مطالعات نشان می‌دهد، زنانی که در شهر‌ها با آلودگی هوای بالا زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض خطر سرطان پستان هستند.

مطالعه‌ای حدود ۲۸۰,۰۰۰ زنی را در در معرض دود بوده‌اند را مورد بررسی قرار داده است. آن‌ها رابطه‌ای بین آلودگی هوا و شانس ابتلا به بافت متراکم پستان پیدا کردند.

تراکم پستان یکی از قوی‌ترین عوامل خطر ابتلا به این بیماری است. ‌تحقیقات نشان‌ داده است، زنانی که در محیطی با هوای آلوده زندگی می‌کنند در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند.

مطالعات گسترده‌ای بر روی حدود ۲۸۰,۰۰۰ زن نشان داد که تماس با ذرات دود شانس ابتلا به بافت متراکم پستان را زیاد می‌کند. تراکم پستان به عنوان یکی از قوی‌ترین عوامل خطر سرطان پستان شناخته شده‌است. زنانی که سینه‌های متراکم‌تری دارند شش برابر بیشتر احتمال ابتلا به این بیماری را دارا هستند.

مطالعه‌ی جدیدی که توسط متخصص دانشگاه فلوریدا انجام شده، برای اولین بار ارتباط قوی بین هوای آلوده و تراکم پستان را نشان می‌دهد. این یک ارتباط خاص را بین خطر پستان و ذرات آلوده‌ی هوا را نشان می‌دهد که توسط گازهای گلخانه‌ای و خودروهای دیزلی این مشکل به وجود می‌آید. متخصصین پزشکی به طور فزاینده‌ای از تاثیر آلودگی هوا بر سلامت انسان هشدار می‌دهند. خطر ابتلا به آسم، بیمار‌های قلبی و زوال عقلی از جمله‌ی این بیماری‌ها هستند. اما برای اولین بار است که چنین پیوند قوی بین آلودگی هوا و ابتلا به سرطان پستان هشدار داده شده‌ است.

در حال حاضر تخمین زده شده است که دود و سموم در هوای آلوده سالانه باعث مرگ ۴۰,۰۰۰ نفر در بریتانیا می‌شود. اما شواهد جدید نشان می‌دهند ممکن است برخی از ۱۱۴۰۰ مرگ‌ سالانه ناشی از سرطان پستان نیز به این امر مربوط باشد.

تاکنون بریتانیا در کنترل هوای آلوده ضعیف عمل کرده است. ۳۷ شهر در سراسر بریتانیا در نقض محدودیت‌های قانونی از سموم هوایی به سر می‌برند. محققانی که در مجله‌ی پژوهشی سرطان پستان کار می‌کنند ۲۷۹۹۶۷ ماموگرافی از زنان ایالات متحده امریکا را مورد بررسی قرار دادند.

آن‌ها دریافتند که زنانی که سینه‌های آن‌ها تراکم بالای ۱۹ درصد دارد، بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار داشتند. برای هر یک واحد افزایش ذرات دود که به PM2.5 شناخته می‌شود، شانس ابتلا در زنان دارای پستان‌های متراکم تا ۴ درصد افزایش پیدا می‌کند.

دکتر لوسین یاجیان سرپرست این مطالعه گفت:

یافته‌های ما نشان می‌دهد که گزارشات گذشته‌ی تنوع جغرافیایی در تراکم پستان می‌تواند گویای الگوهای مختلف آلودگی هوا در مناطق شهری و روستایی باشد.

دانشمندان گمان می‌کنند سموم شیمیایی در PM2.5 آلودگی هوا، کارکرد هورمون‌های بدن را مختل می‌کند که باعث رشد انواع متخلف سلول ها در سینه می‌شود.

بافت پستان متراکم شامل بافت غده‌ای بیشتر و چربی کمتر است. البته معمولا با لمس آن هیچ تفاوتی را نمی‌شود احساس کرد. آن‌ها حاوی بسیاری از سلول‌هایی می‌شوند که به احتمال زیاد سرطانی است.

در حالت بدتر، تشخیص تومور‌ در بافت متراکم پستان با استفاده از غربالگری استاندار پستان بسیار سخت‌تر می‌شود. به این معنی که زنان ۱۸ برابر بیشتر زمانی متوجه بافت متراکم پستان می‌شوند که مبتلا به سرطان شده باشند.

سازمان‌های خیریه بهداشت، سرپرستان پزشکی و گروه‌های زیست محیطی در اوایل سال جاری هشدار دادند که بریتانیا تحت شرایط اروژانسی است مگر این که خودروهای دیزلی که در جاده‌ها تردد می‌کنند متوقف شوند. مورگان، مدیر اجرایی در خیریه‌ی سرطان پستان گفت تراکم پستان یک عامل خطر مهم در پیشرفت سرطان پستان است.

البته این یک یافته‌ی فکری است و وجود ارتباط مستقیم بین آلاینده‌های هوا و خطر ابتالا به سرطان پستان همچنان نامشخص است. تا کنون شواهد در مطالعه‌ی ارتباط بین آلودگی هوا و سطح تراکم پستان بی‌نتیجه بوده و انجام تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.