نتایج یک بررسی جدید نشان داده است که جراحی زیبایی بینی نه فقط باعث تغییر شکل بینی می‌شود، بلکه شکل لب را هم تغییر می‌دهد.

وقتی صحبت از جراحی زیبایی بینی می‌شود، اغلب مردم تصور می‌کنند که در این عمل فقط، بینی است که تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. البته از آنجا که در فرآیند عمل جراحی، بینی تنها عضو درگیر است این فرض منصفانه به نظر می‌رسد. با این حال، نتایج منتشر شده‌ی یک مطالعه درژورنال JAMA Facial Plastic Surgery نشان می‌دهد که پس از عمل جراحی بینی، لب بالایی هم اغلب دچار تغییر خواهد شد.

یک هدف مشترک بین تمام افرادی که عمل بینی انجام می‌دهند این است که نوک بینی خود را بالاتر بیاورند. در نتیجه، زاویه‌ی بین نوک بینی و لب بالا افزایش پیدا می‌کند و تغییر قابل توجه در شکل لب بالایی ایجاد می‌شود. در طول این مطالعه، اریک سراتی و استیو دایان، جراحان پلاستیک شیکاگو عکس‌های گرفته شده از ۲۰ بیمار را قبل از عمل جراحی در نظر گرفتند و مشاهده کردند که ۱۸ تن از آن‌ها (یعنی ۹۰ درصد بیماران) برآمدگی لب بالایی‌شان افزایش پیدا کرده است. این حالت در مواقعی دیده می‌شود که جراحان از دو روش معمول columellar strut یا tongue-in-groove استفاده می‌کنند.

جفری اپشتن، به عنوان یک جراح زیبایی این مسئله را یکی از عوارض جانبی عمل زیبایی بینی عنوان کرد. او در گفتگو با Allure  گفت:

این حالت بیشتر در مواقعی اتفاق می‌افتد که دستکاری بیشتری بر روی افزایش یا کاهش نوک بینی به منظور تغییر طول بینی صورت می‌گیرد. اساسا وقتی نوک بینی بالاتر یا پایین‌تر می‌آید، لب تغییر شکل می‌دهد.

در مواقعی هم بیمار از وقوع چنین حالتی استقبال می‌کند و از پزشک جراح خود می‌خواهد که لب بالایی‌اش ملموس‌تر دیده شود.

اگر چه نتیجه‌ی این بررسی باعث دلسردی افراد از عمل زیبایی بینی نخواهد شد، اما لازم است به خاطر بسپارید که در صورت انجام این عمل، به غیر از تغییر شکل بینی، آمادگی پذیرش تغییر بخش‌های دیگر را داشته باشید.