سرویس دانش و فناوری

راهنمای خرید: دمای کاری قطعات مادربوردهای ایسوس، MSI و گیگابایت، کدام مادربورد خنک‌تر کار می‌کند؟

طبعاً وقتی از قطعات داغ صحبت می‌شود، می‌بایست هیت‌سینک بزرگی رویشان قرار گرفته باشد و در صورت نیاز لوله‌های حرارتی حاوی مایع فرَار نیز لازم است چرا که مایعات به راحتی گرما را جذب می‌کنند و تبخیر می‌شوند و این یعنی انتقال حرارت بهتر.

در مادربوردهای ارزان شاید هیت‌سینک غول‌آسایی روی خازن‌ها، سلف‌ها (چوک) و ترانزیستورهای مدار رگولاتور پردازنده قرار نگرفته باشد اما در محصولات حرفه‌ای و گیمینگ چنین چیزی عجیب و غیرمنطقی است.

در ادامه به بررسی دمای کاری قطعات مدار رگولاتور و تصاویر حرارتی می‌پردازیم. چیپ‌ست انتخابی X370 ای‌ام‌دی است که برای پردازنده‌های قدرتمند و جدید Ryzen طراحی شده است و مادربوردهای انتخابی مدل‌های زیر است:

  • ایسوس ROG Crosshair VI Hero با قیمت ۲۵۵ دلار
  • ام‌اس‌آی X370 XPOWER GAMING TITANIUM با قیمت ۳۰۰ دلار
  • گیگابایت GIGABYTE GA-AX370-Gaming 5 با قیمت ۱۹۵ دلار

تصویر حرارتی از مدار رگولاتور و همین‌طور رگولاتور رم و نقاط اطراف سوکت پردازنده پس از ۱۰ دقیقه پردازش سنگین تهیه شده است و به کمک آن می‌توان سیستم خنک‌کاری محصولات را مقایسه کرد.

سیستم کولینگ آبی Corsair H110i برای خنک‌کاری پردازنده انتخاب شده و طبعاً گردش هوای زیادی برای خنک‌کاری رم و قطعات اطراف پردازنده وجود ندارد.

بررسی مادربورد ایسوس ROG Crosshair VI Hero

ایسوس رگولاتور ۱۲ فازه‌ی این مادربورد را با چوک‌های مایکروفاین که سه برابر بهتر و ۳۱ درصد خنک‌تر هستند و به علاوه اثر هیستریزیس را ۷۵ درصد کمتر از معمول می‌کنند، خازن‌هایی با عمر ۱۰ هزار ساعته و مقاوم به دمای بالا و ماسفت‌های NEXFET که ۵۰ درصد کوچک‌تر هستد، طراحی کرده است.

دو تصویر زیر نشان می‌دهد که حداکثر دمای مادربورد ۵۲ درجه‌ی سانتی‌گراد و در مدار رگولاتور رم است و حداکثر دمای رگولاتور پردازنده حدود ۴۲ درجه‌ی سانتی‌گراد.

 بررسی مادربورد Gigabyte GA-AX370-Gaming 5

مادربورد گیگابایت ارزان‌تر است و در مدار رگولاتور پردازنده از ۱۰ فاز بهره می‌برد. تراشه‌های PowerIRstage برای دقیق‌تر اندازه گرفتن جریان الکتریکی در آن استفاده دشه که کمتر داغ می‌کند و عمر مفید و عملکرد بهتری دارد. بالاترین دما این بار به مدار رگولاتور پردازنده و سپس رم تعلق دارد:

 بررسی مادربورد MSI X370 Xpower Gaming Titanium

ام‌اس‌آی از چوک‌های تیتانیومی و خازن‌های مشکی و همین‌طور چوک‌های مشکی استفاده کرده که همگی به دلیل عمر مفید و عملکرد عالی به خصوص در شرایط سخت کاری، در رده‌ی قطعات نظامی قرار می‌گیرند و ام‌اس‌آی نام این مجموعه را Military Class 5 می‌گذارد.

در این مادربورد حرفه‌ای هم رگولاتور ۱۰ فازی است و برای رم نیز رگولاتور مجزای ۲ فازی در نظر گرفته شده است. تصاویر زیر دمای این دو بخش را نشان می‌دهد:

 نتیجه‌گیری و جمع‌بندی، کدام مادربورد خنک‌تر کار می‌کند؟

همان‌طور که در تصاویر حرارتی دیدیم، رگولاتور ۱۲ فازی مادربورد ایسوس به نسبت دو مادربورد  ارزان‌تر و گران‌تر گیگابایت و ام‌اس‌آی به لحاظ دمای کاری قطعات بهتر است. به نظر می‌رسد که فازهای بیشتر و هیت‌سینک بزرگ در کاهش دما کاملاً مؤثر بوده است. اما ایسوس در خنک‌کاری مدار رگولاتور رم موفقیت کمتری دارد.

در مجموع دمای کاری قطعات رگولاتور بسیار خوبی و قابل‌قبول است و مادربورد ایسوس وضعیت بهتری دارد. نکته‌ی جالب این است که مدار رگولاتور رم و قطعات اطراف پردازنده به کمک سیستم خنک‌کاری افقی بهتر خنک می‌شود چرا که گردش هوا بالاتر است و لذا اگر سیستم گیمینگ یا رندرینگ و مهندسی تهیه می‌کنید بهتر است برای خنک‌کاری رم و قطعات مادربورد راهکاری مناسب بیاندیشید.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید