اینتل در ۶ سال اخیر پردازنده‌های سروری را با نام‌های Xeon E3 و Xeon E5 و Xeon E7‌ معرفی می‌کرد تا شبیه Core i و Atom x باشند. عدد بالاتر به معنی عملکرد و امکانات بهتر است اما قرار است از این پس Gold و Platinum در نام محصولات ظاهر شود. در ادامه با مدل‌های جدید آشنا می‌شویم.

پردازنده‌های اینتل در گروه‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند و با معرفی نسل جدید، همان گروه‌ها را می‌بینیم ولیکن عملکرد و امکانات پیشرفت می‌کند. به عنوان مثال Xeon E3-v5 معماری اسکای‌لیک دارد و از نظر عملکرد و امکانات، نسخه‌ی بهینه‌تر پردازنده‌های سری ۶۰۰۰ است و Xeon e3-v6 نیز مشابه کبی لیک یا سری ۷۰۰۰ است. توجه کنید که معماری زئون‌ها یک نسل بالاتر از اعداد نسل پردازنده است. به عنوان مثال v6 نشان می‌دهد که پردازنده‌ی مورد بحث معماری مشابه سری ۷۰۰۰ پردازنده‌های معمولی دستاپی دارد.

از این پس روند نام‌گذاری زئون‌ها تغییر می‌کند و به جای استفاده از E3 الی E7 از کلمات Gold (طلا) و پلاتینیوم استفاده می‌شود. Xeon Gold مدل‌های معمولی‌تر است و Xeon Platinum مدل‌های حرفه‌ای‌تر. در واقع می‌توان گفت که پلاتینیوم مشابه E7 است و می‌توان ۴ پردازنده‌ی Xeon Platinum را روی مادربوردهای خاص نصب کرد اما Xeon Gold رده‌پایین‌تر است و نهایت دو پردازنده روی یک مادربورد نصب می‌شود.

طبق معمولی پسوند T‌ به معنی کم‌مصرف بودن یک مدل خاص است و پسوند M‌ نیز معنای ناشناخته‌ای دارد.

به نام مدل‌های جدید زئون توجه کنید: