این روزها کدک‌های استاندارد AAC بیشترین کاربرد را در سرویس‌های استریم ویدیو مثل یوتیوب و همین‌طور دنیای سینما و به خصوص فیلم‌های بلوری و نسخه‌های فشرده پیدا کرده و دیگر MP3 کدک محبوب برای فشرده‌سازی صدا نیست اما در آینده چه خواهد شد؟ آیا پشتیبانی از MP3 در نرم‌افزار و سخت‌افزار خاتمه پیدا می‌کند و باید به فکر تغییر بود؟

از سال‌ها پیش کدک MP3 به استانداردی محبوب برای فشرده‌سازی و کدینگ فایل‌های صوتی تبدیل شده است و هنوز هم از این فرمت در نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای بسیار زیادی پشتیبانی می‌شود و شاید بهتر باشد که بگوییم فرمتی است که همه‌ی وسایل آن را پخش می‌کنند. اما در حال حاضر برای اینکد کردن صدا با بالاترین کیفیت، کدک‌های MP3 کاربرد ندارند. اکنون نوبت استفاده از AAC و Opus‌ رسیده و گاهی با حجم نصف و کمتر، کیفیت مشابهی حاصل می‌شود. شبکه‌های ویدیویی و موسیقی تحت وب از قابلیت‌ها و کیفیت بالاتر این کدک‌های جدید به جای MP3 استفاده می‌کنند.

حال چه باید کرد؟ آیا باید MP3 را کدکی از رده خارج‌شده فرض کرد و دیگر از آن برای ریپ کردن ویدیوها و سی‌دی‌های صوتی استفاده نکرد؟

هفته‌ی پیش NPR اعلام کرد که استاندارد MP3‌ رسماً مرده است! حتی جالب است بدانید که پتنت‌ها و ایده‌هایی که برای بهبود کدینگ فایل صوتی مطابق با استاندارد معروف MP3 وضع شده هم دیگر جنبه‌ی تجاری و حقوقی ندارند. آخرین پتنتی که به موجب آن حق لیسانس دریافت می‌شد، متعلق به Fraunhofer است، یکی از کمپانی‌های بزرگی که تحت استاندارد MP3 کدک تجاری تولید کرده و در اختیار سازمان‌ها قرار داده است. از ماه آوریل استفاده از محصولات این کمپانی نیز رایگان است.

شاید این گفتار برای کاربران عادی که همیشه بدون پرداخت هزینه فایل‌های صوتی خود را به کمک کدک‌های MP3‌ فشرده می‌کردند و از طرفی فایل‌های MP3 را مرتباً استفاده و پخش می‌کنند، گفتار عجیبی باشد اما در حقیقت MP3 طرح و ایده‌ای است که سازمان‌های بزرگ برای استفاده از آن ملزم به پرداخت حق لیسانس هستند.

به هر حال از این پس MP3 مثل کارخانه‌ای ممتاز است که دوران خود را سپری کرده و خالی است! اما خالی بودن به معنی کنار گذاشته شدن نیست. عموم کاربران هنوز هم برای ریپ کردن سی‌دی‌های صوتی خود و حتی برای فشرده‌سازی صدای فیلم‌های خود از این کدک استفاده می‌کنند. از طرفی MP3 کدکی ساده و رایگان است و قرار نیست تولیدکنندگان سخت‌افزار و نرم‌افزار، پشتیبانی از آن را در محصولات جدید حذف کنند و در حقیقت ممکن است تا سال‌ها بعد هم MP3 یک کدک پشتیبانی‌شده و کاربردی باقی بماند.

بنابراین اگر از کاربران حرفه‌ای MP3 هستید، نیازی نیست که فایل‌های موجود خود را به m4a و ogg با کدک‌های AAC و Opus تبدیل کنید. تا سال‌ها بعد هم MP3 در وسایل همراه و کامپیوترهای مختلف پشتیبانی می‌شود.