Windows 10 Creators Update اخیراً منتشر شده و مثل هر سیستم عامل نوپای دیگری چند اشکال و باگ عجیب در آن دیده می‌شود. یکی از مشکلات گزارش شده این است که تصاویر بندانگشتی فایل‌ها به درستی تولید نمی‌شوند و در واقع آیکانی سفیدرنگ نمایان می‌شود. به این ترتیب وقتی پوشه‌ای حاوی تصاویر را باز می‌کنیم، تصاویر بندانگشتی که قرار است ما را در یافتن سریع عکس موردنظر یاری کنند، معیوب هستند.

اما آیا راه حلی به جز انتظار برای بروزرسانی‌ها و حل مشکل، وجود دارد؟ پاسخ مثبت است. در ادامه به سه روش که احتمالاً مشکل را برطرف می‌کنند اشاره می‌کنیم.

ریست کردن اپلیکیشن‌های پیش‌فرض

اپلیکیشن تنظیمات ویندوز را با کلیک روی آیکان چرخندنده در گوشه‌ی منوی استارت و یا جست‌وجو کردن Settings اجرا کنید. به گروه Apps مراجعه کنید و تب Default apps را انتخاب کنید. در این تب به پایین اسکرول کنید و دکمه‌ی Reset را فشار دهید تا اپلیکیشن پیش‌فرضی که قرار است فایل‌های مختلف را باز کند، به حالت اولیه‌ی ویندوز برگردانده شود.

ویندوز هنگام بروزرسانی اپلیکیشن‌های پیش‌فرض را ریست کرده و با این راهکار ساده ممکن است مشکل حل شود. اگر مشکل برطرف شد می‌توانید اپلیکیشن‌های جانبی که برای باز کردن عکس‌ها نصب کرده‌اید را به عنوان پیش‌فرض تنظیم کنید و احتمالاً مشکل تکرار نمی‌شود.

تنظیم پیش‌فرض‌ها از طریق اپلیکیشن

اپلیکیشن تنظیمات ویندوز را اجرا کنید و سراغ گروه Apps بروید. تب Default Apps را انتخاب کنید و به پایین صفحه اسکرول کنید. روی Set defaults by app کلیک کنید. کنترل پنل ویندوز نمایان می‌شود و در این بخش می‌توانید اپلیکیشن‌های پیش‌فرض را تغییر دهید.

در ستون چپ اپلیکیشن Photos قرار گرفته است. آن را انتخاب کنید و در سمت راست روی عبارت Set this program as default کلیک کنید.

شاید مشکل برطرف شده باشد.

بازسازی کش آیکان‌ها

با فشار دادن کلید ترکیبی ویندوز و R پنجره‌ی Run را نمایان کنید و دستور زیر را با تغییراتی وارد کنید و کلید اینتر را فشار دهید:

C:\Users\%username%\AppData\Local\Microsoft\Windows\Explorer

تغییر لازم در دستور فوق جایگزین کردن %username% با نام کاربری خودتان است. اکسپلورر ویندوز آدرس فوق را باز می‌کند. تمام فایل‌های موجود می‌بایست پاک شود تا کش تصاویر بندانگشتی به کلی حذف شده و نوسازی شود. در واقع ویندوز مجدداً تصاویر بندانگشتی فایل‌های عکس را ایجاد می‌کند.

اگر مجاز به حذف فایل‌ها نیستید باید از حالت Safe Mode ویندوز استفاده کنید. با بوت کردن ویندوز به صورت Safe Mode احتمالاً مشکلی در حذف فایل‌ها نخواهید داشت.

استفاده از آیکان‌هایی با ابعاد متوسط

اگر ۳ روش اشاره شده در حل مشکل مفید نبود، از آیکان‌هایی با ابعاد متوسط استفاده کنید. کافی است پوشه‌ای را باز کنید و نمای فایل‌ها را از تب View تغییر دهید و روی Medium Icons تنظیم کنید. ممکن است این سایز تصاویر مشکلی نداشته باشد و تنها تصاویر بندانگشتی بزرگ با مشکل روبرو شده باشد. تصاویر کوچک‌تر است اما به ناچار باید از این حالت استفاده کرد.