خرید یک سیستم ارزان برای امور اداری و آفیس و یا کارهای ساده‌ی روزمره مثل استفاده از اینترنت و پخش مالتی‌مدیا و گاهی اجرای بازی‌های سبک، فتوشاپ و نرم‌افزارهای مهندسی موضوع این راهنمای خرید است. در ادامه به معرفی سیستمی ارزان و ساده می‌پردازیم. با ما باشید.

پردازنده و کولینگ آن: اینتل پنتیوم G4560 با قیمت ۶۰ دلار

این پردازنده یک پنتیوم با معماری کبی لیک و مشابه  پردازنده‌های سری ۷۰۰۰ اینتل است. البته نام پنتیوم‌ها مثل Core i نیست و رقم اول چند عدد کوچک‌تر است. ۲ هسته‌ی ۳.۵ گیگاهرتزی که ۴ ترد را پردازش می‌کنند، ۳ مگابایت کش سطح سوم، گرافیک مجتمع HD 610 اینتل که برای امور سبک و حتی بازی‌های سبک کافی است، توان طراحی حرارتی ۵۴ وات و سوکت LGA1151 مشخصات کلیدی این پردازنده است که با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری اینتل تولید شده است. در کنار این پردازنده باید از مادربوردهای سری ۲۰۰ یا ۱۰۰ و رم DDR4 استفاده کرد تا سیستمی ارزان و بهینه جمع شود.

با ۶۰ دلار هزینه پردازنده‌ای تهیه می‌کنید که برای امور اداری و حتی فتو‌شاپ و طراحی مهندسی مناسب است. به علاوه این مدل خنک است و فن و هیت‌سینک موجود در جعبه کافی است یا در واقع با صدای کم پردازنده را در دمای پایین نگه می‌دارد.

مادربورد: چیپ‌ست H110، مدل MSI H110M Eco با قیمت ۶۰ دلار

این مادربورد مبتنی بر چیپ‌ست H110 اینتل است. این چیپ‌ست نسبت به چیپ‌ست‌های جدید سری ۲۰۰ کمی ارزان‌تر است و به خصوص در بازار مدت بیشتری حضور داشته و تب و تاب نو بودن آن سپری شده است. البته می‌بایست نسخه‌ی بایوس مادربورد از ۲.۷ بالاتر باشد تا پردازنده‌های کبی لیک را پشتیبانی کند ولیکن بروز کردن فرم‌ویر مادربورد کاری ساده است.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید در کنار پردازنده مدار رگولاتور خوبی پیش‌بینی شده که ۶ فازی است و خازن‌ها همگی حالت جامد هستند. دو اسلات رم و یک اسلات PCI3 3.0 شانزده مسیره نیز برای کامپیوترهای ارزان و متوسط کفایت می‌کند. پورت HDMI، صدای ۲ کاناله با چیپ‌ست ALC887 که چیپ‌ستی میان‌رده است، اترنت گیگابیتی با کنترلر اینتل و دو پورت USB 3.0 پشت کیس از امکانات این مادربورد ارزان‌قیمت است. البته VGA و DVI‌ نیز برای اتصال مانیتور در نظر گرفته شده است.

رم: ۴ گیگابایت DDR4 مدل Crucial 4G DDR4-2133 CL15 با قیمت ۴۰ دلار

این رم ساده تایمینگ CL15 و سرعت ۲۱۳۳ مگاهرتزی دارد و قیمت آن فقط ۴۰ دلار است. برای یک سیستم ارزان هزینه‌ی بیشتر و خرید رم ۸ گیگابایتی چندان اقتصادی نیست اما اگر سیستم ارزان خود را برای امور مهندسی و فتوشاپ و گاهی ویرایش ویدیو در نظر گرفته‌اید بهتر است دو استیک رم ۴ گیگابایتی تهیه کنید.

کارت گرافیک: گرافیک مجتمع اینتل روی پردازنده

در این سیستم ارزان کارت گرافیک مجزا وجود ندارد و باید از همان گرافیک مجتمع اینتل استفاده کنیم.

حافظه‌ی ذخیره‌سازی: درایو SSD با ظرفیت ۲۷۵ گیگابایت مدل Crucial MX300 با قیمت ۱۰۰ دلار یا هارددیسک ۲ ترابایتی

وجود درایو اس‌اس‌دی ارزان‌قیمت در یک سیستم اداری می‌توان سرعت عمل را به شدت افزایش دهد. مدل ۲۷۵ گیگابایتی کروشل ام‌ایکس۳۰۰ یکی از درایوهای SSD خوش‌قیمت است اما با ۴۰ درصد هزینه‌ی کمتر می‌توانید یک درایو هارددیسک ۲ ترابایتی با برند توشیبا مثل مدل Toshiba E300 یا یکی از محصولات سیگیت تهیه کنید. اگر به فضای زیاد نیاز ندارید بهتر است سرعت عمل SSD را جدی بگیرید.

پاور ساپلای: ۴۰۰ وات، مدل Be quiet! System Power 8 یا CORSAIR CX450M با قیمت ۵۰ دلار

اگر برند بی کوآیت موجود نبود از سری CXM کورسیر استفاده کنید که با قیمت کمتر از ۲۵۰ هزار تومان، عملکرد و بازدهی عالی دارد. صرفاً قدرت پاور مهم نیست، نوسان ولتاژ و بازدهی بالا مهم‌تر است و از این نظر دو مدل معرفی شده عالی هستند.

درایو نوری: فقط در صورت نیاز تهیه کنید

مدل پیشنهادی LG GH24NSD1 است اما می‌توانید درایو نوری اکسترنال تهیه کنید و آن را با USB به کامپیوترهای مختلف خود متصل نمایید و هزینه‌ی کلی سیستم‌های اداری شما به این ترتیب کمتر می‌شود.

موس و کیبورد و کیس: مدل بی‌سیم Microsoft Wireless Desktop 2000 با قیمت ۴۰ دلار و کیس دلخواه

موس و کیبورد بی‌سیم ۲۰۰۰ مایکروسافت از نظر کیفیت ساخت و ارگونومی جزو محصولات برتر و البته خوش‌قیمت است. البته می‌توانید موس و کیبوردهای ارزان‌تری با قیمت کمتر از ۱۰۰ هزار تومان با برندی مثل A4Tech تهیه کنید. بهتر است با حوصله محصولات را از نزدیک بررسی کنید و آنچه برایتان راحت‌تر است را برگزینید.

در مورد کیس نیز می‌توانید محصولات متنوعی با طرح‌های مختلف انتخاب کنید. خوشبختانه برای یک سیستم ارزان نیازی نیست به ابعاد کیس توجه ویژه داشته باشید و حتی کیفیت بدنه و ضخامت آن نیز چندان مهم نیست.

مانیتور: BenQ GW2470H با قیمت ۱۴۰ دلار دارای اسپیکر داخلی

این مانیتور ۲۴ اینچی فول اچ‌دی است و پنل آن از نوع IPS است. به همین علت روشنایی و کنتراست بالایی دارد و به علاوه زمان پاسخ‌گویی آن فقط ۴ میلی‌ثانیه است. لذا نه تنها برای امور ساده بلکه برای امور گرافیکی و بازی‌ها نیز عالی است. مدل کوچک‌تر BenQ GL2250HM با پنل ۲۱.۵ اینچی و قیمت ۱۰۰ دلار نیز انتخابی عالی است و خوشبختانه اسپیکر نیز درون آن تعبیه شده است و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

انتظار نداشته باشید که این مانیتورهای خوش‌قیمت از جی-سینک و فری‌سینک برای کاهش وقفه و بریدگی فریم در بازی‌ها پشتیبانی کنند و در ضمن استند نیز قابلیت تنظیم ارتفاع و چرخش مانیتور در تمام جهات را ندارد.

مجموع هزینه‌ی قطعات این سیستم ارزان حدود ۵۰۰ دلار است. با انتخاب مانیتور ۲۲ اینچی و حذف درایو SSD و به جای آن انتخاب هارددیسک ۲ ترابایتی که ۷۰ دلار قیمت دارد، قیمت تمام شده به ۴۲۰ دلار می‌رسد. اگر موس و کیبورد بی‌سیم را به موس و کیبورد معمولی و ارزان تبدیل کنید، سیستم شما قیمتی در حد ۱.۵ میلیون تومان خواهد داشت.