برای کاهش خستگی چشم می‌توان از اپلیکیشن‌هایی که نور آبی را فیلتر می‌کنند استفاده کرد اما ویندوز ۱۰ حالتی به اسم Night Light دارد که به کمک آن می‌توان نور آبی را کاهش داد و خستگی چشم را کمتر کرد. در ادامه نحوه‌ی استفاده از این ویژگی و شرت‌کاتی برای غیرفعال کردن سریع آن و همین‌طور برنامه‌ی زمانی فعال شدن خودکار آن را از نظر می‌گذرانیم. با ۷۲۴ترفند امروز همراه شوید.

اگر به اپلیکیشن‌های جانبی ویندوز علاقه‌مند هستید، F.Lux را پیشنهاد می‌کنیم. اپلیکیشنی که برای کاربران مک هم منتشر شده است و برای کاهش خستگی چشم مناسب است. اما همان‌طور که اشاره شد در بروزرسانی اخیر ویندوز ۱۰ یا همان Windows 10 Creators Update یک ویژگی جالب به اسم Night Light یا نور شب وجود دارد که کار آن کاهش مقدار نور آبی و در نتیجه کاهش خستگی چشم است.

برای فعال کردن حالت نور شب مسیر زیر را در اپلیکیشن تنظیمات ویندوز دنبال کنید. دقت کنید که آیکان اپ تنظیمات در گوشه‌ی منوی استارت وجود دارد و به علاوه می‌توان با جست‌وجو به کمک کورتانا (ابزار جست‌وجو در ویندوز) آن را پیدا کرد:

Settings > System > Display

کافی است ابتدا روی سوییچ Night Light در سمت راست کلیک کنید تا این حالت فعال شود:

 و سپس روی گزینه‌ی Night Light Settings کلیک کنید:

حال با جابجایی اسلایدر، گرمای رنگ را تنظیم کنید. هر چه اسلایدر را بیشتر به سمت راست ببرید، رنگ‌ها گرم‌تر می‌شوند و در حقیقت میزان رنگ آبی کمتر می‌شود.

توجه کنید که زمان‌بندی فعال و غیرفعال شدن نور شب نیز امکان‌پذیر است. از حالت خودکار که بعدازظهر تا صبح روز بعد است استفاده کنید و یا با استفاده از گزینه‌ی دوم که Set Hours است، ساعت شروع و پایان را به دلخواه انتخاب نمایید:

 و در نهایت یک شرت‌کات سریع و ساده برای غیرفعال کردن Night Light: با کلید ترکیبی ویندوز و A اکشن سنتر ویندوز که حاوی تنظیمات مفید است را نمایان کنید و سپس روی آیکان نور شب کلیک کنید تا خاموش شود.