تلگرام ۴.۰ نیز از راه رسید و ویژگی جدید این نسخه پشتیبانی از ارسال پیام‌های ویدیویی، تلسکوپ و پرداخت الکترونیکی از طریق ربات‌ها برای خرید محصولات و سفارش سرویس‌هاست. در ادامه به ویژگی‌های Telegram 4.0 و موارد جدیدی که در این نسخه اضافه شده می‌پردازیم.

تلگرام با سرعت بسیار بالایی پیشرفت کرده و امکانات آن در حال حاضر در حد بهترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی است. در Telegram 4.0 می‌توان به مخاطبین پیام ویدیویی مخابره کرد. کافی است به گفت‌وگوی خود با یکی از مخاطبین سری بزنید و روی آیکان میکروفون تپ کنید تا حالت دوربین فعال شود. در این صفحه می‌توانید آیکان دوربین را تپ کرده و مکث کنید تا ضبط کردن پیام ویدیویی آغاز شود. تلگرام ویدیو را فشرده می‌کند و به مخاطب موردنظر ارسال می‌کند.

قابلیت بعدی و جدید تلگرام، Telescope نام دارد. تلسکوپ در حقیقت یک سرویس میزبانی از ویدیوهاست و برای تماشا کردن ویدیوهایی که روی این سرویس ذخیره شده نیازی به حساب کاربری تلگرام نیست. زمانی که ویدیویی را در یک کانال عمومی قرار می‌دهید، ویدیو به صورت خودکار روی تلسکوپ آپلود می‌شود و می‌توانید با لینک عمومی مربوط به ویدیو، آن را در اختیار عموم قرار دهید.

آخرین ویژگی تلگرام پرداخت الکترونیکی است. توسعه‌دهندگان وب می‌توانند از ربات‌های تلگرامی برای دریافت وجه از مشتریان خود استفاده کنند. کاربر سفارشی را از طریق ربات ثبت می‌کند و وجه مربوطه را پرداخت می‌کند. پرداخت با تپ کردن روی دکمه‌ی Pay صورت می‌گیرد و سپس کاربر اطلاعات کارت بانکی خود را وارد می‌کند و آدرس تحویل مرسوله را وارد می‌کند.

برای امنیت بیشتر می‌توان از تأیید دومرحله‌ای مشخصات کارت بانکی استفاده کرد و در عین حال با ورود خودکار اطلاعات که روی گوشی کاربر ذخیره‌شده، سرعت سفارش و پرداخت الکترونیکی بالا خواهد بود. پرداخت از طریق ربات‌های تلگرامی شامل پشتیبانی از Apple Pay نیز می‌شود و شاید در آینده سایر سرویس‌ها نیز اضافه شود.