بهترین مرورگر کدام است؟ پاسخ بستگی به اولویت‌های شما دارد. مرورگری با کم‌ترین مصرف حافظه‌ی رم، مرورگری که از پردازنده‌ی اصلی و گرافیکی کمتر کار می‌کشد و مصرف باتری را کم می‌کند، مرورگری با بهترین امنیت، سریع‌ترین مرورگر در بارگذاری صفحات وب؟ مرورگری که از نظر مدیریت تب‌های باز بهتر است و در نهایت مرورگری که در مجموع بهترین است. امروز به بخش دوم این مقاله و معرفی ۴ مرورگر برتر دیگر می‌پردازیم.

در بخش قبلی: «بهترین مرورگر با کمترین مصرف رم، کمترین مصرف باتری، امنیت بالا و حفظ حریم شخصی کدام است؟» به مرورگرهایی که رم کم، مصرف باتری کم و امنیت بالا دارند اشاره کردیم و اکنون به موارد بعدی می‌پردازیم.

مرورگری با امنیت بالا به جای کروم: Epic Privacy Browser و IceDragon

مرورگر Epic Privacy Browser یکی از چند مرورگر مطرحی است که روی مقوله‌ی امنیت و حفظ حریم شخصی کاربر متمرکز شده است. در این مرورگر حتی یک پراکسی داخلی نیز پیاده‌سازی شده است.

 کمپانی کمودو که از فعالین حوزه‌ی آنتی-ویروس و فایروال است هم دو مرورگر به نام Dragon و IceDragon طراحی کرده است. مرورگر IceDragon مبتنی بر فایرفاکس شکل و Dragon بر اساس پروژه‌ی متن‌باز کرومیوم طراحی شده است. در هر دو مرورگر از سرورهای SecureDNS و قابلیت‌های مرسوم در فایرفاکس و کروم استفاده شده است و هر دو مرورگرهای امن، سبک و سریعی محسوب می‌شوند.

سریع‌ترین مرورگر: Slimjet

اپرا و کروم سریع هستند اما به نظر می‌رسد که اسلیم‌جت که مبتنی بر کرومیوم طراحی شده حتی سریع‌تر از کروم گوگل عمل می‌کند. این مرورگر ابزار ضد تبلیغ (ادبلاکر) و ضد رهگیری کاربر را در خود مجتمع کرده و سبک‌تر از اغلب مرورگرهاست. در حقیقت قابلیت‌ها و امکانات Slimjet در حد مرورگرهای برتر است اما همچنان مرورگری سبک و سریع است.

توجه داشته باشید که مرورگرهای مثل گوگل کروم با افزایش تعداد افزونه‌های نصب شده علاوه بر مصرف بیشتر باتری و منابعی مثل رم و پردازنده، دچار افت سرعت می‌شوند.

مرورگری با بهترین اکوسیستم افزونه‌ها و امکانات: Google Chrome

مرورگر گوگل کروم صرفاً به علت سرعت و امنیت و توانمندی‌های ذاتی معروف نیست بلکه اکوسیستم کامل نیز از آن پشتیبانی می‌کند. با یک حساب کاربری جیمیل می‌توانید از قابلیت همگام‌سازی استفاده کنید و تنظیمات خود را بین کروم گوشی و کروم دستاپ و ... یکسان کنید. می‌توانید از افزونه‌هایی که در فروشگاه کروم قرار گرفته استفاده کنید تا باز کردن فایل‌هایی مثل Google Docs و استفاده از سرویس‌های تحت وب برایتان ساده‌تر شود.

مرورگر توانمندی مثل Microsoft Edge بدون پشتیبانی از افزونه‌ها معرفی شده که یک ضعف بزرگ محسوب می‌شود، به خصوص برای کاربرانی که از چند مورد از هزاران افزونه‌ی کروم و فایرفاکس استفاده‌ی خاصی می‌برند. شاید مایکروسافت اج در آینده با پشتیبانی از افزونه‌ها وضعیت بهتری پیدا کند اما اکوسیستم کروم و هزاران افزونه‌ی مفید آن برتری خود را حفظ خواهد کرد.

بهترین مرورگر برای مدیریت تب‌های متعدد: Vivaldi

مرورگر Vivaldi در مدیریت تب‌های باز یکی از بهترین‌هاست. اگر شما هم حین وب‌گردی ۲۰ یا ۳۰ تب را هم‌زمان باز می‌کنید و مرتباً به دنبال تب خاصی می‌گردید، بهتر است این مرورگر را امتحان کنید.

یکی از بهترین قابلیت‌های Vivaldi این است که چندین تب را به صورت هم‌زمان در نمایشگر بزرگ و در یک پنجره‌ی مرورگر نمایش می‌دهد. می‌توان تب‌ها را به سرعت در گروه‌های مختلف دسته‌بندی کرد. با این مرورگر مقایسه‌ی محتوای چند وب‌سایت در کنار هم ساده است. بوک‌مارک کردن، نام‌گذاری و کوچک کردن دسته‌ی تب‌ها برای حفظ نظم از ویژگی‌های این مرورگر است.

نمایش نوتیفیکیشن شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های ایمیل از طریق تب‌ها نیز امکان‌پذیر است. در حقیقت Vivaldi مرورگری برای کاربران حرفه‌ای است که حین وب‌گردی امور پیچیده‌ای در تب‌های مختلف انجام می‌دهند.

شالوده‌ی Vivaldi بر اساس کرومیوم شکل گرفته و از نظر سرعت و امنیت شبیه مرورگر گوگل کروم است.