ای‌ام‌دی به زودی پردازنده‌های Ryzen 9 را معرفی می‌کند که در حقیقت پلتفرم اکستریم اینتل و Core i9هایی که به زودی معرفی می‌شوند را به مبارزه می‌طلبد. در این سری تعداد هسته‌ها ۱۲ و ۱۴ و حتی ۱۶ عدد است! با وجود عملکرد خوبی که در سری  رایزن ۵ دیده‌ایم، بهتر است حرفه‌ای‌ها منتظر معرفی رایزن ۹ باشند.

ای‌ام‌دی به زودی پلتفرم اکستریم جدیدش را معرفی می‌کند. در حقیقت مدت‌ها از قدرت‌نمایی پلتفرمی که بینابین دستاپ و سرور باشد و در آن پردازنده‌های ای‌ام‌دی به کار رفته باشد، گذشته و مدت‌ها با پردازنده‌های اکستریم اینتل و مادربوردهای مجهز به چیپ‌ست‌هایی مثل X99 و X79‌ سروکار داشته‌ایم. اکنون ای‌ام‌دی می‌خواهد بار دیگر پردازنده‌هایی که از نظر قیمت و قدرت پردازشی حد واسط دستاپ‌های معمولی و سرورها هستند، روانه‌ی بازار کند. Ryzen 9 نام این سری است و چه خوب است که به Core i9 اینتل شبیه شده و می‌توان با نگاهی به اعداد، متوجه رده‌بندی قیمت و قدرت پردازشی شد.

پرچم‌دار رایزن ۹ پردازنده‌ای به اسم Ryzen 9 1998X است و به دنبال آن R9 1998. هر دو مدل ۱۶ هسته‌ای و ۳۲ تردی هستند و سرعت کلاک هسته‌ها بین ۳.۵ گیگاهرتز تا ۳.۹ گیگاهرتز است! با چنین سرعتی مطمئناً پردازنده‌ی پرچم‌دار Core i9های اینتل که Core i9-7920X دوازده هسته‌ای است، بدون رقیب نمی‌ماند و حتی ممکن است ضعیف‌تر از محصول جالب ای‌ام‌دی باشد.

توان طراحی حرارتی این مدل ۱۶ هسته‌ای ۱۵۵ وات است، ۵ وات کمتر از پرچم‌دار ۱۲ هسته‌ای اینتل و از این رو نمی‌توان اینتل را بازنده دانست چرا که احتمالاً سرعت کلاک پردازنده‌های ای‌ام‌دی نوساناتی دارد و مقدار متوسط آن کمتر از ارقام کاغذی است.

به مشخصات تمامی مدل‌ها توجه کنید:

ای‌ام‌دی مادربوردهایی با چیپ‌ست X399 برای این پردازنده‌ها در نظر گرفته است که منتظر اطلاعات بیشتر در مورد مسیرهای ارتباطی و ویژگی‌های جالبشان هستیم.