نرم‌افزار کوچک و سبک CPU-Z که برای بررسی مشخصات پردازنده و چیپ‌ست و همین‌طور رم کامپیوترها به کار می‌رفت، از این پس بخش جدیدی برای بررسی قدرت پردازشی دارد و به عبارت دیگر به یک بنچ‌مارک کوچک تبدیل شده است. در ۷۲۴ اپ امروز به معرفی ویژگی جدید و مرور امتیاز پردازنده‌ها در این بنچ‌مارک تازه‌نفس می‌پردازیم.

CPU-Z و GPU-Z دو نام آشنا برای اصحاب سخت‌افزار است. با CPU-Z که به صورت پرتابل نیز اجرا می‌شود اطلاعات کاملی در مورد مدل پردازنده، سطوح مختلف حافظه‌ی کش، رم سیستم و حتی چیپ‌ست مادربورد به دست می‌آید و با GPU-Z می‌توان اطلاعاتی در مورد پردازنده‌ی گرافیکی یا کارت گرافیک مجزا و همین‌طور دما و سرعت فن آن به دست آورد.

CPU-Z از این پس یک نرم‌افزار بررسی مشخصات سخت‌افزار محسوب نمی‌شود چرا که بخشی برای بررسی قدرت پردازشی به آن اضافه شده است. در نسخه‌ی 1.73 بنچ‌مارک اضافه شده بود و اخیراً در نسخه‌ی ۱.۷۹ بنچ‌مارک داخلی بروز شده و می‌توان پردازنده‌های چندهسته‌ای را بهتر قضاوت کرد. لذا امتیازی که در بنچ‌مارک نسخه‌ی جدید به پردازنده داده می‌شود با امتیاز نسخه‌های قبلی یکسان نیست و گاهی تفاوت چشمگیر است.

اما بنچ‌مارک داخلی CPU-Z چه می‌کند؟

تابعی دو بعدی برای مدیریت نویز به زبان C++ نوشته شده و با Visual C++ 2008 کامپایل شده است. هیچ مجموعه دستور خاصی استفاده نشده و به این ترتیب بنچ‌مارک برای پردازنده‌هایی با پشتیبانی از معماری مجموعه دستورات خاص بهینه نیست ولیکن نسخه‌ی ۶۴ بیتی از SSE و SSE2 بهره می‌گیرد، چیزی که در اغلب پردازنده‌ها و حتی مدل‌های قدیمی موجود است.

و نوبت به نتایج این بنچ‌مارک می‌رسد. امتیازی که به پردازنده‌های مختلف اینتل و ای‌ام‌دی داده شده را مرور کنید. ابتدا حالت تک‌ترد که فقط از یک هسته و یا بخشی از یک هسته استفاده می‌کند:

و حالت چند‌هسته‌ای یا دقیق‌تر بگوییم مالتی‌ترد:

شما هم می‌توانید امتیاز پردازنده‌ی خود را با اجرای این بنچ‌مارک در حالتی که سیستم کاملاً بی‌کار و آزاد است، به دست آورده و با دیگر پردازنده‌ها مقایسه کنید. برای دانلود به وب‌سایت رسمی CPU-Z مراجعه فرمایید.