بوگاتی نام درخشان صنایع خودرو، اواخر سال ۲۰۱۶ از Bugatti Chiron پرده برداشت. کایرون (شیرون) خودروی سوپر اسپورتی با قدرت خارق‌العاده و طراحی خیره‌کننده است که وقتی روی جاده شتاب می‌گیرد، هواداران صنعت خودرو را شگفت‌زده می‌کند. در ادامه این خودروی جالب را بیشتر بررسی می‌کنیم.

در دنیای فارغ از قیمت، تجهیزات و ظاهر لاکچری و همین‌طور سرعت بوگاتی فقط یک چیز معنادار وجود دارد: موتور. بوگاتی همه چیز را رها کرده تا موتور قدرتمندی در خودروی جدیدی که جای ویرون دست‌نیافتنی را می‌گیرد، پنهان کند. ‌Chiron که تلفظ صحیح آن کایرون است اما شیرون نیز به اشتباه رایج شده، غول جدید این کمپانی است که در سال ۲۰۱۶ رونمایی شده و قرار است تنها ۵۰۰ عدد از تولید شود. با وجود قیمت سرسام‌آور ۲.۴ میلیون یورویی یا به عبارت دیگر بیش از ۱۰ میلیارد تومانی کسی انتظار ندارد که کایرون ۲۰۱۶ پرفروش باشد!

در سال ۲۰۱۲ بود که چند تن از متخصصین کمپانی فولکس واگن تصمیم گرفتند پروژه‌هایی را تعطیل و یا آغاز کنند. یکی از این پروژه‌ها کایرون است. Piëch از مهندسینی است که طاقت شنیدن نه را ندارد و درست مثل دیگر متخصصین جدا شده از فولکس واگن رویای خودروهای عجیب را در ذهن داشته و به همین علت است که اکنون ویرون و کایرون خودروهای دست‌نیافتنی به نظر می‌رسند.

اما چرا کایرون یک موفقیت بزرگ است: قدرت موتور ۱۴۷۹ اسب بخاری که ۳۰۰ اسب بخار بیشتر از قدرت ویرون سوپر اسپورت است، گشتاور ۱۱۸۰ پوند-فوت آن هم در شرایطی که دور موتور فقط ۲۰۰۰ دور بر دقیقه است، سرعت حداکثر ۲۶۸ مایل بر ساعت یا به عبارت دیگر ۴۳۱ کیلومتر بر ساعت و شتاب عجیب ۲.۵ ثانیه‌ای برای حرکت از حالت سکون و رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت. البته اگر محدودیت سرعت را حذف کنیم، کایرون عملاً به سرعت ۲۸۷ مایل بر ساعت نیز می‌رسد.

موتور بوگاتی کایرون شگفت‌انگیز است. به جای استفاده از موتوری با دو ردیف سیلندر یا همان آرایش V شکل (خورجینی) از موتور W شکل استفاده شده و به عبارت دیگر سیلندرهای ۱۶ گانه در چهار راستا قرار گرفته‌اند. در این موتور میل‌لنگ ۱.۴ کیلوگرم سبک‌تر است و به جای آلیاژهای مستحکم فولاد از تیتانیوم استفاده شده است. ۴ واحد توربوشارژر برای افزایش تراکم سوخت و بالطبع افزایش قدرت موتور استفاده شده که ۳۰ درصد بزرگ‌تر از توربوشارژر موتور خودروهای بسیار سریع است.

در مانیفولد از دو موتور سروو استفاده شده که به سرعت یکی از توربوشارژرها را در شرایطی که خودرو شتاب کمی دارد، متوقف می‌کنند و سریعاً می‌توانند توربوشارژر را فعال کنند. فشار ۱.۸۵ اتمسفر برای زمانی که خودرو دیوانه‌وار حرکت می‌کند ضروری به نظر می‌رسد. برای مهار کردن دمای بالای ضایعات احتراق، اگزوز از تیتانیوم و فیبرکربن ساخته شده که علاوه بر مقاومت دمایی عالی، سبک است.

سیستم انتقال نیرو اساساً همان Ricardo DCT سابق است اما بهینه شده است. سلکتورها، هاب‌های جدید، سیستم روان‌کاری بازطراحی شده و روغن جدید، مفصل‌های یونیورسال مقاوم‌تر و شفت محرک محکم‌تر در سیستم انتقال نیرو دیده می‌شود. کلاچ تقویت‌شده با ۶ صفحه چیزی در حدود ۳۰۰ هزار مایل مسافت را برای پایان آزمایشات و بررسی ۲۰۰ ست تایر پشت سر گذاشته است.

کایرون از نظر پاسخ خطی دریچه‌ی کنترلی و سرعت آن بهتر از بوگاتی ویرون است. بدون توربوشارژ خطی تأخیر زیادی به وجود می‌آمد اما اکنون پاسخ بسیار سریع و خطی است. منظور از پاسخ خطی این است که با تغییر زاویه‌ی پدال شتاب، قدرت نیز به صورت کاملاً متناسب تغییر می‌کند.

و اما بخش پشت خودرو، گرمای زیادی که موتور قدرتمند کایرون تولید می‌کند، می‌بایست به شکلی بهینه تلف شود و از این جهت است که پشت خودرو شبیه پورشه ۹۱۸ و P1 مک‌لارن طراحی شده است، بزرگ و پر از منافذی برای خروج هوا. برای زیباسازی از ستون LED به شکل کمانی بزرگ در کنار حفره‌های آلومینیومی استفاده شده است.

در کنار خودرو هم کمان زیبایی دیده می‌شود، کمانی که نشان می‌دهد هوا از چه بخش‌هایی وارد خودرو می‌شود تا در نهایت از بخش پشتی با سرعتی سرسام‌آور خارج شود و به این ترتیب گرمای تلف‌شده‌ی احتراق پراکنده شود. طراحی جالب و زیبایی است، آن هم برای یک غول سریع. طراحی کایرون در قیاس با ویرون زیباتر است و از منظر ایرودینامیک نیز بهینه‌تر.

کایرون از نظر ثبات و فرمان‌پذیری به مراتب بهینه‌تر از ویرون سوپر اسپورت است. تفاوتی که میان ویرون و ویرون سوپر اسپورت وجود داشت، بین کایرون و ویرون سوپر اسپورت نیز وجود دارد و به بیان دیگر کایرون خودرویی است که برای رانندگی راحت‌تر طراحی شده است. محیط داخلی خودرو کمی بزرگ‌تر شده است و دو سرنشین فضای بیشتری در اختیار دارند. نمایشگرهای راست و چپ برای نمایش اطلاعات و کار با گجت‌های الکترونیکی در نظر گرفته شده و البته در قیاس با سرعت خودرو پدیده‌ی جذابی نیست. در مجموع می‌توان گفت که کاکپیت فضای متفاوتی دارد و به مراتب جذاب‌تر و کاربردی‌تر از محیط داخلی ویرون‌هاست.