جو مریخ به‌شدت فلزی است. این فلزات در سرتاسر این سیاره وجود دارد؛ و این اولین بار است که ما شاهد چنین موردی در سیاره‌ای به‌جز زمین خودمان هستیم. سوال این است که چه فلزاتی؟ این فلزات شامل شامل آهن، منیزیم و سدیم هستند؛ که همگی برای آتش‌بازی مفید هستند. شاید بهترین اسم برای این سیاره (God Of War) خدای جنگ باشد.

جوزف گریبوفسکی از مرکز پرواز فضایی Goaard ناسا در بیانه‌ای اظهار داشت فضاپیمای MAVEN برای اولین بار، در یونوسفر یک سیاره غیر از زمین متوجه حضور دائمی یون‌های آهن شده است. از آنجایی که یون‌های فلزی طول عمر زیادی دارند و توسط میدان‌ها و طوفان‌های الکتریکی منتقل می‌شوند، می‌توان متوجه مبدا اولیه این یون‌ها شد. منبع این فلز بارش پیوسته زباله‌های فضایی بر روی سیاره سرخ هنگامی که یک شهاب سنگ به جو مریخ برخورد می‌کند، است.

اتم‌ها و مولکول‌های باردار موجود در یونسفر الکترون‌ها را از ذرات فلزی شهاب سنگ دور می‌کنند و این باعث یون شدن این فلزات شود و بدین ترتیب روند فرسایش شهاب سنگ آغاز می‌شود. یون‌های بوجود آمده به‌شدت به میدان مغناطیسی زمین واکنش نشان می‌دهند و در نتیجه به لایه‌های مرتب و منظمی در قسمت بالایی اتمسفر تبدیل می‌شوند. دانشمندان در حال تلاش برای پیدا کردن آهن در لایه‌های پایینی اتمسفر هستند تا بتوان به وجود میدان مغناطیسی در مریخ اشاره کرد؛ زیرا بر طبق اطلاعات قبلی میدان مغناطیسی مریخ اصلاً وجود ندارد و حتی اگر وجود داشته باشد آنچنان قوی نیست که چنین نظمی را پدید بیاورد.