انویدیا تولیدکننده‌ی محبوب کارت گرافیک‌های قدرتمند که در سال‌های اخیر به شکلی جدی در عرصه‌ی هوش مصنوعی و یادگیری عمیق فعال است، شریک جدیدی به اسم تویوتا دارد و می‌خواهد خودروهای خودران این کمپانی هم از Drive PX و محصولات جدیدتر، قدرت بگیرند.

پردازش اطلاعات حسگرها (دوربین‌ها) در یک خودروی خودران به سرعت عمل بسیار بالا نیاز دارد و از این جهت است که تراشه‌های گرافیکی انویدیا یکی از بهترین گزینه‌ها هستند. کارت گرافیک تردهای موازی را با سرعت بالا پردازش می‌کند اما پردازنده‌های اینتل تردهای کمتر را با سرعتی سرسام‌آور. در خودروی خودران پردازش تصویر می‌تواند به شکل هزاران ترد پردازشی و دستورالعمل کوچک اجرا شود و این یعنی پردازنده‌های گرافیکی انتخاب بهینه‌ای برای این فرآیند هستند.

انویدیا تاکنون شرکای بزرگی مثل مرسدس بنز و آئودی داشته و دیگر نمی‌توان انویدیا را فقط کمپانی طراحی کارت گرافیک دانست. تویوتا دومین تولیدکننده‌ی بزرگ خودرو در جهان است و سال پیش ۱۰.۲ میلیون خودرو تولید کرده است! فولکس واگن آلمان نیز با ۱۰.۳ میلیون خودرو در جایگاه نخست قرار دارد و شاید در آینده‌ی نزدیک این کمپانی هم به استفاده از پلتفرم‌های جالب و قدرتمند انویدیا روی آورد.

البته توسعه‌ی خودروهای خودران چند سال دیگر نیز زمان لازم دارد و شاید در سال ۲۰۲۰ اولین محصولات را در خیابان‌های عمومی ببینیم! اما آنچه قطعی به نظر می‌رسد این است که در آینده خودروها قدرت پردازشی بالا و حسگرهای متعددی دارند و می‌توانند بدون فعالیت مستمر راننده نیز کار خود را به نحو احسن انجام دهند.

سیستم Drive PX انویدیا که در سال ۲۰۱۵ معرفی شده و همین‌طور سیستم Drive PX 2 با پردازنده‌ی گرافیکی قوی‌تر در سال ۲۰۱۶، هر دو برای توسعه‌ی هوش مصنوعی به کار می‌رود و متن‌باز است. البته توسعه‌ی خودروهای خودران چند سال دیگر نیز زمان لازم دارد و شاید در سال ۲۰۲۰ اولین محصولات را در خیابان‌های عمومی ببینیم! اما آنچه قطعی به نظر می‌رسد این است که در آینده خودروها قدرت پردازشی بالا و حسگرهای متعددی دارند و می‌توانند بدون فعالیت مستمر راننده نیز کار خود را به نحو احسن انجام دهند.