برنامه‌ی انویدیا در مورد نسل بعدی کارت گرافیک‌ها به معماری Volta اشاره می‌کند اما به نظر می‌رسد که قرار است ولتا زودتر از برنامه و در فصل سوم ۲۰۱۷ معرفی شود. به این ترتیب زمان معرفی نسل بعدی کارت گرافیک‌های انویدیا نزدیک‌تر از چیزی است که تصور می‌شد.

شایعات حاکی از آن است که ولتا قرار نیست در اوایل ۲۰۱۸ ظهور کند بلکه ممکن است در فصل چهارم یا سوم سال جاری اولین ولتاها را ببینیم. طبعاً نام کارت گرافیک‌ها با عدد ۲۰ شروع می‌شود و به عنوان مثال GTX 2080 جای GTX 1080‌ را می‌گیرد.

معماری ولتا با استفاده از حافظه‌های HBM2 یا GDDR5X همراه است. البته مایکرون اولین حافظه‌های GDDR6 خویش را در انتهای سال جاری به دست شرکا می‌رساند و شاید این حافظه در کارت گرافیک‌های نسل بعدی انویدیا به کار رود. ای‌ام‌دی در کنار تراشه‌های خانواده‌ی Vega می‌خواهد از HBM2 استفاده کند که پهنای باند بالاتری دارد و کم‌مصرف‌تر است. بله، همه‌ی احتمالات در مورد کارت گرافیک‌های بعدی انویدیا صدق می‌کند.

با توجه به اینکه انویدیا اخیراً کارت گرافیک‌های قدرتمندی مثل GTX 1080 Ti و Titan Xp را رونمایی کرده و توجه گیمرهای حرفه‌ای را جلب کرده، بعید به نظر می‌رسد که بخواهد با نسل بعدی همه را غافل‌گیر کند و مشتریان خود را از دست بدهد اما از طرفی اگر کارت گرافیک‌های نسل بعدی زودتر از موعد روانه‌ی بازار شوند، نسل بعدی کارت گرافیک‌های ای‌ام‌دی با معماری جالب Vega فروش کمتری خواهد داشت و انویدیا سود بیشتری را به جیب می‌زند. ناگفته نماند که بنابر ادعاهای ای‌ام‌دی، معماری Vega از نظر بهینه بودن عملکرد و توان مصرفی مشابه ولتای انویدیاست و این زنگ خطر است چرا که انویدیا در دو سال اخیر با معماری‌های مکسول و پاسکال بهتر از ای‌ام‌دی ظاهر شده است. تنها راه مقابله با انویدیا کاهش قیمت محصولات بوده که نتیجه‌ی آن سود کمتر برای AMD است.