چگونه می‌توان چند ایمیج از CD یا DVDهای بوت‌ابل را در یک DVD بوت‌ابل جمع کرد به طوری که قابلیت بوت کردن و انتخاب موارد وجود داشته باشد؟ در ادامه به پاسخ این سوال می‌پردازیم تا ابزاری برای تعمیرات همه‌جانبه‌ی سیستم که ترکیبی از انواع سی‌دی‌های بوت‌ابل است را ایجاد کنیم.

زمانی که سیستم به پارتیشن‌بندی هارددیسک نیاز دارد، شاید شما هم از GParted استفاده می‌کنید. با Backtrack آزمایش نفوذپذیری انجام می‌دهیم و با System Rescue CD سیستم را نجات می‌دهیم. CloneZilla‌ برای تهیه‌ی نسخه‌ی کپی از یک درایو هارددیسک روی درایوی دیگر کاربرد دارد و DBAN برای پاکسازی کامل هارددیسک به کار می‌رود. انواع سی‌دی‌های بوت‌ابل برای امور مختلف موجود است اما اگر بخواهیم ابزاری شامل تمام ابزارهای حیاتی در اختیار داشته باشیم و قابلیت بوت شدن حفظ شود، چه باید کرد؟

MultiCD چیست؟

مالتی‌سی‌دی اسکریپتی است که برای ساخت سی‌دی‌های بوت‌ابل چندگانه طراحی شده‌است. مالتی‌سی‌دی با تعداد زیادی از سی‌دی‌های بوت‌ابل سازگار است و توزیعات مختلف لینوکس و موارد کاربردی مهمی مثل Hiren's BootCD و NetbootCD را پشتیبانی می‌کند. لیست کامل را از این آدرس مشاهده کنید.

در ادامه روش استفاده از MultiCD‌ را مرور می‌کنیم.

ایجاد دیسک بوت‌ابل چندگانه توسط MultiCD

یک پوشه برای کار با مالتی‌سی‌دی ایجاد کنید. برای سادگی بهتر است نامش را MultiCD بگذارید.

حال آخرین آرشیو مالتی‌سی‌دی را از این آدرس دریافت کنید. دستور زیر برای دریافت آخرین نسخه‌ی مالتی‌سی‌دی مفید است:

$ git clone git://github.com/IsaacSchemm/MultiCD.git

پس از دانلود آرشیو مربوطه آن را در پوشه‌ی مالتی‌سی‌دی اکسترکت (از حالت فشرده خارج کردن) کنید.

 اکنون نوبت اضافه کردن ایمیج سی‌دی‌های بوت‌ابل است. دقت کنید که نام ایمیج‌ها باید مطابق با لیست پشتیبانی مالتی‌سی‌دی باشد. مثل موارد زیر:

اجرای اسکریپت مالتی‌سی‌دی

ترمینال را در پوشه‌ی مالتی‌سی‌ٔی اجرا کنید. برای این کار کافی است کلید شیفت را نگه داشته و راست کلیک کنید و سپس Open in Terminal را انتخاب نمایید. دو دستور زیر را وارد کنید:

chmod +x multicd*.sh

./multicd*.sh

با اجرای دستورات فوق، مالتی‌سی‌دی تمام ایمیج‌های موجود را در یک ایمیج بوت‌ابل چندگانه جمع می‌کند و نام آن را multicd.iso می‌گذارد.

 می‌توان فایل ایمیج ایجاد شده را به کمک نرم‌افزارهای رایت سی‌دی و دی‌وی‌دی رایت کرد و یا آن را به MultiSystem یا LiveUSB روی فلش‌درایوهای USB ذخیره کرد تا در صورت نیاز از فلش برای نجات سیستم استفاده کرد.