مایکروسافت در نشست دیشب خود با برنامه‌نویسان (BULID 2017) توضیحات زیادی پیرامون اجرای اپلیکیشن‌های معمولی ویندوز روی تراشه‌های ARM که مخصوص گوشی و تبلت هستند، نداده اما خبر بسیار جالبی است که در قالب یک ویدیوی ۱۳ دقیقه‌ای طرفداران ویندوز را شگفت‌زده و خوشحال می‌کند.

در دنیای پردازنده‌ها دو معماری کلی حاکمیت دارد. x86 یا همان پردازنده‌های اینتل و ای‌ام‌دی و ARM یا همان معماری آشنایی تراشه‌های گوشی و تبلت. ویندوز ۱۰ برای پردازنده‌های اینتل و ای‌ام‌دی طراحی شده و اندروید برای ARM. اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهایی که برای یک نوع معماری طراحی شده و حتی سیستم عاملی مثل ویندوز و اندروید، بدون تبدیل دستورات و بهینه‌سازی‌های متعدد روی پلتفرم x86 و ARM اجرا نمی‌شود.

طبعاً اجرای اپلیکیشن اندرویدی روی ویندوز ۱۰ به معنی اجرای آن از طریق شبیه‌سازی روی پردازنده‌ی x86 است و در نقطه‌ی مقابل، اجرای نرم‌افزار ویندوزی روی ویندوز ۱۰ خاصی که برای اجرا توسط تراشه‌هایی با معماری ARM طراحی شده، به معنی استفاده از شبیه‌سازی و تبدیل دستورات است و این امر به معنی افت سرعت اجرا و بروز اشکالات متعدد است.

مایکروسافت در ماه‌های اخیر از طراحی ویندوز ۱۰ خاصی که روی تراشه‌های رده‌اول کوالکام مثل اسنپ‌دراگون ۸۳۵ اجرا می‌شود، سخن گفته است. اما فایده‌ی چنین ویندوزی چیست؟ سایر اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای ویندوزی که برای معماری x86‌ طراحی شده‌اند، چگونه ممکن است به شکلی طبیعی و روان در این ویندوز خاص اجرا شوند؟

مایکروسافت توضیحات خاصی در مورد پاسخ این سوال نداده اما مدعی است که ویندوز ۱۰ مخصوص تراشه‌های گوشی و تبلت، می‌تواند نرم‌افزارهای ویندوزی معمولی را با سرعت قابل‌قبول و اشکالات اندک اجرا کند!

همان‌طور که در اسلاید زیر مشاهده می‌کنید از واژه‌ی Transparent استفاده شده و این یعنی برنامه‌نویس و کاربر مجبور نیستند تغییراتی در برنامه و تنظیمات ایجاد کنند و همه چیز عادی و ساده است.

مسلماً نباید انتظار داشته باشیم که اسنپ‌دراگون ۸۳۵ و ویندوز ۱۰ مخصوص ARM بتوانند نرم‌افزارهای سنگینی مثل فتوشاپ را سریع اجرا کنند اما همین که بتوان در یک ویندوز خاص و بهینه که برای تراشه‌های ارزان و کم‌مصرف گوشی و تبلت طراحی شده، نرم‌افزارهای ویندوزی را اجرا کرد هم موضوع جالبی است و باید از ردموندی‌ها (کارکنان مایکروسافت) تشکر ویژه‌ای کرد.

به ویدیویی از کارکرد این ویندوز جالب توجه فرمایید: