با وجود تفاوت‌های بسیار زیاد در تلفن‌های هوشمند از جمله کمپانی تولید کننده (اپل، سامسونگ، اچ‌تی‌سی، ال‌جی و...) تا عناوین خاصی از جمله کهشکانی، Desire و... اما شباهت‌های زیادی نیز در این بین وجود دارد که بیشتر این شباهت‌ها به سخت‌افزار و نزدیکی و رقابت سخت‌افزارهای استفاده شده در این تلفن‌های هوشمند است. در ای ن راهنمای خرید سعی داریم تا شما را در انتخاب مناسب تلفن همراهتان یاری دهیم؛ نباید اینگونه فکر کرد که بهترین انتخاب حتماً گران‌ترین و برندترین تلفن همراه موجود در بازار است؛ شاید در نهایت مناسب‌ترین تلفن همراه برای شما یک تلفن همراه با امکانات کافی از یک کمپانی سوای نام‌های خاص دنیا باشد امکان دارد نتیجه شما این باشد با توجه به نیازتان حتی به سراغ مدل‌های قدیمی‌تر مثلاً LG G4، Apple 5S و ... بروید.

امروزه دیگر تفاوت آنچنانی مابین تلفن‌های هوشمند از نظر بزرگی صفحه نمایش دیده نمی‌شود، کمپانی‌ها توانسته‌اند برای خود طرفداران ثابتی دست‌و‌پا کنند و برای جذب کاربران جدید شاید دست به نزدیک شدن به تلفن‌های محبوب‌تر بزنند. ما در اینجا قصد نداریم تا به تخصصی‌ترین شکل ممکن تلفن‌های همراه را بررسی کنیم.

در بخش قبلی به معرفی گوشی‌هایی در ابعاد متوسط پرداختیم. این بار به گوشی‌های غول‌آسا اشاره می‌کنیم.

تلفن‌های همراه بزرگ با دوربین‌های عالی (فبلت‌ها)

Samsung Galaxy S8+ غول ۸۵۰ دلاری

برادر بزرگ‌تر S8 یک فبلت فوق‌العاده قدرتمند است که با قیمیت بالا به بازار عرضه شده است؛ این فبلت به همان زیبایی اس ۸ است. ۶.۲ اینچ بزرگی صفحه نمایش گلکسی اس ۸ پلاس است که بیشتر به طول این فبلت افزوده و یک فبلت خوش‌دست را روانه بازار کرده است. حسگر اثر انگشت در پشت این فبلت قرار دارد، رابط کاربری جدید عرضه می‌شود. از دیگر نکات مثبت این فبلت سامسونگ می‌توان به ضد آب بود، شارژ سریع و امکان شارژ وایرلس، بهره‌مندی از پردازنده Snapdragon 835 و دستیار بیکسبی اشاره کرد. ضمن اینکه نکات منفی این فبلت شامل کمی زشت بودن آيکون‌های TouchWiz، نداشتن دوربین دوگانه، طول عمر خوب اما نه عالی برای یک فبلت و در نهایت بجا ماندن اثر انگشتان روی بدنه چیزی نیست که برای چنین محصولی زیبنده باشد.

مشخصات گلکسی اس ۸ پلاس
Display 6.2" 18.5:9 at 1440 x 2960 pixels, Super AMOLED
Hardware Snapdragon 835 with 4GB of RAM
Camera 12MP camera with Dual Pixel AF, 8 MP AF selfie cam
Battery 3,500 mAh

Apple iPhone 7 plus غول ۷۷۰ دلاری اپل

بزرگی این آیفون هرگز به منزله بهتر بودن آن از نسخه کوچک‌تر نیست؛ تنها مزیت یا بهتر بگویم تغییر در دوگانه بودن دوربین پشت و بهره‌مندی ازم رم بیشتر است. البته با ذکر این نکته که دوربین دوم یک انقلاب کوچک در عکسای تلفن‌های همراه بود. 

مشخصات آیفون ۷ پلاس
Display 5.5" at 1080 x 1920 pixels, LCD
Hardware Apple A10 with 3GB of RAM
Camera 12MP f/1.8 28mm main cam, 56mm secondary cam, 7MP selfie cam
Battery 2900 mAh

Google Pixel XL هم قیمت با آیفون پلاس با پرداخت ۷۷۰ دلار

پیکسل XL (شاید همان ایکس لارژ خودمان) یک دستگاه با بدنه فلزی و طراحی مدرن است؛ بدون شک وجود نسخه خام اندروید ۷ و پشتیبانی و آپدیت‌های سریع نقطه قوت این فبلت بحساب می‌آید، همچنین هوش مصنوعی و دستیار گوگل از ویژگی‌های اصلی آن خواهد بود.

 XL مشخصات گوگل پیکسل 
Display 5.5" at 1440 x 2560 pixels, AMOLED
Hardware Snapdragon 821 with 4GB of RAM
Camera 12MP Sony IMX378 camera with EIS, 8MP selfie cam
Battery 3450 mAh

Motorola Moto Z Force Droid

این تلفن همراه یک حرکت جسورانه از طرف این شرکت استکه دست به ساخت یک تلفن هوشمند ماژولار زد؛ اساس کار بخش ماژولار این تلفن نیروی مغناطیس است و بخش‌های اضافی از این طریق به تلفن اضافه می‌شود. دوربین با کیفیت این محصول از ویژگی‌های خوب است در حالیکه رابط کاربری آن خوب نیست.

 فورس دروید Z مشخصات موتورولا موتو 
Display ShatterShield 5.5" at 1440 x 2560 pixels, AMOLED
Hardware Snapdragon 820 with 4GB of RAM
Camera 21MP with f/1.8 lens, 5MP selfie cam
Battery 3500 mAh

Huawei Mate 9 تنها  ۶۰۰  دلار ناقابل

یکی از بهترین محصولات ساخته شده توسط کمپانی چینی هواوی است؛ با قیمتی که دارد حدوداً ۱۵۰ دلار ارزان‌تر از آیفون ۷ پلاس و گوگل پیکس XL است؛ قاب فلزی و دوربین دوگانه از ویژگی‌های این غول هواوی است. صفحه نمایش زیبا و طراحی چشم‌نواز هر کاربری را جذب این فبلت می‌کند. اطلاعات سخت‌افزاری میت ۹ در جدول زیر آورده شده است.

مشخصات هواوی میت ۹
Display 5.9" at 1080 x 1920 pixels, LCD
Hardware Kirin 960 with 4GB of RAM, 64GB of storage
Camera 12MP f/2.2 main cam with OIS, 8MP selfie cam
Battery 4,000 mAh

OnePlus 3T پرچمداری ۴۰۰ دلاری!

3T هر چیزی که از یک پرچمدار انتظار دارید برآورده می‌کند با قیمتی تقریباً نصف تلفن‌های اسم و رسم‌دار بازار؛ شاید ویژگی‌های غیرضروری خیلی از پرچمدارها را نداشته باشد، اما مسلماً با قیمت این تلفن‌ هوشمند نمی‌توانید پرچمداری با بدنه‌ی فلزی و عملکرد خوب پیدا کنید. پردازنده اسنپ‌دراگون ۸۲۱ در کنار ۶ گیگابایت رم این تلفن هوشمند را در پاسخگویی‌ها خیلی سریع کرده است. واقعاً نمی‌توان دلیلی برای نخریدن 3T پیدا کرد: ارزش خرید بالا، طراحی شیک، دوربین خوب با عملکرد قابل قبول در کنار عدم افزایش حافظه خارجی ویژگی‌های خوب و بد این تلفن همراه است.

مشخصات فنی وان پلاس ۳تی
Display 5.5" at 1080 x 1920 pixels, AMOLED
Hardware Snapdragon 821 with 6GB of RAM
Camera 16MP with PDAF, OIS, 16MP selfie cam
Battery 3400 mAh

Moto Z Play قیمت ۴۵۰ دلار

اگر دنبال یک تلفن همراه با بهترین طول عمر باتری هستید، اکنون به هدف خود رسیده‌اید؛ موتورولا Moto Z Play دقیقاً تلفن هدف شما است. پردازنده‌ی اقتصادی Snapdragon 625 و مجموعه امکانات موجود در این تلفن همراه امکان نگهداری ۲ روزه شارژ را فراهم می‌کنند. شاید در برابر سایر رقبا زیبا بنظر نرسد اما دوربین این محصول موتورولا فیلم‌برداری 4K انجام می‌دهد، ضمن اینکه سیستم‌عامل اندروید نوقا نیز می‌تواند از نکات مثبت Moto Z باشد.

HTC U Ultra گران‌قیمت ۷۴۹ دلاری

بنظر می‌توان گفت کمپانی HTC پادشاه اندرویدی‌ها پس از دوران کم فروغی دوباره در حال بازگشت است؛ گوشی رده‌اول U Ultra همه مشخصات یک پرچمدار بزرگ را دارد، هرچند رقبای سرسخت و قدرتمندی دارد و دوباره بدسست آوردن دل کاربران کار سختی خواهد بود. صفحه‌نمایش دوگانه، دوربین بهبود یافته و باکیفیت، پردازنده اسنپ‌دراگون ۸۲۱، اندروید ۷ و زیباترین رابط کاربری در کنار طراحی چشم‌نواز این تلفن همراه را بعنوان یکی از بهترین‌ها معرفی می‌کند؛ اچ‌تی‌سی در این محصول از بدنه شیشه‌ای و براق استفاده کرده که به زیبایی ظاهری آن افزوده است؛  در نهایت شاید بتوان از اچ‌تی‌سی بعنوان تنها کمپانی مبتنی بر اندروید که طرفدارانی خاصی دارد نام برد و حالا این شرکت پاسخ حمایت‌های آنها در چند سال ناموفق گذشته را به خوبی داده است.

مشخصات فنی اچ‌تی‌سی یو اولترا
Display 5.7 inch, Super LCD5 capacitive touchscreen
Hardware Snapdragon 821, Adreno 530, 4 GB RAM
Camera 12 MP, f/1.8, 26mm, 16 MP, 1080p, Auto-HDR
Battery Non-removable Li-Ion 3000 mAh battery