در محصولات اندرویدی دسترسی کامل به روت یا اصطلاحاً روت کردن به این معنی است که قابلیت کنترل کامل اپ‌ها و سخت‌افزار فعال می‌شود اما چطور می‌توان گوشی یا تبلتی که روت شده را به حالت اولیه برگرداند؟ در ادامه با روش استفاده از بکاپ کامل به کمک Nandroid آشنا می‌شویم که اولین روش بازگردانی گوشی روت شده به حالت اصلی است.

فواید و مضرات روت به صورت خلاصه

روت کردن علل زیادی ممکن است داشته باشد. کرک کردن یک اپلیکیشن، دستکاری حافظه‌ی رم گوشی و به عنوان مثال تغییر مقدار امتیاز در یک بازی آفلاین و یا افزایش آیتم‌های تصاحب شده، دستکاری اطلاعات اپلیکیشن‌ها، جابجایی دیتای اپلیکیشن به کارت حافظه و ... . هر کاربر حرفه‌ای به دلیلی به روت کردن گوشی یا تبلت اندرویدی خود علاقه‌مند است ولیکن گارانتی محصولات اندرویدی با روت کردن سیستم عامل باطل می‌شود و از طرفی ممکن است مشکلات عجیب نرم‌افزاری به وجود بیاید. لذا روت کردن یک شمشیر دو لبه است، مفید و در عین حال خطرناک.

چطور می‌توان گوشی را به حالت اول و بدون دسترسی روت برگرداند؟

سه راه برای بازگردانی وجود دارد و روش اول استفاده از بکاپ کامل است. با Nandroid‌ می‌توانید بکاپ کامل تهیه کنید و در صورت نیاز آن را بازگردانی کنید تا تمام مشکلات عجیبی که ایجاد شده، سریعاً برطرف شود.

دو راه حل دیگر استفاده از رام اصلی گوشی به جای رام روت شده و فلش زدن ایمیجی که سازنده‌ی گوشی ارایه کرده است که در قسمت‌های بعدی به آن اشاره می‌کنیم.

بکاپ کامل اندروید و اپ‌ها با Nandroid

اگر با نندرویید آشنایی داشته باشید، بازگردانی رام اصلی گوشی مثل چشم‌برهم‌زدن سریع است. با Nandroid می‌توان بکاپی کامل از سیستم تهیه کرد، آن هم بدون اجرای سیستم عامل اندروید و در حقیقت از محیط ریکاوری گوشی بکاپ کامل تهیه می‌شود. بکاپ کامل است و علاوه بر اندروید، اپ‌های کارخانه، ‌اپ‌های کاربر و حتی دیتای اپلیکیشن‌ها و فایل‌های شخصی و خلاصه همه‌چیز کپی می‌شود.

مزیت استفاده از بکاپ‌گیری نندروییدی روشن است: بکاپ در محیط ریکاوری گوشی تهیه می‌شود و در نتیجه در صورت بروز مشکلات نرم‌افزاری، احتمال اینکه گوشی با ری‌استور کردن (بازگردانی) بکاپ به روز اول برگردد، بسیار زیاد است.

با توضیحات فوق منطقی به نظر می‌رسد که قبل از نصب هر رام یا ماد ساده، یک بکاپ تهیه شود.

چطور بکاپ کامل گوشی را با Nandroid‌ تهیه کنیم؟

برای تهیه کردن بکاپ به کمک Nandroid می‌بایست محیط ریکاوری کاستم (کاستوم یا سفارشی یا به عبارت دیگر غیررسمی) روی گوشی خود نصب کنید. محیط رکاوری CWM و TWRP‌ دو محیط معروف و عالی است. خوشبختانه این دو گروه برای اکثر محصولات محیط ریکاوری کاستم تهیه می‌کنند و بروز هستند حال آنکه محیط ریکاوری اصلی گوشی را سازنده‌ی گوشی پیشاپیش طراحی کرده و معمولاً امکانات جالبی در آن وجود ندارد. به عنوان مثال چند روز پیش TWRP مخصوص گوشی گلکسی اس ۸ منتشر شده است و حرفه‌ای‌ها سراغ آن رفته‌اند.

برای بوت کردن گوشی و رفتن به محیط ریکاوری که می‌تواند محیط اصلی ریکاوری و یا به جای آن محیط TWRP و CWM باشد، می‌بایست از روشی که سازنده‌ی گوشی اعلام کرده استفاده کنید. به عنوان مثال در گوشی‌های ال‌جی معمولاً کلیدهای پاور و ولوم در زمانی که گوشی خاموش است زده می‌شود و پس از ظاهر شدن لوگو، کلید پاور رها می‌شود. به این ترتیب منوی ریکاوری گوشی نمایان می‌شود.

بکاپ‌گیری در TWRP بسیار ساده است. همان‌طور که در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید کافی است از گزینه‌ی Backup استفاده کنید و پس از تیک زدن پارتیشن‌های موردنظر خود، با حرکت چاروبی اسلایدر پایین صفحه بکاپ‌گیری را آغاز کنید. در مجالی دیگر می‌توانید گوشی را به کامپیوتر متصل کرده و بکاپ را روی کامپیوتر خود نیز ذخیره کنید.

چطور بکاپ کامل اندروید که با Nandroid تهیه شده را بازگردانی کنیم؟

ری‌استور کردن یا بازگردانی بکاپ نندرویید هم بسیار ساده است. کافی است به TWRP مراجعه کنیم. گام دوم تپ کردن روی دکمه‌ی Restore است. گام سوم انتخاب نسخه‌ی بکاپ موردنظر است و در نهایت گام چهارم انتخاب پارتیشین‌هایی است که می‌بایست بازگردانی شوند.

پس از طی کردن مراحل چهارگانه کافی است روی اسلایدر پایین صفحه که Swipe to Restore است، حرکت جاروبی انجام دهید. پس از چند دقیقه گوشی به وضعیتی که در آن بکاپ تهیه شده، بازمی‌گردد.

آن‌روت کردن (حذف روت) با اپلیکیشن سوپریوزر (SuperSU)

پس از بازگردانی بکاپ یک قدم دیگر نیز می‌بایست طی شود تا گوشی آن‌روت شود. اپلیکیشن سوپریوزر که در حقیقت دسترسی روت را برای اپ‌های دیگر مجاز یا غیرمجاز می‌کند را اجرا کنید. در تب Settings این اپ، گزینه‌ای به اسم Full Unroot وجود دارد. آن را انتخاب کنید و سپس گوشی را ری‌بوت کنید. به این ترتیب گوشی آن‌روت می‌شود.

قفل کردن بوت‌لودر گوشی برای پاکسازی ردپای کاستم ریکاوری

قدم نهایی برای اطمینان از تشابه گوشی به وضعیت اولیه‌ی کارخانه، قفل کردن بوت‌لودر است. برای قفل کردن بوت‌لودر می‌بایست از روش‌های مختلفی به تناسب برند گوشی استفاده شود. به عنوان مثال اگر گوشی شما محصولی از HTC یا Sony‌ و همین‌طور هواوی باشد، دستور fastboot oem lock یا fastboot flashing lock برای این مهم کاربرد دارد.

توجه کنید که قفل کردن بوت‌لودر به معنی پاکسازی کامل گوشی اشت و در نتیجه اطلاعات شخصی و اپ‌ها همگی از بین می‌روند ولیکن برای ارسال گوشی به مراکز خدمات پس از فروش به شکلی که اثری از روت کردن و آنلاک کردن بوت‌لودر وجود نداشته باشد، چاره‌ای جز پاکسازی کامل و قفل کردن مجدد بوت‌لودر وجود ندارد.