کیفیت دوربین گوشی‌های رده‌اول Galaxy S8+ و LG G6 و iPhone 7 Plus و Galaxy S7 edge عالی است اما به هر حال تفاوت‌هایی در شرایط مختلف دیده می‌شود و کیفیت عکس‌ها یکسان نیست. در ادامه به نمونه عکس‌ها و مقایسه‌ی کیفیت عکاسی این گوشی‌ها می‌پردازیم.

قبل از هر چیز مشخصات کلیدی دوربین سه گوشی مورد بحث که چیزی جز ابعاد حسگر و پیکسل‌ها و دیافراگم نسبی (قطر دریچه‌ی ورود نور) نیست، توجه کنید. مقوله‌ی مهم دیگر، پردازش تصویر است که این روزها بسیار پیشرفته شده و کیفیت عکس‌ها را دگوگون می‌کند. پردازش تصویر روش‌های نرم‌افزاری است که با توجه به سازنده‌ی گوشی، متفاوت است.

  Galaxy S8+ iPhone 7
Plus
LG G6 Galaxy
S7 edge

رزولوشن

نسبت تصویر

12MP@4:3
4032x3024px
12MP@4:3
4032x3024px
13MP@4:3
4160x3120px
12MP@4:3
4032x3024px

قطر حسگر

ابعاد پیکسل‌ها

1/2.55
1.4μm
1/3
1.22μm
1/3
1.12μm
1/2.55
1.4μm
دیافراگم نسبی F1.7 F1.8 F1.8 F1.7

فوکوس

لرزشگیر

Dual-pixel AF
OIS
PDAF
OIS
PDAF
OIS
Dual-pixel AF
OIS

 

عکاسی از مناظر و طبیعت

نتیجه را مقایسه کنید:

گلکسی اس ۸ تقریباً مثل نسل پیشین عکاسی کرده و حتی وضوح لبه‌ها کمی کاهش یافته و منطقی‌تر شده است. ال‌جی جی ۶ در جایگاه بعدی است و آیفون تصویری با جزئیات کمتر تهیه کرده و چندان جالب به نظر نمی‌رسد.

 

و سوژه‌ی دیگر:

مقایسه کنید، این بار هم وضعیت مشابه است.

 

عکاسی از گل و گیاه، نمای نزدیک

نتیجه را مقایسه کنید:

آیفون ۷ با حذف نویز و البته بافت ظریف گیاهان و پرتوگیری کافی، تصویر بهتری ارایه کرده است. ال‌جی همین روند را در پیش گرفته اما به نظر می‌رسد که تصویر کمی روشن است. گلکسی اس ۷ اج و گلکسی اس۸ پلاس هم تصویر موردپسند عکاسان را تهیه کرده‌اند، هرچند تصویر نیاز به کاهش نویز و ویرایش اندک دارد.

 

عکاسی در محیط داخلی، دکوراسیون

نتیجه را مقایسه کنید:

این بار تصاویر مشابه است و تنها آیفون است که با کمی مات کردن جزئیات، از رقبا فاصله گرفته است.

 

و سوژه‌ی دیگر با کنتراستی بالاتر:

و نتیجه‌ی عکاسی:

روشنایی پس‌زمینه و پیش‌زمینه تفاوت زیادی دارد. در این شرایط جزئیات عکس‌هایی که گلکسی‌ها تهیه کرده‌اند بالاتر است اما آیفون نورپردازی را بهتر درک کرده و رنگ‌ها جذاب‌تر است. به همین علت می‌توان گفت آیفون بهترین و ال‌جی جی ۶ بدترین عکاسی این سوژه بوده‌اند.

 

عکاسی در روشنایی کم، کوچه و خیابان

این بار نتیجه به صورت زیر است:

همان‌طور که می‌بینید آیفون در جذب نور کافی مشکلی ندارد اما در حفظ جزئیات بافت ظریف دیوارها ضعیف است. گلکسی اس ۸ پلاس احتمالاً تصویر را با اندکی لرزش بیشتر ثبت کرده است، در مجموع تفاوت زیادی بین گلکسی‌ها دیده نمی‌شود اما LG G6‌ و آیفون با مات کردن بیش از  حد بافت را از بین برده‌اند.

 

عکاسی در تاریک و روشن غروب

این بار هم آیفون درک بهتری از شرایط تاریک و روشنی محیط دارد و تصویری با جزئیات کمتر اما پرتوگیری و رنگ جذاب‌تر تهیه کرده است:

جمع‌بندی: کدام گوشی دوربین بهتری دارد؟

فون‌آرنا با امتیازات تلاش کرده مقایسه‌ای کمی انجام دهد و در نهایت امتیاز متوسط دوربین گوشی‌ها به صورت زیر است: