از چند نمونه به جای یک نمونه و لذا پیچیدگی بیشتر محاسبات برطرف می‌کند. نورپردازی و سایه‌زنی پیچیده به معنی ضرب شدن ماتریس‌های بزرگ‌تر در هم است و محاسبات را پیچیده و سنگین می‌کند. رندرینگ مجزای شاخ و برگ اجسام و رشته‌های مو هم به معنی پیچیدگی محاسبات است.

اگر سرعت اجرای بازی پایین است و رزولوشن انتخابی شما بسیار بالاست، بد نیست از آنتی-الیاسینگ صرف‌نظر کنید. سایه‌ها را ساده‌تر در نظر بگیرید و مواردی خاص که در بررسی گرافیک بازی‌ها ذکر شده را مطالعه کنید.

۲- شناخت طراحان تراشه و تولیدکنندگان کارت گرافیک و کیفیت کارت گرافیک‌ها

انویدیا و AMD طراح تراشه‌های گرافیکی هستند و تولید محصولات را به کمپانی‌هایی مثل TSMC و GlobalFoundries می‌سپارند. پس از تولید تراشه، کارت گرافیک‌های مرجع روانه‌ی بازار می‌شود. منظور از مرجع طراحی اصلی ای‌ام‌دی و انویدیاست.

سازندگان دیگر مثل ایسوس و MSI و Palit و Zotac و HIS و Sapphire و XFX و Gigabyte و EVGA و ... تراشه‌ی مرکزی را تهیه کرده و با تغییر برد مدار چاپی و سیستم خنک‌کاری و همین‌طور تنظیم سرعت کلاک متفاوت برای هسته و حافظه، محصولات اختصاصی خود را روانه‌ی بازار می‌کند که کم و بیش بهتر یا خوش‌قیمت‌تر از مدل‌های مرجع است.

بنابراین GTX 1050 انویدیا یک مدل مرجع دارد و GTX 1050‌‌های ایسوس و MSI و ... با همان تراشه‌ی مرکزی طراحی می‌شود اما برد مدار چاپی و سیستم خنک‌کاری آن متفاوت است و شاید بهینه‌تر یا ارزان‌تر باشد.

به عنوان مثال GTX 770 انواع برندها قدرت پردازشی خامی در حد ۳ تا ۳.۵ ترافلاپس دارد. ممکن است MSI‌ سه مدل از این کارت گرافیک با سه سیستم خنک‌کاری متفاوت و قطعات مرغوب یا متوسط تولید کند اما در نهایت قدرت پردازشی خام در همین محدوده است و لاغیر.

اگر قرار است کارت گرافیک اورکلاک شود و یا ساعات طولانی مشغول پردازش سنگین باشد، طبعاً بهتر است کیفیت قطعات الکترونیکی و سیستم کولینگ بالاتر باشد.

توجه کنید که قدرت پردازشی کارت گرافیک غیرمرجع به راحتی تخمین زده می‌شود. مثلاً اگر GTX 770‌ مرجع، قدرت ۳ ترافلاپس داشته باشد و ایسوس تراشه‌ی مرکزی را در یک مدل خاص ۱۰ درصد اورکلاک کرده باشد (مثلاً ۱۱۰۰ مگاهرتز به جای سرعت کلاک ۱۰۰۰ مگاهرتز مدل مرجع انویدیا)، قدرت پردازشی خام هم ۱۰ درصد بالاتر است و تقریباً سرعت اجرای بازی‌ها ۱۰ درصد بیشتر می‌شود.

۳- بررسی مشخصات کلیدی کارت گرافیک‌ها: قدرت پردازشی و مقدار رم و پهنای باند حافظه

پس از تخمین قدرت خام موردنیاز، کافی است به قدرت کارت گرافیک‌های مرجع رجوع کنید و تخمینی از توان پردازشی مدل‌ها داشته باشید. در ۷۲۴ پرس معمولاً مشخصات اساسی و مهم کارت گرافیک‌ها به صورت کامل ذکر می‌شود:

  • GTX 1080 Ti انویدیا قدرت پردازشی خامی در حد ۱۱.۳ ترافلاپس دارد.
  • GTX 1080 Ti انویدیا حافظه‌ی ۱۱ گیگابایتی دارد.
  • پهنای باند حافظه‌ی این کارت گرافیک حاصل‌ضرب پهنای باس و فرکانس موثر است. پهنای باس ۳۵۲ بیتی (بر ۸ تقسیم کنید: ۳۵۲ بیت مساوی ۴۴ بایت) است و فرکانس موثر ۱۱ گیگاهرتز (فرکانس موثر GDDR5 معادل ۴ برابر فرکانس باس ارتباطی است) است و این یعنی پهنای باند حافظه ۴۸۴ گیگابایت بر ثانیه است.

همین سه ویژگی برای تصمیم‌گیری کافی است. قدرت پردازشی خام، مقدار رم و پهنای باند حافظه که البته مورد اول بسیار مهم‌تر از دو مورد بعدی است.

۴- آیا SLI و CrossFireX در آینده محتمل است؟

اگر می‌خواهید در آینده یک کارت گرافیک دیگر روی مادربورد حرفه‌ای خود قرار دهید و آن را با کارت گرافیک فعلی موازی کنید، می‌توانید کمتر هزینه کنید و مدلی ساده‌تر و ارزان‌تر تهیه کنید. اما به یاد داشته باشید که مادربورد می‌بایست دو اسلات PCIe 3.0 به طول شانزده واحد داشته باشد و اگر کارت گرافیک‌های انویدیا مدنظر است باید پیکربندی دو اسلات ۸ مسیره نیز پشتیبانی شود که معمولاً در مادربوردهای ارزان‌قیمت و چیپ‌ست‌های رده‌پایین وجود ندارد. به عبارت دیگر یک اسلات ۱۶ مسیره عمل می‌کند و اسلات دوم فقط ۴ مسیر ارتباطی در اختیار دارد. در ضمن توجه به وجود پاور ساپلای توانمند و فضای مناسب داخل کیس و سیستم خنک‌کاری هم بسیار مهم است.

در نهایت یادتان باشد که دو کارت گرافیک موازی در عمل دو برابر سریع پردازش نمی‌کنند و مشکلات درایوری و بهینه‌سازی‌ها وارد مسأله می‌شود. لذا بهتر است یک کارت گرافیک قدرتمند به جای دو کارت گرافیک تهیه شود.

انتخاب نهایی کارت گرافیک و یک مثال ساده

با توضیحات فوق همه چیز روشن و منطقی است. برای سنگین‌ترین بازی‌های امروزی و رزولوشن فول ‌اچ‌دی به کارت گرافیکی با قدرت خام ۴ ترافلاپس نیاز داریم. مقدار بافر ویدیویی کارت گرافیک هم حداقل ۴ گیگابایت و پهنای باند حافظه می‌بایست حداقل ۲۵۰ گیگابایت بر ثانیه باشد.

بنابراین مدلی مثل RX 470‌ ای‌ام‌دی یا GTX 970 انویدیا انتخاب می‌شود. در قدم بعدی برند را انتخاب می‌کنیم. سیستم خنک‌کاری و کیفیت قطعات به کار رفته در بررسی تخصصی محصولات توصیف می‌شود و کافی است پس از مطالعه‌ی بررسی‌ها و مقایسه‌ی قیمت‌ها تصمیم بگیریم که آیا محصول ارزان‌تر با کیفیت پایین‌تر مناسب است یا محصولات گران‌تر واقعاً ارزش بالاتری دارند و عمر مفیدشان به تناسب هزینه، بیشتر است.

رویدادهای مهم دنیای کارت گرافیک، اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۶

در ماه‌های اخیر کارت گرافیک‌های سری ۵۰۰ ای‌ام‌دی با مشخصاتی که در شایعات متعدد فاش شده بود، رسماً معرفی شدند. در معرفی این کارت گرافیک‌ها « بررسی کارت گرافیک‌های RX 580‌ و RX 570 ای‌ام‌دی، آیا RX 500 نسلی متفاوت است؟» به ۴ مدل پیشتاز سری ۵۰۰ اشاره کردیم. هر ۴ کارت گرافیک جدید ای‌ام‌دی از نظر قیمت کاملاً رقابتی ارزش‌گذاری شده‌اند و انتخاب کردن محصولات انویدیا را دشوار می‌کنند. معماری و قدرت پردازشی نسبت به نسل پیشین متحول نشده اما قیمت‌ها پایین‌تر است.

با توجه به اینکه RX 460 با قیمت ۹۰ دلار از نظر تعداد شیدرها و سرعتشان نسبت به RX 550 برتری دارد، این مدل همچنان در لیست بهترین کارت گرافیک‌ها باقی می‌ماند. از طرفی سه مدل دیگر نیز با رقبایی روبرو هستند که قیمتشان در ماه‌های اخیر کاهش پیدا کرده و از نظر توان مصرفی، ظرفیت اورکلاک و عملکرد کلی، همچنان عالی هستند و تنها می‌توان RX 580‌ را به جای RX 480 در محدوده‌ی ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلاری‌ها توصیه کرد.

RX 460 بهترین کارت گرافیک برای بازی‌های سبک و ورزشی و رزولوشن 720p

کارت گرافیک Radeon RX 460 قیمتی کمتر از ۱۰۰ دلار دارد و اگر تنظیمات گرافیکی را کمی کاهش دهیم حتی برای مانیتورهای فول اچ‌دی هم مناسب است.

مشخصات اصلی RX 460:

  • قدرت پردازش خام: ۲۱۵۰ گیگافلاپس
  • حافظه: ۲ یا ۴ گیگابایت GDDR5
  • پهنای باند حافظه: ۱۱۲ گیگابایت بر ثانیه
  • توان طراحی حرارتی: ۷۵ وات

مشخصات کامل RX 460:

  • تعداد ترانزیستور تراشه: ۳ میلیارد
  • معماری: پولاریس
  • ویژگی‌ها: DirectX 12 و Vulkan و فری‌سینک و OpenCL 2.2
  • هسته‌ها (پردازنده‌ی استریم ای‌ام‌دی): ۸۹۶
  • سرعت کلاک (معمولی و بوست) ۱۰۹۰ و ۱۲۰۰ مگاهرتز
  • واحد بافت: ۵۶
  • تعداد خروجی رندر: ۱۶
  • مقدار حافظه: ۲ یا ۴ گیگابایت GDDR5
  • فرکانس موثر حافظه: ۷ گیگاهرتز
  • پهنای باس حافظه: ۱۲۸ بیت

GTX 1050 Ti بهترین کارت گرافیک برای رزولوشن 1080p

کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 1050 Ti با قیمتی در حد ۱۴۰ دلار، اغلب بازی‌ها را به خوبی در رزولوشن فول اچ‌دی اجرا می‌کند. محصولی خوش‌قیمت‌تر از  RX 470 با عملکرد قابل‌قبول.

مشخصات اصلی GTX 1050 Ti:

  • قدرت پردازش خام: ۱۹۸۳ گیگافلاپس
  • حافظه: ۲ یا ۴ گیگابایت GDDR5
  • پهنای باند حافظه: ۱۱۲ گیگابایت بر ثانیه
  • توان طراحی حرارتی: ۷۵ وات

مشخصات کامل  GTX 1050 Ti:

  • تعداد ترانزیستور تراشه: ۳.۳ میلیارد
  • معماری: پاسکال
  • ویژگی‌ها: DirectX 12 و Vulkan و G-SYNC و OpenCL 1.2
  • هسته‌ها (CUDA انویدیا): ۷۶۸
  • سرعت کلاک (معمولی و بوست) ۱۲۹۱ و ۱۳۹۲ مگاهرتز
  • واحد بافت: ۴۸
  • تعداد خروجی رندر: ۳۲
  • مقدار حافظه: ۲ یا ۴ گیگابایت GDDR5
  • فرکانس موثر حافظه: ۷ گیگاهرتز
  • پهنای باس حافظه: ۱۲۸ بیت

 RX 580 بهترین کارت گرافیک برای رزولوشن 1080p و 1440p

کارت گرافیک Radeon RX 580 به کمک تراشه‌ی Polaris 10 که سرعت کلاک بالایی نیز برای آن انتخاب شده، سنگین‌ترین بازی‌ها را در رزولوشن 1080p اجرا می‌کند و برای بازی‌های واقعیت مجازی هم مناسب است. از این کارت گرافیک می‌توان برای اجرای روان بازی‌های امروزی در رزولوشن QHD هم استفاده کرد ولیکن معمولاً باید تنظیمات گرافیکی را نیز کاهش داد. ای‌ام‌دی در بخش حافظه حالت سومی را اضافه کرده تا توان مصرفی کارت گرافیک کاهش پیدا کند.

برای اجرای بازی‌ها در رزولوشن QHD نسخه‌ی ۴ گیگابایتی این کارت گرافیک کافی به نظر می‌رسد و قیمت آن نیز حدود ۲۰۰ دلار است. نسخه‌های اورکلاک شده با رم ۸ گیگابایتی ۲۶۰ دلار قیمت دارند که منطقی به نظر نمی‌رسد.

مشخصات اصلی RX 480:

  • قدرت پردازش خام: ۶۱۷۵ گیگافلاپس
  • حافظه: ۴ یا ۸ گیگابایت GDDR5
  • پهنای باند حافظه: ۲۵۶ گیگابایت بر ثانیه
  • توان طراحی حرارتی: ۱۵۰ وات

مشخصات کامل  RX 480:

  • تعداد ترانزیستور تراشه: ۵.۷ میلیارد
  • معماری: پولاریس
  • ویژگی‌ها: DirectX 12 و Vulkan و فری‌سینک و OpenCL 2.2
  • هسته‌ها (پردازنده‌ی استریم ای‌ام‌دی): ۲۳۰۴
  • سرعت کلاک (معمولی و بوست) ۱۲۵۷ و ۱۳۴۰ مگاهرتز
  • واحد بافت: ۱۴۴
  • تعداد خروجی رندر: ۳۲
  • مقدار حافظه: ۴ یا ۸ گیگابایت GDDR5
  • فرکانس موثر حافظه: ۸ گیگاهرتز
  • پهنای باس حافظه: ۲۵۶ بیت

GTX 1070 بهترین کارت گرافیک برای رزولوشن 1440p و SLI 

کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 1070 با قیمتی در حد ۴۵۰ دلار، یکی از بهترین کارت گرافیک‌های تک‌هسته‌ای است و حتی اگر در آینده بخواهید آن را با GTX 1070 دیگری SLI کنید هم عملکرد به خوبی افزایش پیدا می‌کند. این کارت گرافیک برای بازی‌های واقعیت مجازی نیز عالی است و با وجود حافظه‌ی ۸ گیگابایتی، حتی برای بازی‌های 4K هم قابل‌قبول است و تنها می‌بایست تنظیمات گرافیکی را کاهش داد.

مشخصات اصلی GTX 1070:

  • قدرت پردازش خام: ۵۷۸۳ گیگافلاپس
  • حافظه:۸ گیگابایت GDDR5
  • پهنای باند حافظه: ۲۵۶ گیگابایت بر ثانیه
  • توان طراحی حرارتی: ۱۵۰ وات

مشخصات کامل  GTX 1070:

  • تعداد ترانزیستور تراشه: ۷.۲ میلیارد
  • معماری: پاسکال
  • ویژگی‌ها: DirectX 12 و Vulkan و G-SYNC و OpenCL 1.2
  • هسته‌ها (CUDA انویدیا): ۱۹۲۰
  • سرعت کلاک (معمولی و بوست) ۱۵۰۶ و ۱۶۸۳ مگاهرتز
  • واحد بافت: ۱۲۰
  • تعداد خروجی رندر: ۶۴
  • مقدار حافظه: ۸ گیگابایت GDDR5
  • فرکانس موثر حافظه: ۸ گیگاهرتز
  • پهنای باس حافظه: ۲۵۶ بیت

GTX 1080 بهترین کارت گرافیک برای رزولوشن 4K و بازی‌های واقعیت مجازی

کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 1080 با قیمتی در حد ۵۰۰ دلار، بهترین کارت گرافیک تک‌هسته‌ای بوده که جای خود را به GTX 1080 Ti داده است. این کارت گرافیک برای بازی‌های واقعیت مجازی و همین‌طور سنگین‌ترین بازی‌های امروزی طراحی شده است و حتی اگر رزولوشن 4K باشد هم عملکرد خوبی دارد. حافظه‌ی ۸ گیگابایتی و تکنولوژی فشرده‌سازی بافت انویدیا کمک شایانی به اجرای روان بازی‌های سنگین در رزولوشن بالا می‌کند.

مشخصات اصلی GTX 1080:

  • قدرت پردازش خام: ۸.۲ گیگافلاپس
  • حافظه:۸ گیگابایت GDDR5
  • پهنای باند حافظه: ۳۲۰ گیگابایت بر ثانیه
  • توان طراحی حرارتی: ۱۸۰ وات

مشخصات کامل  GTX 1080:

  • تعداد ترانزیستور تراشه: ۷.۲ میلیارد
  • معماری: پاسکال
  • ویژگی‌ها: DirectX 12 و Vulkan و G-SYNC و OpenCL 1.2
  • هسته‌ها (CUDA انویدیا): ۲۵۶۰
  • سرعت کلاک (معمولی و بوست) ۱۶۰۷ و ۱۷۳۳ مگاهرتز
  • واحد بافت: ۱۶۰
  • تعداد خروجی رندر: ۶۴
  • مقدار حافظه: ۸ گیگابایت GDDR5
  • فرکانس موثر حافظه: ۱۰ گیگاهرتز
  • پهنای باس حافظه: ۲۵۶ بیت

GTX 1080 Ti بهترین کارت گرافیک برای رزولوشن 4K 

بهترین کارت گرافیک برای گیمرهایی که نمی‌خواهند هزینه‌ی سرسام‌آوری کنند، GTX 1080 Ti است که تقریباً شبیه Titan X‌پاسکالی عمل می‌کند اما قیمت آن به جای ۱۲۰۰ دلار، ۷۰۰ دلار است. بنابراین در حال حاضر بهترین کارت گرافیک تک‌هسته‌ای برای سنگین‌ترین بازی‌ها، GTX 1080 Ti است.

مشخصات اصلی GTX 1080 Ti:

  • قدرت پردازش خام: ۱۰.۶ گیگافلاپس
  • حافظه: ۱۱ گیگابایت GDDR5
  • پهنای باند حافظه: ۴۸۴ گیگابایت بر ثانیه
  • توان طراحی حرارتی: ۲۲۰ وات

مشخصات کامل GTX 1080 Ti:

  • تعداد ترانزیستور تراشه: ۱۲ میلیارد
  • معماری: پاسکال
  • ویژگی‌ها: DirectX 12 و Vulkan و G-SYNC و OpenCL 1.2
  • هسته‌ها (CUDA انویدیا): ۳۵۸۴
  • سرعت کلاک (معمولی و بوست) ۱۴۸۰ و ۱۵۸۳ مگاهرتز
  • واحد بافت: ۲۲۴
  • تعداد خروجی رندر: ۸۸
  • مقدار حافظه: ۱۱ گیگابایت GDDR5
  • فرکانس موثر حافظه: ۱۱ گیگاهرتز
  • پهنای باس حافظه: ۳۵۲ بیت

 جدول رده‌بندی تمام کارت گرافیک‌های اینتل، انویدیا و ای‌ام‌دی

در جدول زیر نام تمام محصولات اینتل و ای‌ام‌دی و انویدیا ذکر شده است.

رده‌بندی بهترین کارت گرافیک‌های انویدیا و ای‌ام‌دی و اینتل
Nvidia GeForce AMD Radeon Intel
Titan X Pascal
GTX 1080 Ti
GTX 1080
   
Titan X Maxwell
GTX 1070
980 Ti
R9 295X2
R9 Fury X
 
GTX 980
GTX 690
GTX TITAN Black
Radeon R9 Fury
Radeon Fury Nano
 
GTX 1060
GTX 780 
GTX 780 Ti
GTX 970 
GTX Titan
HD 7990
RX 480
RX 470
R9 290
R9 290X
R9 390
R9 390X
 
GTX 590
GTX 680
GTX 770
HD 6990
HD 7970 GHz Edition
R9 280X 
R9 380 
R9 380X 
 
GTX 580
GTX 670 
GTX 960
GTX 1050 Ti

HD 5970
HD 7870 LE XT

HD 7950
R9 280
R9 285

 
GTX 660 Ti
GTX 760
GTX 950
GTX 1050
HD 7870
R9 270
R9 270X
R7 370
RX 460
 
GTX 295
GTX 480
GTX 570
GTX 660
HD 4870 X2
HD 6970
HD 7850
R7 265
 
GTX 470
GTX 560 Ti
GTX 560 Ti 448 Core
GTX 650 Ti Boost
GTX 750 Ti
HD 4850 X2
HD 5870
HD 6950
R7 260X
 
GTX 560
GTX 650 Ti
GTX 750
HD 5850
HD 6870
HD 7790
 
9800 GX2
GTX 285
GTX 460 256-bit
GTX 465
HD 6850
HD 7770
R7 260
R7 360
Iris Pro Graphics 6200 integrated
GTX 260
GTX 275
GTX 280
GTX 460 192-bit
GTX 460 SE
GTX 550 Ti
GTX 560 SE
GT 650
GT 740 GDDR5
HD 4870
HD 5770
HD 4890
HD 5830
HD 6770
HD 6790
HD 7750 GDDR5
R7 250 GDDR5
R7 250E
 
8800 Ultra
9800 GTX
9800 GTX+
GTS 250
GTS 450 
HD 3870 X2
HD 4850
HD 5750
HD 6750
HD 7750 DDR3
R7 250 DDR3
HD Graphics 530 integrated
8800 GTX
8800 GTS 512MB
GT 545 GDDR5
GT 730 64-bit, GDDR)
HD 4770  
8800 GT 512MB
9800 GT
GT 545 DDR3
GT 640 DDR3
GT 740 DDR3
HD 4830
HD 5670
HD 6670 GDDR5
HD 7730 GDDR5
 
8800 GTS 640MB
9600 GT
GT 240 GDDR5
HD 2900 XT
HD 3870
HD 5570 GDDR5
HD 6570 GDDR5
 
8800 GS
9600 GSO
GT 240 DDR3
HD 3850 512MB
HD 4670
HD 5570 DDR3
HD 6570 DDR3
HD 6670 DDR3
HD 7730 DDR3
R7 240
 

8800GT 256MB

8800GTS 320MB
GT 440 GDDR5
GT 630 GDDR5
GT 730 128-bit, GDDR5

HD 2900 Pro
HD 3850 256MB
HD 5550 GDDR5
 
7950 GX2
GT 440  DDR3
GT 630  DDR3
GT 730 128-bit, DDR3
X1950 XTX
HD 4650 DDR3
HD 5550 DDR3
HD 7660D integrated
 
7800 GTX 512
7900 GTO
7900 GTX
GT 430
GT 530
X1900 XT
X1950 XT
X1900 XTX 
 
7800 GTX
7900 GT
7950 G
GT 220 DDR3
X1800 XT
X1900 AIW
X1900 GT
X1950 Pro
HD 2900 GT
HD 5550 DDR2
HD 7560D integrated
 
7800 GT
7900 GS
8600 GTS
9500 GT GDDR3
GT 220 DDR2
X1800 XL
X1950 GT
HD 4650 DDR2
HD 6450
R5 230
HD 6620G integrated
HD 6550D integrated
HD 7540D integrated
 
6800 Ultra
7600 GT
7800 GS
8600 GS
8600 GT GDDR3
9500 GT DDR2
X800 XT
X850 XT
X800 XT PE
X850 XT PE
X1650 XT
X1800 GTO
HD 2600 XT
HD 3650 DDR3
HD 3670
6520G integrated
6530D integrated
7480D integrated
Intel HD Graphics 4000 integrated
6800 GT
6800 GS PCIe
8600 GT DDR2
GT 520
X800 XL
X800 GTO2/GTO16
HD 2600 Pro
HD 3650 DDR2 
6410D integrated
6480G integrated
 
6800 GS AGP X800 GTO 256MB
X800 Pro
X850 Pro
X1650 GT
6370D integrated
6380G integrated
 
6800
7300 GT GDDR3
7600 GS
8600M GS 
X800
X800 GTO 128MB
X1600 XT
X1650 Pro
 
6600 GT
6800LE
6800 XT
7300 GT DDR2
8500 GT
9400 GT
9800 XT
X700 Pro
X800 GT
X800 SE
X1300 XT
X1600 Pro
HD 2400 XT
HD 4350
HD 4550
HD 5450
HD 6310 integrated
HD 6320 integrated
Intel HD Graphics 3000 integrated
FX 5900
FX 5900 Ultra
FX 5950 Ultra
6600 (128-bit)
Integrated: 9300, 9400
9700
9700 Pro
9800
9800 Pro
X700
X1300 Pro
X1550
HD 2400 Pro
HD 3200 integrated
HD 3300 integrated
HD 4200 integrated
HD 4250 integrated
HD 4290 integrated
HD 6250 integrated
HD 6290 integrated
 
FX 5800 Ultra
FX 5900 XT
9500 Pro
9600 XT
9800 Pro 128-bit
X600 XT
X1050 128-bit
Intel HD Graphics 2000 integrated
4 Ti 4600
4 Ti 4800
FX 5700 Ultra
6200
8300
8400 G
G 210
G 310
9600 Pro
9800 LE
X600 Pro
HD 2300
Xpress 1250 integrated
Intel HD Graphics integrated
4 Ti4200
4 Ti4400
4 Ti4800 SE
FX 5600 Ultra
FX 5700, 6600 64-bit
7300 GS
8400M GS
9300M G
9300M GS
9500
9550
9600
X300
X1050 64-bit 
Intel HD Graphics integrated
3 Ti500
FX 5200 Ultra
FX 5600
FX 5700 LE
6200 TC
6600 LE
7200 GS
7300 LE
Integrated: 8200, 8300
8500
9100
9000 Pro
9600 LE
X300 SE
X1150
GMA X4500 integrated
3
3 Ti200
FX 5200 (128-bit)
FX 5500
9000
9200
9250
 
FX 5200 64 bit
FX 6100 integrated
FX 6150 integrated
FX 7025 integrated
FX 7050 integrated
9200 SE
Xpress 200M integrated
Xpress 1000 integrated
Xpress 1150 integrated
GMA X3000 integrated
GMA X3100 integrated
GMA X3500 integrated
2 GTS
4 MX 440
2 Ultra
2 Ti
2 Ti 200
7500 GMA 3000 integrated
GMA 3100 integrated
256
2 MX 200
4 MX 420
2 MX 400
SDR
LE
DDR
7000
7200
GMA 500 integrated
GMA 900 integrated
GMA 950 integrated
Nvidia TNT Rage 128 Intel 740

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید