با وجود تفاوت‌های بسیار زیاد در تلفن‌های هوشمند از جمله کمپانی تولید کننده (اپل، سامسونگ، اچ‌تی‌سی، ال‌جی و...) تا عناوین خاصی از جمله کهشکانی، Desire و... اما شباهت‌های زیادی نیز در این بین وجود دارد که بیشتر این شباهت‌ها به سخت‌افزار و نزدیکی و رقابت سخت‌افزارهای استفاده شده در این تلفن‌های هوشمند است. در ای ن راهنمای خرید سعی داریم تا شما را در انتخاب مناسب تلفن همراهتان یاری دهیم؛ نباید اینگونه فکر کرد که بهترین انتخاب حتماً گران‌ترین و برندترین تلفن همراه موجود در بازار است؛ شاید در نهایت مناسب‌ترین تلفن همراه برای شما یک تلفن همراه با امکانات کافی از یک کمپانی سوای نام‌های خاص دنیا باشد امکان دارد نتیجه شما این باشد با توجه به نیازتان حتی به سراغ مدل‌های قدیمی‌تر مثلاً LG G4، Apple 5S و ... بروید.

امروزه دیگر تفاوت آنچنانی مابین تلفن‌های هوشمند از نظر بزرگی صفحه نمایش دیده نمی‌شود، کمپانی‌ها توانسته‌اند برای خود طرفداران ثابتی دست‌و‌پا کنند و برای جذب کاربران جدید شاید دست به نزدیک شدن به تلفن‌های محبوب‌تر بزنند. ما در اینجا قصد نداریم تا به تخصصی‌ترین شکل ممکن تلفن‌های همراه را بررسی کنیم.

در دو بخش قبلی به معرفی گوشی‌هایی در ابعاد متوسط و گوشی‌های غول‌آسا پرداختیم. این بار نوبت به گوشی‌های عجیب و غریب چینی و محصولات ارزان می‌رسد که در عین پایین بودن قیمت، قدرت پردازشی بالا و سخت‌افزاری بسیار خوبی دارند.

گوشی‌های ارزان و خوب یا خریدهای اقتصادی کدام‌ها هستند؟

LG Nexus 5X نکسوس با قیمت ۲۵۰ دلار

نکسوس باز می‌گردد؛ پس از یک سال بدون نکسوس و شکست گوگل در ارائه محصولی بنام Nexus 6 این‌بار با ارائه محصولی کوچک‌تر گوگل قصد دارد تا ماجراجویی تازه‌ای را با این سری از محصولات آغاز کند.

نکسوس 5X جدید توسط ال‌جی آماده شده است و با اندروید ۶.۰ پا به میدان رقابت گذاشته است؛ حسگر اثر انگشت و استفاده از USB Type C از امکانات جالب برای چنین تلفن همراهی است. دوربین این تلفن همراه خیلی خوب بهبود پیدا کرده و از سنسور IMX377 سونی بهترین بهره را برده است و صفحه نمایش آن نیز مورد قبول است. بدنه پلاستیکی و طراحی نه چندان دلچسب از نقاط ضعف این تلفن همراه است در کنار اینکه در نکسوس ۵ایکس جایی برای افزایش حافظه خارجی در نظر گرفته نشده است و باید به همان حافظه داخلی تلفن همراه بسنده کنید.

مشخصات فنی ال‌جی نکسوس
Display 5.2" at 1080 x 1920 pixels, LCD
Hardware Snapdragon 808 with 2GB of RAM
Camera 12MP main cam, 5MP selfie cam
Battery 2700 mAh

Moto G5 Plus قیمت  ۲۳۰ دلار برای حافظه و رم ۳۲  و ۲ گیگابایتی، ۲۹۰ برای حافظه و رم ۶۴ و ۴ گیگابایتی

محصول جدید موتورولا که از خانواده Moto G با قیمت منسابی که دارد برای خرید بسیار ارزشمند بنظر می‌رسد؛ بهره‌مندی از اندروید ۷ یکی از ویژگی‌های اصلی این تلفن هوشمند است درحالیکه عملکرد خوب، طول عمر نسبتاً خوب باتری و دوربین ۱۲ مگاپیکسلی از نقاط قوت این محصول هستند و بدنه پلاستیکی آن در برابر تمامی این ویژگی‌ها آن هم با قیمیت کمتر از ۳۰۰ دلار خیلی به چشم نمی‌آید.

مشخصات فنی موتورولا موتو جی
Display 5.5" at 1080 x 1920 pixels
Hardware Snapdragon 625 with 2 / 4 GB of RAM
Camera 12MP Dual Pixel main cam
Battery 3,000 mAh

Samsung Galaxy A5-2017 کهکشانی  ۳۶۰ یوروی

A5 جدید همه چیز دارد؛ طراحی زیبا، ضد آب بودن، سخت‌افزار قدرتمند و دوربین با کیفیت در کنار باتری با طول عمر خیلی خوب که می تواند نقطه قوت اصلی این تلفن همراه باشد، سبب برتری این تلفن هوشمند نسبت به رقبا شده است. البته لازم به ذکر است این محصول صفحه نمایشی با بزرگی بیش از ۵ اینج دارد و از این نظر نسبت به بقیه رقبا در موضع ضعف است.

A5 مشخصات فنی گلکسی 
Display 5.2" AMOLED at 1080 x 1920 pixels
Hardware Exynos 7 Octa with 3 GB RAM
Camera 16MP f/1.9 main cam, 16MP selfie cam
Battery 3,000 mAh

دار و دسته‌ی عجیب‌ها

Xiaomi Mi 6 در ازای ۴۷۰ دلار

پرچمدار ۲۰۱۷ چینی‌ها Mi 6 نام گرفت تا یک تلفن همراه قدرتمند چینی رقیبی سرسخت برای بزرگان باشد؛ فرمول موفقیت این تلفن هوشمند این است: بهترین سخت‌افزار + قیمت مناسب. بدنه فلزی و دروبین دوگانه در کنار باتری توانمند ازویژگی‌های دیگر این پرچمدار است. تمام این امکانات با قیمتی کمتر از ۵۰۰ دلار عالی‌ترین و در عین حال عجیب‌ترین حالت ممکن است. شاید تنها ایرادی که می‌توان از این تلفن همراه گرفت این است که تنها در آسیا موجود است.

مشخصات فنی شیائومی می۶
Display 5.2" LCD at 1080 x 1920 pixels
Hardware Snapdragon 835 with 6GB of RAM
Camera Dual camera (12MP 27mm + 12MP 52mm)
Battery 3,350 mAh

XiaomiMi Mix  چینی گرانقیمت با ۸۰۰ دلار بها

فبلتی عظیم‌الجثه با ۶.۴ اینچ صفحه نمایش؛ فروش بالا در چین و آسیا در برابر عدم فروش در اروپا و ایالات متحده موضوع عجیب این کمپانی چینی است آن هم با وجود محصولاتی با کیفیت جهانی. Mi Mix موردی جالب است که ۹۳ درصد تلفن همراه را صفحه نمایش پوشانده است. عملکرد خیلی خوب در کنار طراحی شیک می‌تواند این تلفن را در رده بهترین‌ها قرار دهد، هرچند متعلق به آسیایی‌ها بودن و قیمت بالا شاید نکات منفی برایش بنظر برسند.

مشخصات فنی شیائومی می میکس
Display 6.4" at 1080 x 2040 pixels
Hardware Snapdragon 821 with 6GB of RAM
Camera 16MP f/2.0 main cam, 5MP selfie cam
Battery 4,400 mAh

Xiaomi Mi Note 2 نوت ۶۳۰ دلاری

Note 2 کمتر از برادرانش عجیب است؛ برای دوست‌داران تلفن‌های سری نوت بعد از کنار رفتن Galaxy Note 7 سامسونگ این محصول می‌تواند جایگزین شایسته‌ای باشد؛ شایسته‌ای که در دستتان منفجر نمی‌شود! یک تلفن هوشمند خوش‌دست که متاسفانه همانند سایر محصولات شیائومی محصولی تک قاره‌ای است. یکی از مهمترین ویژگی‌ای نوت ۲ داشتن کیفیت فوق‌العاده صدای پخش است. دوربین این محصول از جمله امتیازات آن بحساب می‌آید هرچند شاید توقعی که از عدد ۲۳ مگاپیکسل می‌رود را براورده نکند.

مشخصات فنی شیائومی نوت ۲
Display 5.7" at 1080 x 1920 pixels, OLED
Hardware Snapdragon 821 with 6GB of RAM
Camera 23MP f/2.0 main cam, 8MP selfie cam
Battery 4,070 mAh

Xiaomi Redmi Note 4  قیمت ۲۰۰ دلار بدون شوخی!

این تلفن همراه قطعاً با صرفه‌ترین تلفن همراهی است که ساخته شده، بدنه فلزی و حسگشر اثر انگشت و سخت‌افزار خوب یک محصول آبرومند از آسیا برای ارائه به تمام جهان است. رم ۴ گیگابایتی در کنار حافظه ۶۴ گیگابایت نوید یک تلفن هوشمند پرقدرت را می‌هد. شاید با ۲۰۰ دلار اصلاً پیدا کردن تلفنی با ویژگی‌ها ذکر شده محال بنظر برسد؛ این محصول برخلاف خیلی دیگر از محصولات کمپانی شیائومی در غرب نیز فروش دارد البته نه بصورت رسمی.

مشخصات فنی شیائومی ردمی نوت ۴
Display 5.5" at 1080 x 1920 pixels, LCD
Hardware Snapdragon 625 with 4GB of RAM, 64GB of storage
Camera 13MP f/2.0 main cam, 5MP selfie cam
Battery 4100 mAh

Honor Magic جادوی ۷۱۰ دلاری

شیائومی تنها تولیدکننده دیوانه چینی نیست بلکه همکاران آن همانند هواوی نیز عاشق ساخت چندین پرچمدار در یک سال هستند؛ آنر جادویی نیز یکی دیگر چندین پرچمدار حال حاضر هواوی خواهد بود، آنر مجیک طراحی بی‌نظیری دارد به‌نحوی که انگار از فضا آمده است. اتفاق بد برای این تلفن جادویی این است که هواوی قصد دارد تنها در چین این محصول را به فروش بگذارد، اما هنوز درباره فروش در سایر کشورها هیچ اطلاعیه‌ای صادر نکرده است. مطمئناً خیلی از کاربران منتظر هستند تا زمانی که این محصول وارد بازار شد در کشورهای آنان نیز در دسترس قرار بگیرد.