با معرفی پردازنده‌های قدرتمند  رایزن ای‌ام‌دی می‌بایست سیستم گیمینگ را به دو نوع اینتلی و ای‌ام‌دی تقسیم کنیم چرا که دیگر ای‌ام‌دی از گردونه‌ی رقابت در عرصه‌ی محصولات گیمینگ خارج نیست. در ادامه به معرفی سیستم گیمینگ اینتلی با پردازنده و کارت گرافیک قدرتمند می‌پردازیم. سیستمی که قدرت پردازشی آن حتی بالاتر از کنسول‌های جدید سونی و مایکروسافت است و سنگین‌ترین بازی‌ها را هم به راحتی اجرا می‌کند مگر آنکه بخواهید از رزولوشن 4K استفاده کنید.

پردازنده: اینتل Core i7-7700K با قیمت ۳۴۹ دلار

بهترین پردازنده‌ی کبی لیک برای سیستم گیمینگ قدرتمند لازم است البته اگر سری اکستریم و زئون را قلم بگیریم! این پردازنده قیمتی در حد ۱.۲ میلیون تومان دارد و از نظر قدرت پردازشی به مدلی بهتر نیاز نیست مگر آنکه بخواهید در آینده دو کارت گرافیک بسیار قدرتمند روی مادربورد خود نصب کنید. این مدل ۴ هسته‌ای است اما ۸ ترد را هم‌زمان پردازش می‌کند.

البته می‌توانید Core i5-7600K که هایپرتردینگ ندارد و با وجود ۴ هسته، ۴ ترد را پردازش می‌کند تهیه کنید و هزینه به مراتب کمتر می‌شود. می‌توانید مادربورد ارزان‌تری نیز برای این مدل در نظر بگیرید.

مادربورد: ام‌اس‌آی MSI Z270 SLI Plus با قیمت ۱۴۰ دلار

مادربوردهایی با چیپ‌ست Z270 برای سیستم گیم مناسب به نظر می‌رسند و بهتر است به دنبال مدل‌هایی با امکانات اورکلاک و پورت‌های بسیار زیاد نباشید چرا که از اغلب این ویژگی‌ها استفاده نخواهید کرد. مادربوردهای سری پرایم ایسوس کیفیت و امکانات خوبی دارند. اسلات M.2 و پورت سریع USB 3.1 و پشتیبانی از SLI‌ کردن دو کارت گرافیک در این محصول پیش‌بینی شده است.

در بخش صدا از ALC1220 ریل‌تک استفاده و قطعات مرغوب و برد جداگانه استفاده شده تا قدرت و کیفیت صدا عالی باشد.

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید مدار رگولاتور پردازنده و هیت‌سینک‌های بزرگ روی آن و همین‌طور حفاظ اسلات‌های رم و کارت گرافیک از محصولی مرغوب و قابل‌اعتماد حکایت می‌کند.

سیستم خنک‌کاری پردازنده: Scythe Mugen 5 PCGH Edition با قیمت ۵۰ دلار

این کولینگ ژاپنی در حقیقت حاصل بهینه‌سازی‌های ۴ نسل متوالی است و برای انواع سوکت‌های پردازنده طراحی شده است. دور فن از ۳۰۰ تا ۱۲۰۰ دور بر دقیقه تغییر می‌کند و البته فن به صورت PWM است و سرعت آن به تناسب بالا رفتن دمای پردازنده، افزایش پیدا می‌کند.

همان‌طور که می‌بینید Scythe از ۶ لوله‌ی حرارتی استفاده کرده است. ارتفاع این کولینگ قدرتمند ۱۵۴ میلی‌متر است. بنابراین عرض کیس را کم در نظر نگیرید.

رم: Corsair Vengeance LPX Black 16GB DDR4-3000 CL15 با قیمت ۱۳۰ دلار

۱۶ گیگابایت حافظه با تایمینگ CL15 و سرعت ۳۰۰۰ مگاهرتز برای سیستم گیمینگ و رندر عالی است. این مدل احتمالاً به راحتی در بازار پیدا می‌شود.

کارت گرافیک: GTX 1070 مدل EVGA GeForce GTX 1070 SC ACX 3.0 8GB با قیمت ۴۰۰ دلار

بد نیست ابتدا به راهنمای خرید کارت گرافیک ۷۲۴ پرس نگاهی داشته باشید و در مورد اصول انتخاب بهترین کارت گرافیک تحقیق کنید.

این کارت گرافیک مثل دیگر GTX 1070ها در کشورمان حدود ۱.۵ الی ۲ میلیون تومان قیمت دارد و محصولی عالی است. با این کارت گرافیک اغلب بازی‌های بسیار سنگین با نهایت تنظیمات گرافیکی و سرعتی مطلوب اجرا می‌شوند. در حال حاضر AMD محصولی که قابل قیاس با این مدل باشد، در لیست خود قرار نداده است؛ اما در قیمت‌های پایین‌تر، می‌توان محصولات ای‌ام‌دی را هم پیشنهاد کرد. به علاوه اگر مانیتور WQHD و حتی 4K در اختیار دارید هم جای نگرانی نیست؛ چرا که فقط سنگین‌ترین بازی‌ها در این رزولوشن‌ها به کارت گرافیک قوی‌تر نیاز دارند.

EVGA کولینگ بسیار خوبی طراحی کرده اما در مواردی نادر، GTX 1070 و GTX 1080 این کمپانی با مشکل مواجه می‌شود که چاره‌ی آن ساده است. کافی است پد حرارتی تهیه کنید و روی ماژول‌های حافظه و قطعات رگولاتور قرار دهید تا به خوبی خنک شوند. EVGA بروزرسانی بایوس کارت گرافیک را برای افزایش سرعت دورانی فن ارائه کرده و می‌توانید با این بروزرسانی نیز مشکل داغی را حل کنید.

توجه کنید که این مدل یک کارت گرافیک حرفه‌ای است و برای حرفه‌ای‌ها ساخته شده است. بنابراین کاربرانی که هیچ شناختی از سخت‌افزار ندارند بهتر است مدل‌هایی ارزان‌تر یا بدون نیاز به مانیتورینگ دما و ... تهیه کنند.

هارددیسک و SSD: هارد ۴ ترابایتی سیگیت و اس‌اس‌دی کروشل MX300 525GB با قیمت ۱۵۰ دلار

برای نصب ویندوز درایو Crucial MX300 525GB گزینه‌ی خوش‌قیمت و خوبی است. اس‌اس‌دی‌های PCIe بسیار گران‌قیمت هستند و برای سیستم گیمینگ بهتر است به درایوی ۲.۵ اینچی با پورت SATA III‌ بسنده کنید.

این SSD از کنترلر Marvell 88SS1074 و حافظه‌های فلش TLC‌ مایکرون بهره می‌برد لذا از نظر قیمت ارزان‌تر از SSDهای مجهز به حافظه‌ی فلش MLC است و به نوعی محصولی ارزان و اقتصادی محسوب می‌شود.

در انتخاب هارددیسک برند سیگیت و وسترن دیجتال از نظر میزان خرابی مشابه هستند. بنابراین محصول ارزان‌تر سیگیت مناسب به نظر می‌رسد اما اگر به وسترن دیجیتال علاقه دارید، مدل ۴ ترابایتی سری آبی یا Blue برای کاربران عادی مناسب است. در محصولات سیگیت نیز سری Seagate BarraCuda New ارزان و خوب است. مدل ۳ ترابایتی این سری جدید فقط ۹۰ دلار قیمت دارد.

درایو نوری: ضروری نیست!

به درایو نوری نیاز نداریم؛ چرا که این روزها ویندوز هم با استفاده از هارد اکسترنال یا فلش‌درایوهای USB به سرعت نصب می‌شود!

پاور: Corsair RM550x با قیمت ۹۵ دلار

مدل ۵۵۰ واتی سری RM کورسیر انتخاب خوبی است. می‌توانید مدل ۵۵۰ واتی را نیز انتخاب کنید چرا که GTX 1080 واقعاً کم‌مصرف است اما در صورت نیاز به کارت گرافیک دوم، می‌بایست کانکتورها و قدرت پاور بالاتر باشد. بنابراین مدل ۶۵۰ واتی را تهیه کنید.

موس: Logitech G403 Prodigy Corded با قیمت ۵۰ دلار

این موس گیمینگ دقت ۱۲ هزار نقطه بر اینچ دارد و بی‌سیم نیست! قیمت آن نیز حدود ۵۰ دلار است. اگر مدل بی‌سیم مشابه را بخواهید باید ۱۰۰ دلار هزینه کنید. لذا بسته به نیاز و سلیقه تصمیم بگیرید. طراحی این موس ساده است اما حسگر دقیق و ارگونومی مطلوبی دارد. کلیدهای ماکرو در این موس ساده موجود نیست.

کیبورد: کیبورد مکانیکی SteelSeries Apex M500 با قیمت ۱۱۵ دلار

در این کیبورد مکانیکی از کلیدهای مرغوب و خوش‌دست مکانیکی و نورپردازی آبی و کلیدهای ماکرو (قابل برنامه‌ریزی) استفاده شده است. به علاوه بدنه‌ی آن از ABS مرغوب ساخته شده و تمام ویژگی‌های یک کیبورد گیمینگ عالی به جز ارگونومی (فقدان تکیه‌گاه بزرگ برای مچ دست) را دارد. تنها نقص آن بی‌سیم نبودن است و شاید کسانی که به زیبایی کیبورد اهمیت می‌دهند، نورپردازی RGB را بیشتر دوست داشته باشند هر چند هزینه را افزایش می‌دهد.

قیمت ویژگی مثبت این کیبورد است و به همین علت است که امکاناتی مثل پورت USB اضافی و نورپردازی RGB و نیز تکیه‌گاه مچ دست در آن پیاده‌سازی نشده است.

 

اسپیکر و هدست گیمینگ:  Creative T3250W با قیمت ۶۰ دلار و Corsair Void Surround Hybrid با قیمت ۸۰ دلار

برای صدای سه‌بعدی بهتر است از یک هدست گیمینگ استفاده کنید؛ اما اگر اسپیکر نیاز دارید، اسپیکر ۲.۱ کریتیو انتخاب خوبی است. با وجود ساب‌ووفر قوی، صداهای بم به خوبی پخش می‌شوند و البته امکاناتی مثل بلوتوث در اختیار شماست و می‌توانید موسیقی را از گوشی خود در اسپیکر پخش کنید.

هدست گیمینگ Corsair Void Surround Hybrid و همین‌طور مدل Kingston HyperX Cloud هر دو عالی هستند؛ اما گزینه‌ی اول برای گوش دادن به موسیقی کمی بهتر است. به این ترتیب محصول کورسیر پیشنهاد می‌شود.

مانیتور: ASUS MG278Q با قیمت ۵۲۰ دلار

پنل این مانیتور IPS‌ نیست؛ بلکه TN است. به همین علت زاویه دید و کنتراست و کیفیت رنگ آن بسیار عالی نیست. ایسوس از پنل TN استفاده کرده تا سرعت پاسخ‌گویی بالاتر باشد. این مانیتور پنلی با نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز دارد و در عین حال کیفیت رنگ و روشنایی آن خوب است. به علاوه رزولوشن آن QHD است و قطر آن ۲۷ اینچ است! بزرگ و باکیفیت، چیزی که گیمرها دوست دارند.

در این مانیتور هاب USB 3.0 نیز پیش بینی شده و می‌توان آن را روی دیوار آویخت. ارگونومی آن نیز عالی است و به شکل‌های مختلف پنل می‌چرخد.

اگر به پنل IPS برای اموری مثل گرافیک و ویرایش عکس و فیلم نیاز دارید، ۱۰۰ یورو بیشتر هزینه کنید و مدل MG279Q ایسوس را تهیه کنید. این مدل هم ۱۴۴ هرتزی است، اما سرعت پاسخ‌گویی آن بسیار عالی نیست!

کیس: Phanteks Enthoo Pro Window

کیس مورد دلخواهی است اما این مدل از نظر فضای داخلی، موقعیت‌ها و بست‌ها و نقاط اتصال عالی طراحی شده است. مدل مشابه Phanteks Enthoo Pro است.

قیمت این سیستم قدرتمند با اضافه شدن هدست گیمینگ و تجهیزاتی مثل موس‌پد مرغوب به ۲۰۰۰ دلار یا معادل ۸ میلیون تومان می‌رسد.