تویوتا قایق هیبریدی توسعه یافته خود را با نام PONAM-28V معرفی کرد. این کمپانی خودروساز مدعی است این محصول اولین قایق هیبریدی در ژاپن است.

این قایق از موتور ترکیبی ۲۵۶ اسب بخاری احتراق داخلی و ۴۸ اسب بخاری الکتریکی بهره می‌برد که گشتاور ۲۵۸ پوند-فوت را برای این قایق به ارمغان می‌آورد. برای ذخیره برق، این قایق از باتری ۱۱ کیلووات‌ساعتی لیتیوم-یون استفاده می‌کند.

از جمله مزایای این قایق می‌توان به اقتصادی بودن سوخت و انتشار آلاینده‌ها و همچنین اجرای عملیات ساکت با توجه به استفاده از موتور برقی نام برد.

تویوتا و دولت ژاپن طی همکاری برای کمک به هم شرایطی را فراهم خواهند کرد که بدون هیچ هزینه‌ای قایق‌های خود را در اختیار دولت قرار می‌دهد و ضمن آزمایشات، اجازه استفاده از قایق‌ها را برای تعمیر و نگهداری تجهیزات در بندر توکیو و همچنین جابجایی مسافران در المپیک ۲۰۲۰ در خیلج توکیو را می‌دهد.

احتمالاً در آینده نزدیک شاهد استفاده مالکان خصوصی از این قایق‌ها خواهیم بود؛ اگرچه این قایق از جولای ۲۰۱۸ تا مارس ۲۰۲۱ در شرایط آزمایش قرار خواهد داشت. شاید هم لکسوس برای چنین استفاده‌هایی وارد معرکه شود، باید منتظر ماند ... .