گوشی‌ها مجهز به میکروفون هستند و اپ‌ها می‌توانند با استفاده از روش uXDT امواج اولتراساند اطراف را بررسی کرده و در مورد موقعیت کاربر و آنچه تماشا می‌کند، اطلاعاتی به دست آورده و به سرورهایی برای جاسوسی ارسال کنند! در ادامه با uXDT و مراقبت‌های امنیتی بیشتر آشنا می‌شویم.

استفاده از uXDT برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کاربر

اپلیکیشن‌ها می‌توانند از امکانات مختلف یک گوشی اندرویدی استفاده کنند و میکروفون هم یکی از این بخش‌هاست. uXDT یا رهگیری اولتراساند بین ابزاری روشی است برای پیدا کردن موقعیت کاربر و همین‌طور بررسی آنچه وی تماشا می‌کند. اپلیکیشن‌ها می‌توانند با استفاده از uXDT جاسوسی جالبی داشته باشند و خبر بد این است که در یک بررسی جدید مشخص شده که ۲۳۴ اپلیکیشن اندرویدی از این روش استفاده می‌کنند.

برخی کمپانی‌ها مثل Shopkick و Lisnr و SilverPush در بسته‌ی توسعه‌ی نرم‌افزاری خود از uXDT استفاده کرده‌اند. توسعه‌دهندگان اپلیکیشن می‌توانند از این بخش خاص SDKهای ارایه شده استفاده کنند و به این ترتیب uXDT‌ را ساده‌تر و سریع‌تر در نرم‌افزار خود بگنجانند. اپ‌های مجهز به uXDT صداهایی که خارج از محدوده‌ی شنوایی انسان است را می‌شنوند و از این طریق اطلاعات منتقل می‌شود. اپلیکیشن می‌تواند اطلاعات را به سرورهای مربوطه ارسال کند و به این ترتیب جاسوسی جالبی در مورد شما و آنچه تماشا می‌کنید و یا می‌گویید اتفاق می‌افتد.

در بررسی جدیدی که به درخواست دولت آلمان انجام شده، مشخص شده که ۲۳۴ اپلیکیشن اندرویدی از uXDT استفاده می‌کنند. فرکانس‌های امواج اولتراسانیک نیز بررسی شده و خوشبختانه هیچ فرکانسی در محدوده‌ی مخابرات تلویزیونی نبوده است.

چه باید کرد؟ چگونه مانع جاسوسی به روش uXDT‌ شویم؟

روش uXDT روش جالب و خطرناکی است اما خوشبختانه اندروید در حال حاضر سیستم مدیریت دسترسی‌ها را همراه خود دارد. می‌توان اپلیکیشنی که با تماس تلفنی یا به کلی به استفاده از میکروفون نیاز ندارد را از دسترسی به میکروفون محروم کرد. لذا بد نیست هر از گاهی به فهرست دسترسی‌ها اندروید که از نسخه‌ی ۶ به بعد متحول و کاربردی‌تر شده مراجعه کنید و ببینید کدام اپ‌ها به میکروفون دسترسی دارند.

از طرفی قبل از اینکه اپلیکیشنی را اجرا کنیم، رهگیری و ارسال اطلاعات غیرممکن است، لذا در اجرای اپ‌ها نیز باید دقت عمل به خرج داد. حتی اغلب ویروس‌ها هم برای ادامه‌ی کار خود نیاز به اجازه‌ی کاربر دارند. بنابراین از نصب اپ‌های ارایه شده در تلگرام، ایمیل و ... خودداری کنید و پیام‌های تبلیغاتی که نصب اپلیکیشنی را پیشنهاد می‌کنند، نادیده بگیرید. حتی ممکن است برخی سایت‌ها حین وب‌گردی به صورت ناگهانی باز شده و بگویند در گوشی شما چند ویروس پیدا شده و پیشنهاد نصب یک آنتی‌ویروس غیرواقعی و البته اپ جاسوسی را بدهند!