استفاده از VLC در سیستم‌ عامل‌های مختلف یکی از بهترین انتخاب‌ها است. این نرم‌افزار تنها یک پخش‌کننده ساده نیست و همانند یک چاقوی همه فن حریف ارتش سوئیس برای موزیک‌ها و فیلم‌های شما عمل می‌کند؛ با چندین ویژگی مفید و فان که شما هنوز آنها را کشف نکرده‌اید. اگر از VLC تنها برای پخش یک فایل رسانه‌ای استفاده میکردید، باید به شما بگویم از کمترین قابلیت موجود در این نرم‌افزار قدرتمند استفاده کرده‌اید. در این مقاله ویژگی‌هایی را به شما نشان می‌دهیم که می‌توانید در ویندوز، مک و لینوکس از آنها استفاده کنید. در  این بخش به ۵ ویژگی دیگر این نرم‌افزار اشاره می‌کنیم.

اشتراک‌گذاشتن در پادکست

VLC می‌تواند برای استریم پادکست نیز مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین اگر قصد دارید در کامپیوتر خود پادکست گوش کنید نیازی به نرم‌افزار اضافی نخواهید داشت. کافیست در منو روی view کلیک کنید و از آنجا لیست پخش را انتخاب کنید. در نوار کناری روی علامت + در کنار پادکست کلیک کنید و آدرس پادکست مورد نظر را در آنجا پیست کنید.

پخش اینترنتی رادیو

قبل از نرم‌افزارهای Pandora و Spotify ایستگاه‌های دیگری برای استریم رادیو وجود داشت. یکی از این ایستگاه‌ها نرم‌افزار Winamp بود که طرفداران زیادی هم داشت؛ در VLC شما یک دایرکتوری قابل جستجو از ایستگاه‌های رادیویی را مشاهده خواهید کرد؛ برای دسترسی به این لیست کافی است لیست پخش را باز کنید و دایرکتوری مورد نظر را انتخاب کنید.

البته، VLC توانایی استریم ایستگاه‌های رادیویی دیگری که در دایرکتوری حضور ندارند را نیز دارد.

اعمال جلوه‌های صوتی و تصویری

VLC توانایی قرار دادن جلوه‌های صوتی و تصویری را بر روی فایل‌ها دارد. برای دسترسی به تنظیمات مربوطه، گزینه Tools را بزنید و Effect and Filters را انتخاب کنید. از اینجا می‌توانید اکولایزر موسیقی و افکت‌های فیلم‌ها را اعمال کنید. افکت‌هایی از قبیل چرخش، برش، روی هم انداختن و تنظمیات مربوط به رنگ هستند. همچنین می‌توانید فیلم‌هایی که دچار ناهمانگی صوت و تصویر شده‌اند را نیز اصلاح کنید.

پخش ASCII

شاید این ویژگی برای همه مفید نباشد، اما مطمئناً یک ویژگی سرگرم‌ کننده است. در حالت پخش ASCII، نرم‌افزار یک ویدیو را همانند کاراکترهای ASCII نمایش می‌دهد. وارد گزینه Tools شوید؛ روی تنظمیات کلیک کنید و بعد از آن روی آیکون دیدیو کلیک کنید. رنگ ASCII را انتخاب کنید و در نهایت تنظیمات را ذخیره کنید. VLC را دوباره راه‌اندازی کنید و ویدیو را دوباره پخش کنید.

انتخاب ویدیو بعنوان والپیپر

VLC به شما این امکان را می‌دهد که ویدیو را بعنوان واپیپر دسکتاپ خود انتخاب کنید. شاید این مورد در برابر سایر ویژگی‌های یاد شده ویژگی خیلی خاصی به‌نظر نرسد، اما خوب خیلی از نرم‌افزارهای مدیاپلیر این ویژگی را ندارند.

برای استفاده از این ویژگی، پنجره تنظیمات را باز کنید و روی آیکون ویدیو کلیک کنید؛ خروجی DirectDraw را انتخاب کنید و نرم‌افزار را دوباره راه‌اندازی کنید. ویدیو را بارگذاری کنید، می‌توانید با انتخاب ویدیو آن را بعنوان والپیپر دسکتاپ انتخاب کنید.

VLC در اکثر سیستم‌عامل‌های روز دنیا در دسترس است. علاوه‌بر ویندوز، مکینتاش و لینوکس VLC در اندروید و آی‌او‌اس و  ویندوزفون نیز اجرا می‌شود.