نسخه‌ی جدید اندروید که Android Go‌ نامیده شده در حقیقت یک پیکربندی سبک‌تر در اندروید O و نسخه‌های بعدی است که با هدف اجرای روان و مطلوب اندروید روی سخت‌افزار ارزان و با اینترنت ضعیف طراحی شده است. در ادامه با ویژگی‌های اندروید گو بیشتر آشنا می‌شویم.

گوگل در نشست خود با توسعه‌دهندگان اندروید و اپ‌های آن در سال ۲۰۱۷ یا در واقع Google I/O 2017 یک نگارش دیگر اندروید را به خانواده‌ی اندروید اضافه کرد. Android Go که نامی شبیه بازی‌های سبک موبایل دارد، نسخه‌ی سبک اندروید برای وسایل همراه ضعیف‌تر و ارزان‌تر است. در حقیقت اندروید معمولی که این روزها آن را تجربه می‌کنیم روی گوشی‌ها و تبلت‌هایی با رم کمتر از ۱ گیگابایت اجرای مطلوبی ندارد و چه بسی مشکل پر شدن حافظه‌ی رم (با حافظه‌ی ذخیره‌سازی و کارت حافظه اشتباه نگیریم!) مانع نصب اپ‌های بیشتر و یا اجرای اپ‌های موجود شود. اندروید گو برای حل مشکل این سخت‌افزارها طراحی شده است.

گوگل قبلاً پلتفرمی موسوم به Android One را معرفی کرد که هدف آن معرفی گوشی‌های ارزان اندرویدی مجهز به سیستم عامل سبک‌تر بود. اما مدت‌هاست که گوشی جدیدی به خانواده‌ی اندروید وان اضافه نشده و به نظر می‌رسد که اندروید وان به کلی فراموش شده است.

گوگل به جای انتشار نسخه‌ی دوم Android One تصمیم گرفته که پدیده‌ی جدید Android Go‌ را مطرح کند. در حقیقت گوگل پس از موفقیت اپ‌های سبکی مثل YouTube Go به این نتیجه رسیده که می‌بایست اپ‌ها و سیستم عامل سبک‌تر طراحی شوند و خبر خوش این است که تمام نسخه‌های جدید اندروید و حتی اندروید O که پس از اندروید ۷ وارد گود می‌شود، روی سخت‌افزارهای ضعیف با پیکربندی خاصی که حالت Go است، اجرا می‌شوند.

در واقع Android O‌ روی سخت‌افزاری با رم پایین‌تر از ۱ گیگابایت و حتی محصولات بسیار ضعیفی با رم ۵۱۲ مگابایتی، با پیکربندی متفاوتی موسوم به Go اجرا می‌شود. اما منظور از پیکربندی Go چیست؟

در این حالت خاص تنظیمات سیستم عامل برای کاهش بار پردازشی و نیاز به منابع حساسی مثل رم بهینه می‌شود. اپ‌‌های اصلی اندروید همگی قرار است حالت سبک‌تری به اسم Go داشته باشند که نمونه‌ی آن YouTube Go است و به این ترتیب سخت‌افزار ضعیف نیز پاسخ‌گوی اجرای روان اندروید باشد.

محدودیت‌هایی در اتصالات و ارتباطات ایجاد می‌شود و حتی اپراتورهای موبایل می‌توانند از API (واسط برنامه‌نویسی) خاصی که گوگل ارایه کرده برای محدود کردن دیتا استفاده کنند. در اندروید گو ویژگی کاهش ترافیک مصرفی به صورت پیش‌فرض فعال است.

توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های اندرویدی برای انتشار اپ‌های خود به صورت سبک‌تر و به اصطلاح نسخه‌ی Go می‌بایست به دستورالعمل‌ها و راهنماهای گوگل که تحت عنوان Building for Billions (به معنی: برای میلیاردها کاربر بسازید) توجه کنند و این یعنی اپ‌های سبک و جدیدی با در نظر گرفتن اتصالات ضعیف اینترنت و حافظه‌ی رم کم و ... ساخته می‌شود.

اولین وسایل اندرویدی با پلتفرم جدید Android Go‌ بنابر اعلام گوگل قرار است در سال ۲۰۱۸ روانه‌ی بازار شوند.