اینتل تاکنون پردازنده‌های Core i3 و i5 و Core i7 در کارنامه داشته اما برند جدید Core i9‌ نیز به زودی در نام‌گذاری پردازنده‌های قدرتمند این کمپانی به کار می‌رود. پردازنده‌های ۶ الی ۱۲ هسته‌ای خانواده‌ی Skylake-X‌ با سوکت LGA2066 اولین Core i9های اینتل هستند که در ادامه به مشخصاتشان می‌پردازیم.

بله، قرار است یک سری جدید به محصولات اینتل اضافه شود و دیگر Core i7 در صدر نخواهد بود. البته برتری زئون‌های سروری با هسته‌های متعدد محفوظ است. در پردازنده‌های جدید دستاپی با سوکت LGA115x، مثل نسل‌های پیشین پردازنده‌های دستاپی اینتل مدل‌هایی با ۴ هسته موجود است و نامشان با Core i7 آغاز می‌شود. اما در سری اکستریم که مختص دستاپ‌های قدرتمند و شاید نزدیک به سرورهای ساده است، سری جدید Core i9 ظهور می‌کند.

اولین Core i9های اینتل سوکت LGA2066 دارند و معماریشان مشابه پردازنده‌های اسکای‌لیک یا سری ۶۰۰۰ دستاپی است. تعداد هسته‌ها ۶ و ۸ و حتی ۱۰ یا ۱۲ عدد است و به این خانواده Skylake-X گفته می‌شود.

گروه دیگری پردازنده‌های جدید اینتل Kaby Lake-X است که از مدل‌هایی مثل Core i7-7740K و i7-7640K تشکیل می‌شود. مدل‌هایی با ۴ هسته و به ترتیب ۸ و ۴ ترد پردازشی و البته مدل Core i5 در این خانواده وجود ندارد اما جالب است که i7-7640K مثل Core i5ها فاقد هایپرتردینگ است و به همین علت ۴ هسته و ۴ ترد پردازشی دارد. از هسته‌ی مجازی خبری نیست، درست مثل Core i5ها در نسل‌های قبلی.

و اما Core i9ها:

چهار مدل Core i9-7800X با شش هسته، Core i9-7820X با ۸ هسته، Core i9-7900X با ده هسته و Core i9-7920X با دوازده هسته معرفی می‌شود. همگی دارای هایپرتردینگ یا اصطلاحاً هسته‌های مجازی هستند. هر هسته ۱ مگابایت کش سطح دوم دارد و در مدل i9-7800X کش سطح سوم ۸.۲۵ مگابایتی برای ۶ هسته موجود است. مدل‌های بعدی به ترتیب ۱۱ و ۱۳.۷۵ و ۱۶.۵ مگابایت کش سطح سوم دارند. سرعت کلاکس هسته‌های مدل ۶ هسته‌ای بین ۳.۵ گیگاهرتز پایه تا ۴ گیگاهرتز توربو تنظیم شده و مدل ۱۰ هسته‌ای نیز سرعت پایه‌ی ۳.۳ و سرعت توربو بوست ۴.۳ گیگاهرتزی دارد. سرعت کلاک مدل پرچم‌دار یعنی Core i9-7920X هنوز مشخص نشده است.

تعداد مسیرهای PCIe 3.0 تمام مدل‌های موردبحث ۲۸ عدد است ولیکن دو مدل پرچم‌دار یعنی i9-7900X و i9-7920X دارای ۴۴ مسیر هستند و این یعنی می‌توان دو کارت گرافیک قدرتمند را با ۱۶ مسیر (مجموعاً ۳۲ مسیر) به پردازنده‌ی اینتل مربوط کرد. حتی SLI کردن ۳ و ۴ مسیره به شرطی که هر کارت گرافیک از ۸ مسیر برای ارتباط با پردازنده بهره گیرد نیز ممکن است.

تفاوت دیگری که بین Skylake-X یا همان Core i9ها و مدل‌های Kaby Lake-X وجود دارد، کنترلر حافظه است. Core i9ها از رم چهار کاناله‌ی DDR4 پشتیبانی می‌کنند حال آنکه پردازنده‌های ۴ هسته‌ای Core i7 از رم دو کاناله پشتیبانی می‌کنند.