چگونه پسورد یک فایل PDF را پاک کنیم؟ برخی از فایل‌های پی‌دی‌اف بوسیله پسورد رمزنگاری شده‌اند؛ بنابراین هر زمان که شما بخواهید اسناد داخل این فایل‌ها را نگاه کنید نیاز به وارد کردن پسورد خواهید داشت. در ادامه به پاسخ این سوال و نحوه‌ی حذف پسورد می‌پردازیم.

در این مقاله به دو راه برای حذف پسورد فایل‌های PDF اشاره می‌شود. روش اول یک راه حل بسیار ساده است که در هر سیستم‌عاملی قابلیت اجرا دارد و در روش دوم به داشتن نرم‌افزار Adobe Acrobat نیاز است.

ترفند ساده: چاپ بصورت PDF

شاید کمی احمقانه بنظر برسد اما شما می‌توانید به راحتی پسورد فایل را بوسیله چاپ کردن بعنوان یک فایل PDF جدید برای همیشه پاک کنید. سیستم یک کپی تکراری از PDF شما می‌سازد؛ با این ویژگی که یک کپی تکراری دیکر پسورد ندارد.

این ترفند تنها در شرایطی که فایل پی‌دی‌اف محدودیت چاپ نداشته باشد کار خواهد کرد. اگر از مرورگر کروم در سیستم‌عامل ویندوز، مک، لینوکس یا سیستم‌عامل کروم استفاده می کنید؛ می‌ةوانید این کار را بوسیله مرورگر خود به انجام برسانید.

فایل PDF را باز کنید و پسورد فایل را وارد کنید؛ روی دکمه چاپ که در نوار ابزار PDF کلیک کنید.

با کلیک بر روی گزینه تغییر در بخش انتخاب مقصد و زدن گزینه “Save To PDF” مسیر جدید را برای ذخیره فایل مشخص کنید. با کلیک روی دکمه ذخیره نام و مکان جدید برای فایل خود انتخاب کنید؛ دیگر نیازی به رمز‌نگاری برای این فایل نخواهد بود.

این روش در مرورگر کروم برای همه سیستم‌عامل‌ها مشابه خواهد بود: اما شما قادر خواهید بود تا از ترفندهای مشابه در اپلیکیشن‌های دیگر استفاده کنید. برای مثال ویندوز ۱۰ یک چاپگر فایل پی‌دی‌اف بنام Microsoft Edge دارد. فایل PDF خود را در این اپلیکیشن باز کنید، دکمه چاپ را در نوار ابزار این اپلیکیشن بزنید. گزینه “Microsoft Print to PDF” را انتخاب کنید. در این مرحله باید نام و مکان مورد نظر خود را برای فایل جدید انتخاب کنید.

در مکینتاش، می‌توانید این کار را با “Preview” یا هر برنامه مخصوص PDF دیگری نیز انجام دهید.

در ابتدا، فایل را در Preview باز کنید و پسورد را وارد کنید. گزینه فایل را بزنید و آخرین بخش این نوار ابزار یعنی گزینه Print را انتخاب کنید.

دکمه PDF را که در پایین صفحه Print dialog قرار دارد انتخاب و گزینه “Save as PDF” را بزنید. نام و مکان مورد نظر برای فایل جدید را انتخاب کنید. PDF جدید تمام محتویات فایل اصلی را دارا می‌باشد بدون نیاز به وارد کردن پسورد.

روش رسمی: استفاده از Adobe Acrobat Pro

می‌توانید تمام این راهکار را خیلی رسمی با اپلیکیشن Adobe Acrobat انجام دهید. این برنامه سوای Adobe Acrobat Reader معروف است که اکثر مردم روی سیستم‌ عامل خود دارند. شرکت ادوبی این اپلیکیشن را بصورت یک دوره هفتگی رایگان قرار می‌دهد. این اپلیکیشن حتی اگر فایل شما حاوی محدودیت چاپ باشد نیز کار خواهد کرد، کاری که هیچکدام از ترفندهای ذکر شده توانایی انجامش را نداشتند.

فایل PDF را در نرم‌افزار باز کنید، روی آیکون قفل که در سمت چپ پنجره قرار دارد کلیک کنید و سپس گزینه “permission details” را بزنید.

همچنین می‌توانید از منوی فایل گزینه “Security” را انتخاب کنید. در باکس “Security Method” گزینه “No Security” را انتخاب کنید و “OK” را بزنید تا پسورد فایل پاک شود، ذخیره را بزنید تا تغیرات اعمال شود.