خورشید یک گوی آتشین بزرگ است که هر چیزی را که به سمتش می‌رود ذوب می‌کند. با این حال، برنامه ناسا برای ارسال یک فضاپیما به جو بالای خورشید برای کسب اطلاعات بیشتر از گدازه‌های اطراف این ستاره آتشین ادامه دارد.

نام این فضاپیما کاوشگر خورشید پلاس است و در آزمایشگاه فیزیک دانشگاه هاپکینز در حال طراحی و ساخته شدن است و اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود تا سال ۲۰۱۸ شاهد اتمام مراحل ساخت خواهیم بود.

فوران کورونا غالباً با شراره‌های خورشید همراه هست اما این دو کاملاً از هم متمایز هستند. شراره‌های خورشید یک افزایش در روشنایی نور خورشید هستند که معمولاً از انفجار بزرگ در جو خورشید بوجود می‌آیند و باعث گرم شدن پلاسما تا چندین میلیون درجه می‌شوند، اما در نهایت به‌نوعی به سمت پایین و درون خورشدی جمع می‌شوند.

اگر مقدار زیادی پلاسما از سمت خورشید در فضا پخش شود، به آن تخلیه یا فوران بزرگ تاج می‌گویند. فوران تاج نگرانی‌های علمی را در پی دارد، زیرا ذرات باردار می‌توانند برای زمین خطرناک باشند.

یک فوران تاج می‌تواند ماهوراه‌ها را نابود کند و آسیب‌های جدی به سیستم‌های الکتریکی در زمین وارد کند.

بعد از تکمیل کاوشگر در سال ۲۰۱۸، او راه خود را برای تکمیل مطالعات به‌سوی خورشدی فرا خواهد گرفت. دانشمندان در حال کار بر روی کاوشگر هستند تا بتواند دمای بیش از ۱۳۷۱ درجه سانتیگراد را تحمل کند. این کاوشگر به ترکیبات کربن برای محافظت از حرارت و خنک نگه داشتن خود مجهز خواهد شد.

وقتی کاوشگر خورشید پلاس به نزدیکی تاج برسد سه هدف اصلی را دنبال خواهد کرد؛ در وهله اول ردیابی مناطقی از تاج که سبب بالا رفتن دما می‌شوند. هدف دوم تحت نظر قرار دادن ساختار میدان مغناطیسی و جریان پلاسما بعنوان سرچشمه طوفان‌های خورشیدی است و در نهایت این کاوشگر به جمع‌آوری اطلاعاتی درباره حرکت ذرات بارداری نظیر پروتون، الکترون و هلیم در طوفان خورشیدی خواهد پرداخت.

 امیدواریم تا دانشمندان با درک مکانیزم موجود در تاج خورشید بتوانند وقوع پدیده‌های خطرناکی همانند فوران تاج را پیش‌بینی کنند.