مهندسین کامپیوتر و الکترونیک با برد توسعه‌ی آردوینو و Raspberry Pi کاملاً آشنا هستند. با این بردها می‌توان لامپ‌ها و موتورها و ... دیگر را کنترل کرد. اکنون گوگل و هواوی با همکاری هم برد توسعه‌ای شبیه این بردها می‌سازند که مبتنی بر اندروید است و طبعاً در گجت‌های متنوعی استفاده خواهد شد.

با برد توسعه‌ای به اسم Raspberry Pi کارهای عجیب و غریبی صورت گرفته و انواع و اقسام گجت‌های الکترونیکی ساخته شده است. در حقیقت برای ساختن محصولات دست‌ساز چیزی بهتر از یک برد توسعه‌ی کامل و قدرتمند که پورت‌های متنوع و کاملی دارد، نیست.

اگر باور نمی‌کنید به هنرنمایی تماشایی این گیمر در محیط خانه‌اش توجه کنید: هنرنمایی گیمر علاقه‌مند به سری Zelda با کنترل کردن وسایل منزل به کمک ساز Ocarina

نیاز به یک برد توسعه‌ی اندرویدی با پردازنده‌ای که معماری ARM دارد، از مدت‌ها پیش حس می‌شد. هواوی و گوگل برد توسعه‌ای به اسم HiKey 960 طراحی کرده‌اند که در حقیقت از تراشه‌ی قدرتمند Kirin 960 هواوی که در محصولات رده‌اول این کمپانی به کار رفته، قدرت می‌گیرد. روی این برد دو پورت USB 3.0 و یک USB C و وای-فای و بلتوث ۴.۱ و همین‌طور پورت ویدیویی HDMI با پشتیبانی از نمایشگرهای فول اچ‌دی پیش‌بینی شده است، هر چند پردازنده‌ی گرافیکی کرین ۹۶۰ برای تغذیه کردن نمایشگرهای 4K نیز مناسب است.

HiKey 960 گوگل و هواوی مثل رسپبری پای با پین‌های ارتباطی مختلف در اختیار توسعه‌دهندگان است و می‌توان انواع وسایل و حسگرها را به آن متصل کرد. گوگل نیز به صورت رسمی از این برد توسعه پشتیبانی می‌کند و قرار است برد ارزان‌تری به اسم HiKey 620 نیز در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار گیرد.

آنچه مأیوس‌کننده به نظر می‌رسد، قیمت است. قیمت این برد توسعه با توجه به اینکه تراشه‌ی مرکزی آن کرین ۹۶۰ است، پایین نیست بلکه از عدد ۲۴۰ دلار سخن به میان آمده و به این ترتیب های‌کی ۹۶۰ برای ساخت گجت‌ها و کاردستی‌های جالب، گران‌تر از مایکروکنترلرهای آردوینو و رسپبری پای تمام می‌شود ولیکن کاربری آن متفاوت است و به عبارت دیگر در گجت‌های پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر می‌توان از قدرت تراشه‌ی مرکزی بهره گرفت.