لپ‌تاپ نیمه‌حرفه‌ای ایسوس AsusPro P4540UQ یکی از محصولات خوش‌قیمت برای کاربری حرفه‌ای است که تلفیقی از سخت‌افزار کارآمد و امکانات کامل در آن دیده می‌شود. در ادامه به بررسی طراحی، عملکرد و بنچ‌مارک‌ها می‌پردازیم و این لپ‌تاپ را از نظر کیفیت نمایشگر، نویز سیستم خنک‌کاری و دمای بدنه و عمر باتری مورد بررسی قرار می‌دهیم.

طراحی بدنه و ویژگی‌های Asus AsusPro P4540UQ

ایسوس پشت نمایشگر و بخش فوقانی بدنه را از فلز با نمای ماشین‌کاری شده‌ی نقره‌ای ساخته و فریم نمایشگر و زیر بدنه را پلاستیکی در نظر گرفته است. برای تعویض SSD و دسترسی به دو اسلات رم نیز درپوش‌هایی در زیر بدنه در نظر گرفته شده و البته می‌توان به اسلاتی برای هارددرایوهای ۲.۵ اینچی نیز دسترسی داشت.

چهار پورت USB 3.1 Gen1 که از نظر سرعت همان USB 3.0 است و البته یک مورد به صورت USB C طراحی شده و می‌توان در صورت نیاز با پرداخت هزینه‌ی اضافی می‌توان از آن برای اتصال نمایشگر استفاده کرد، HDMI و VGA برای نمایشگرها، کارت‌خوان SD که سرعت بالایی دارد و وای-فای دو باند فرکانسی یا 802.11ac با کنترلر اینتل از ویژگی‌های این لپ‌تاپ است.

تاچ‌پد و کیبورد و وسایل ورودی Asus AsusPro P4540UQ

کیبورد چیکلتی این لپ‌تاپ بدون نور پس‌زمینه و ساده است. محدوده‌ی رفت و برگشت کلیدها کم است و تایپ کردن با آن حس خوبی دارد. تاچ‌پد مالتی‌تاچ نسبتاً بزرگ است و از ژست‌های حرکتی پشتیبانی می‌کند. سطح آن نیز صاف است و انگشت به راحتی روی آن حرکت می‌کند.

نمایشگر Asus AsusPro P4540UQ

نمایشگر این کانفیگ خاص فول‌ اچ‌دی و البته IPS و مات است و روشنایی آن در آزمون عملی ۲۸۳ شمع بر مترمربع است.

در تصویر زیر توزیع روشنایی نشان داده شده است. خطای رنگ ۳.۹۲ واحدی نشان می‌دهد که کیفیت رنگ نسبتا خوب است و ۸۳.۷ گستره‌ی رنگ sRGB پوشش داده شده که بهتر از معمول لپ‌تاپ‌هاست.

عملکرد پردازنده‌ی اصلی Asus AsusPro P4540UQ

پردازنده‌ی اصلی Core i5-7200U است، مدلی دو هسته‌ای با توان طراحی حرارتی ۱۵ وات که برای کاربرد معمولی عالی است. سرعت آن بین ۲.۵ گیگاهرتز تا ۳.۱ گیگاهرتز در نوسان است. به بنچ‌مارک‌های آن توجه کنید:

عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی Asus AsusPro P4540UQ

در کنار پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع اینتل HD 620، کارت گرافیک GeForce 940MX قرار گرفته و به کمک تکنولوژی Optimus یکی از دو پردازنده‌ی گرافیکی برای اجرای بازی‌ها و نرم‌افزارهای غیرگرافیکی انتخاب می‌شود.

عملکرد کارت گرافیک انویدیا بهتر است و توان مصرفی آن بالاتر است. به نتایج بنچ‌مارک‌ها در چند بازی توجه کنید:

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی Asus AsusPro P4540UQ

در این کانفیگ خاص از حافظه‌ی SSD ساخت هاینیکس استفاده شده است که سرعت بالایی دارد. به بنچ‌مارک CrystalDiskMark توجه کنید:

عملکرد کلی Asus AsusPro P4540UQ

درایو SSD و پردازنده‌ی نسبتاً خوبی که در این لپ‌تاپ استفاده شده، عملکرد خوبی دارد و در بنچ‌مارک‌های عمومی امتیاز بالایی به دست می‌آید:

دمای بدنه و صدای نویز فن‌های لپ‌تاپ Asus AsusPro P4540UQ

لپ‌تاپ ایسوس P4540UQ معمولاً کم‌صدا عمل می‌کند و صدا در حد ۳۰.۳ دسی‌بل است. فن به کلی متوقف نمی‌شود اما سرعت آن کم است و صدای خاصی شنیده نمی‌شود. زیر بار سنگین پردازشی صدای فن بالا می‌رود و حداکثر ۳۷.۲ دسی‌بل است که صدای قابل‌قبولی است.

در تصاویر زیر توزیع دما در سطح روی کیبورد و زیر بدنه و همین‌طور تصویر حرارتی را مشاهده می‌کنید. توجه کنید که لپ‌تاپ در حال پردازش سنگین است:

توان مصرفی و عمر باتری لپ‌تاپ Asus AsusPro P4540UQ

لپ‌تاپ P4540UQ ایسوس در حالت استندبای فقط ۰.۷ وات انرژی مصرف می‌کند. در حالت روشن و بی‌کار توان مصرفی متوسط ۸.۱ وات است و زیر بار پردازشی سنگین حداکثر ۶۳.۷ وات. ایسوس باتری ۷۲ وات‌ساعتی در این مدل تعبیه کرده که باتری نسبتاً بزرگی است. عمر باتری زمانی که روشنایی نمایشگر ۱۵۰ شمع بر مترمربع باشد و مشغول وب‌گردی از طریق وای-فای باشیم، ۱۱ ساعت و ۲۸ دقیقه است.

جمع‌بندی: بررسی Asus AsusPro P4540UQ

پردازنده‌ی خوب Core i5، درایو SSD و کارت گرافیکی نسبتاً خوب و نمایشگر IPS‌ باکیفیت از جمله مزایای لپ‌تاپ ایسوس AsusPro P4540UQ است. صدای سیستم خنک‌کاری نسبتاً کم است و دمای بدنه چندان بالا نیست. عمر باتری هم با توجه به وجود باتری ۷۲ وات‌ساعتی بیش از ۱۱ ساعت است. تنها اشکال، فقدان نور پس‌زمینه‌ی کیبورد و صدای نسبتاً ضعیف اسپیکر و کیفیت پایین دوربین است. کیبورد لپ‌تاپ‌های رقیبی مثل HP Probook 450 G4 یا Lenovo Thinkpad E570 بهتر از لپ‌تاپ ایسوس است.

نوت‌بوک‌چک پس از بررسی تخصصی خود امتیازات زیر را برای بخش‌های مختلف لپ‌تاپ در نظر گرفته است: