پردازنده‌های رایزن معماری متفاوتی دارند و در روزهای اول در نقد و بررسی‌ها عملکرد همیشه در حد محصولات اینتل نبود. در ادامه ای‌ام‌دی مدعی شد که استفاده‌ی نرم‌افزارها از سخت‌افزار جدید بهینه نیست و بسته‌های بروزرسانی فرم‌ویری و نرم‌افزاری منتشر کرد و عملکرد بهتر شد. اکنون ای‌ام‌دی کامپایلر خاصی برای زبان C و سی‌پلاس‌پلاس منتشر کرده که به کمک آن نرم‌افزارها از تمام پتانسیل هسته‌های Zen استفاده می‌کنند.

هسته‌های Zen با محصولات قبلی ای‌ام‌دی و طبعاً محصولات اینتل متفاوت هستند و به نظر می‌رسد که نیاز به بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری برای استفاده‌ی تمام و کمال از قدرت پردازشی این هسته‌ها یک نیاز مبرم است. از این رو ای‌ام‌دی تاکنون چند بسته‌ی بروزرسانی مختلف منتشر کرده است.

امروز نوبت به کامپایلری جدید است. کامپایر AOCC 1.0‌ برای زبان‌های C و ++C مبتنی بر LLVM Clang شامل بسته‌ی بروزرسانی خاصی برای هسته‌های Zen است. ای‌ام‌دی مدعی است که این کامپایلر منجر به محاسبات برداری بهینه‌تر می‌شود و در آن پیوندی برای بهینه‌سازی کدها برای Zen نیز پیش‌بینی شده است.

فرونیکس مرجع تخصصی لینوکس با بررسی نسخه‌های مختلف LLVM Clang صحت ادعای ای‌ام‌دی را بررسی کرده است. نتایج در بیشتر بنچ‌مارک‌هایی که روی لینوکس Ubuntu 17.04 گرفته شده به نفع AOCC 1.0 است. تبدیل فایل صوتی به MP3 و حل مسأله‌ی فشار پوآسون در بنچ‌مارک Himeo با سرعت بالاتری صورت می‌گیرد و به نظر می‌رسد که برنامه‌نویسان می‌بایست هر چه زودتر از بسته‌های بروزرسانی ای‌ام‌دی استفاده کنند، حتی در دنیای لینوکس.